צה"ל ממשיך בגלי התקיפות הנרחבים בלבנון, ביומו השני של מבצע "חיצי הצפון" שמטרתו לשחוק ככל האפשר את יכולות חיזבאללה, אבל בצבא לא שוללים גם אפשרות של תמרון קרקעי – ודובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הבהיר כי ישראל תעשה מה שיידרש על מנת להחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם, אחרי כמעט שנה של לחימה שכעת עלתה שלב.
על רקע התקיפות הנרחבות והמטחים הכבדים של חיזבאללה לעבר יישובי הצפון, בעולם חוששים כעת מאפשרות של הסלמת המערכה לכדי מלחמה כוללת – שאולי תכלול גם תמרון בדרום לבנון על מנת להרחיק את מחבלי חיזבאללה מהגבול.
5 צפייה בגלריה
אלמאס טיל נ"ט מתוצרת איראן שמשמש את חיזבאללה
אלמאס טיל נ"ט מתוצרת איראן שמשמש את חיזבאללה
נסראללה וטיל נ"ט מדגם "אלמאס". יוצר בהנדסה לאחור ל"ספייק" הישראלי
בכמה אתרי חדשות בינלאומיים ערכו השוואות בין יכולות צה"ל לחיזבאללה בצל החשש ממלחמה שכזו, ובדיווח מעניין שהתפרסם אמש (יום ג') ב"וול סטריט ג'ורנל" נטען כי אחד מכלי הנשק "המסוכנים ביותר" של חיזבאללה – שדווקא לא הוזכר בהודעות צה"ל על החימושים שהושמדו בהפצצות – עשוי לשמש את ארגון הטרור בניסיון להדוף תמרון קרקעי: מדובר בטיל נ"ט מתקדם מהדגם האיראני "אלמאס", שפותח באמצעות הנדסה לאחור של טיל הנ"ט הישראלי "ספייק". טיל שכזה נתפס לפי ההערכות במלחמת לבנון השנייה ב-2006, והועבר על-ידי חיזבאללה לאיראן.
"אלמאס" ("יהלום" בפרסית), דומה לפי הדיווח לטילי נ"ט מתקדמים אחרים בעולם כגון הג'אבלין האמריקני ששימש את האוקראינים כדי לפוצץ המוני משוריינים רוסיים אחרי הפלישה לארצם ב-2022. הוא כבר שימש את חיזבאללה בשנים האחרונות כדי לשגר מתקפות מדויקות יותר, והשימוש המתועד הראשון בו היה בינואר השנה – אז פרסם חיזבאללה תיעוד של שיגור טיל כזה לעבר מכ"ם וציוד נוסף של צה"ל בגבול.
לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", חיזבאללה גם הגביר בחודשים האחרונים את ההיערכות שלו לאפשרות של מלחמה כוללת. גורמים המעורים בהתנהלות ארגון הטרור אמרו לעיתון האמריקני כי הוא הרחיב את רשת המנהרות שלו בדרום לבנון, שינה עמדות שבהן מוצבים לוחמיו והגדיל את הברחות הנשק.
הפצצות צה"ל בדרום לבנון, אתמול

גורמים אמריקנים ואזוריים ציינו כי איראן הגדילה את האספקה של כלי נשק קלים, של רקטות RPG וגם של טילים לא מונחים לטווחים ארוכים. ב-ynet, יצוין, נחשף כבר בחודש יוני שאיראן הגדילה את הברחות הנשק לחיזבאללה – כולל טילי נ"ט מדגם "אלמאס". "הדרום הוא כמו מרקחה כעת", אמר קצין לשעבר בחיזבאללה, בהתייחסות להיערכות הצבאית של הארגון. "כל מה שיש לאיראנים, יש לנו", הוא טען.
כבר ב-2006 השתמש חיזבאללה בטילי נ"ט כדי להסב נזק לצה"ל, ונסראללה רמז על ההיערכות לתמרון קרקעי בנאום שנשא בשבוע שעבר ובו טען כי זה יהיה דווקא "הזדמנות היסטורית" מבחינתו וכי הוא מייחל לו לכאורה. "אנחנו מחפשים את הטנקים שלהם. כשהם יגיעו אלינו, הם מוזמנים", התרברב. פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין כי דווקא ההתמקדות של נסראללה בנאום באפשרות של תמרון מעידה עד כמה הוא חושש מתרחיש שכזה.

