נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הוא אדם עקשן עם אגו גדול וכבוד עצמי, והסיכוי שהוא יודה בקול רם שהוא לא בנוי יותר לקמפיינים תובעניים נמוך מאוד. יש כנראה רק אדם אחד שיכול לשכנע אותו לפרוש: אשתו מזה 47 שנים, ג'יל ביידן. ואם לשפוט לפי 48 השעות הראשונות אחרי העימות הקטסטרופלי של בעלה מול דונלד טראמפ, היא לא מתכוונת לעשות זאת.
מיד בסיום העימות, שהיה אולי רגע השפל בקריירה הפוליטית שלו, הלך הנשיא ישר לאשתו וקיבל ממנה את הנחמה שנזקק לה. ג'יל ביידן (73) שנכנסה לחייו אחרי תאונת הדרכים שבה נהרגו אשתו הראשונה ניילה ובתם בת השנה נעמי ב-1972, עמדה לצידו בכל יום מאז והיא לא מתכוונת לנטוש אותו עכשיו. המסר המיידי שלה היה: "כבר אמרו עלינו שאנחנו גמורים, ראינו הכול. זה היה לילה רע, לילות רעים נגמרים ואנחנו ממשיכים כרגיל".
3 צפייה בגלריה
 ג'יל ביידן
 ג'יל ביידן
ג'יל ביידן, אתמול. "הקול האחרון והחשוב ביותר"
(צילום: REUTERS /Elizabeth Frantz)
מתוך העימות של ג'ו ביידן מול טראמפ
(צילום: CNN)

לא במקרה ניסו תורמים מרכזיים של המפלגה הדמוקרטית להשיג בסוף השבוע פגישה או שיחת טלפון איתה ולא עם הנשיא עצמו. את 24 השעות שאחרי העימות היא העבירה במזעור נזקים והקרינה ביטחון והתלהבות. אבל גם היא שומעת את הקולות שמגיעים משולי תקשורת הימין וגולשים למיינסטרים, שלפיהם היא זו שנאחזת בתפקיד הגברת הראשונה, ומכריחה אדם זקן להמשיך לרוץ כשהוא כבר לא יכול. האתר השמרני הפופולרי The Drudge Report העלה תמונה לא מחמיאה של בני הזוג ביידן עם הכותרת "ג'יל האכזרית נאחזת בכוח".
"ג'יל היא הקול האחרון והחשוב ביותר. היא מכירה אותו ואוהבת אותו בתשוקה עצומה", אמר לניו יורק טיימס ג'ון מורגן, אחד התורמים הבולטים של הנשיא. "היא גם יודעת עליו הכול. רוב ההחלטות הגדולות מתקבלות בסוף עם ואלרי וג'יל". ואלרי היא אחותו הצעירה של ביידן, שניהלה כמעט את כל הקמפיינים הפוליטיים שלו. היא מתקשרת לאחת הטענות המרכזיות של מבקרי ביידן מתוך המפלגה הדמוקרטית: יש לו מעגל מאוד קטן ונאמן של תומכים, חלקם בני משפחה, והמעגל הזה אטום כמעט לגמרי לקולות מבחוץ.
"הוא איש משפחה נפלא", אמר עוזר לחבר קונגרס דמוקרטי בכיר, "אבל בפוליטיקה אתה לא יכול להקשיב רק לאנשים שאוהבים אותך בלי תנאים. אתה צריך גם אנשים שיגידו לך דברים שאתה לא רוצה לשמוע. לביידן אין את האנשים האלה במעגל הכי קרוב שלו".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל
ג'יל וג'ו ביידן בטקס ההשבעה, ינואר 2021
(צילום: AFP)
דווקא כמה מיועציו של הנשיא ממעיטים ביכולתה של אשתו לשים סוף לקמפיין בשיחה אחת במטבח. ”זה לשים עליה יותר מדי", אמר אחד הבכירים שבהם. "בסופו של דבר הוא שולט בקמפיין וכל עוד הוא רוצה לרוץ - היא תתמוך בו".
ביידן נמצא בפוליטיקה כבר כמעט חצי מאה - קריירה שמצדיקה יותר מסרט קולנוע אחד - והוא לא מוכן שכל זה ייגמר בהפסד משפיל לטראמפ, אדם שהוא ואשתו מתעבים במיוחד. ביום שישי הופיעה ג'יל ביידן באירוע גיוס כספים במנהטן, וחזרה על דף המסרים של כל מנהיגי המפלגה הדמוקרטית: לילה רע אחד בעימות לא מוחק ארבע שנות נשיאות מוצלחת ולא משנה את העובדה שטראמפ הוא סכנה לאמריקה.
"כפי שג'ו אמר מוקדם יותר היום, הוא לא איש צעיר", אמרה ביידן באחד משלושת האירועים הרצופים שבהם השתתפה ביום שישי. "אחרי העימות הוא אמר לי 'את יודעת, ג'יל, אני לא יודע מה קרה. לא הרגשתי כל כך נהדר'. אמרתי לו, 'אנחנו לא מתכוונים לתת ל-90 דקות להגדיר את ארבע השנים שבהן היית נשיא'. כשג'ו נופל, הוא קם חזרה, וזה מה שאנחנו עושים היום".