ניסיון מסוריה, ושיטות מאוקראינה

כך או כך, ב"וול סטריט ג'ורנל" מדגישים את ההתחזקות של חיזבאללה מאז אותה מלחמה לפני כמעט 20 שנה, עם רבבות הטילים שאגר – אם כי אלפים מהם הושמדו בהפצצות ביומיים האחרונים – וכן הידע והניסיון שצברו לוחמיו במלחמת האזרחים בסוריה. "לוחמי חיזבאללה הפכו קשוחים יותר בקרבות בסוריה השכנה, שם לחמו לצד כוחות רוסיים ואיראניים ולמדו על שיטות הלחימה של צבאות קונבנציונליים", נכתב.
5 צפייה בגלריה
טנקים בצפון
טנקים בצפון
טנקים בצפון, בשבוע שעבר
(צילום: AP Photo/Leo Correa)
בעיתון גם מזהירים שתמרון קרקעי "ייעשה באזור שישחק לחוזקות של חיזבאללה", לשון הדיווח. עימות שכזה, כך חוששים הפרשנים, עלול להסתבך ולהפוך לבוץ טובעני כמו בעזה. "זה כמו לומר לארה"ב ב-1980, 'בואו נחזור לווייטנאם'", תיאר את החשש הזה דניאל ביימן, פקיד לשעבר בממשל האמריקני וכיום חוקר במכון ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון.
פרשנים צבאיים שצוטטו בדיווח אמרו שחיזבאללה עלול "להעתיק" את השיטות ששימשו את רוסיה במלחמתה באוקראינה, ולשגר מטחים ונחילים של טילים וכטב"מים בתרחיש של מלחמה כוללת, על מנת להכניע את מערכות ההגנה האווירית של צה"ל. "פקידים ישראלים צופים שמאות בני אדם עלולים למות", נטען בדיווח. "זה לא הולך להיות טיול בפארק", אמר לעיתון תא"ל במיל' אסף אוריון – והוסיף כי במצב שכזה אי-אפשר למנוע לחלוטין פגיעה.
חיזבאללה כמובן לא יכול, וכנראה לא ינסה, להשיג הכרעה קונבנציונלית בעימות כולל, כשישראל נהנית מעליונות אווירית הרסנית שמופגנת כעת במבצע "חיצי הצפון" ומיכולות מודיעיניות מרשימות – שהתבטאו היטב בחיסולי הבכירים של הארגון (רק אתמול חוסל בדאחייה ראש מערך הטילים שלו) – ובמתקפת פיצוצי הביפרים שיוחסה למוסד.
גלנט עם לוחמים שתרגלו תמרון קרקעי בלבנון
(צילום: שחר יורמן)

למרות זאת, כך כותבים ב"ג'ורנל", לישראל יש "חסרונות אסטרטגיים" בתרחיש של תמרון קרקעי – וחיזבאללה ינסה למשוך אותה למלחמת התשה, בדומה לניסיון שלו ב-11 החודשים האחורונים עם מתקפות הרקטות על יישובי הצפון. "ישראל יכולה לחולל הרס בלבנון, אין על כך ויכוח. יש פער מבחינת מאזן צבאי", אמר אליאס פרחאת, גנרל לשעבר בצבא לבנון. "אבל לחיזבאללה יש כלי נשק א-סימטריים. הם הוכיחו את היכולת שלהם בשימוש בטילי נ"ט ב-2006. הם מיומנים היטב".
בישראל לא מזלזלים כמובן באיום. "חיזבאללה זה לא חמאס, יש דברים דומים ויש דברים שונים – השטח נראה אחרת, האויב נראה אחרת, האיומים נראים אחרת והאתגרים הם שונים", אמר אתמול שר הביטחון יואב גלנט במפגש עם לוחמים מחטיבה 7 מחיל השריון ומגדוד 202 בצנחנים, שתרגלו לחימה קרקעית בשטח לבנון.

טילים ברחובות ושלט בעברית: באיראן ממשיכים לאיים

"דבר אחד אני יודע, כל אויב של חיזבאללה שאתם תיתקלו בו אתם תדעו לחסל אותו, אני משוכנע בעניין הזה ב-100% והם מבינים את זה. חיזבאללה מבין את מה שאני אומר, והוא מוטרד מזה, הוא מודאג מזה – ואתם מבינים היטב שיכול להגיע הרגע שאנחנו ניתן פקודה והמערכת הזאת תתגלגל קדימה. לכן צריך לעשות את מיטב ההכנות", הוא הוסיף. גלנט ציין שחיזבאללה ספג "מכות קשות", וכי המורל של אנשיו נמוך, אבל הדגיש: "כשהוא אומר שהוא רוצה להכות אותנו, להשמיד אותו, לפגוע בנו – תתייחסו לזה בשיא הרצינות, זו המטרה שלו, הוא מתכוון לזה".
5 צפייה בגלריה
טהרן איראן
טהרן איראן
מיצג הטילים האיראני
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
5 צפייה בגלריה
טהרן איראן
טהרן איראן
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
5 צפייה בגלריה
שלט מאיים בטהרן  בעברית
שלט מאיים בטהרן  בעברית
השלט המאיים בעברית
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
חשש גדול נוסף בתרחיש של מלחמה כוללת הוא האפשרות שאיראן תתגייס לטובת חיזבאללה, ואת התרחיש הזה לא שלל אתמול נשיאה מסעוד פזשכיאן. "אסור לנו לאפשר ללבנון להפוך לעזה נוספת בידיה של ישראל. חיזבאללה לא יכול לעשות זאת לבד, ולא יכול לעמוד בעצמו מול מדינה שמוגנת וזוכה לתמיכת מדינות מערביות, אירופיות ומצד ארה"ב", אמר בריאיון ל-CNN, אם כי טען גם שאיראן לא מעוניינת במלחמה אזורית וכי ישראל היא זו שדוחפת לה.
כך או כך, פזשכיאן הוא לא האיש שמקבל את ההכרעות הגדולות במשטר האייתוללות: את זה עושה המנהיג העליון עלי חמינאי. בטהרן נמשכו אמש האיומים על ישראל, כשברקע עוד הבטחתה לנקום על חיסול איסמעיל הנייה: אתמול הוצב ברחובות הבירה האיראנית מיצג טילים לצד שלטים עם מסרים מאיימים כגון "אנחנו ננקום". על שלט נוסף נכתב בעברית: "התחלתם אתם, אבל הסוף איתנו". פזשכיאן עצמו הדגיש כי התגובה לחיסול הנייה בוא תבוא, ותיעשה "באופן הראוי".
פורסם לראשונה: 21:05, 24.09.24