צה"ל פרסם הערב (ראשון) תיעוד ממקרה אחד לפחות של חיסול מחבלים שבוצע בשבת השחורה של 7 באוקטובר, זמן לא רב אחרי תחילת מתקפת הפתע של חמאס, בזכות תצפיתניות אוגדת עזה. התצפיתניות הללו היו הראשונות לזהות ולהתריע על התקרבות המחבלים לשטח ישראל, להזעיק כוחות ולהפעיל ירי מרחוק באמצעות מערכת רואה-יורה.
סיכול המחבלים ביום הראשון למלחמה
(צילום: דובר צה"ל)

"קודקוד, קודקוד – אנחנו במלחמה!", נשמעת הקריאה בקשר. בדובר צה"ל הדגישו הערב כי "התצפיתניות פעלו ועודן פועלות בחדות, במקצועיות ובדריכות על מנת לחתור למגע ולהוביל לחיסול המחבלים, גם כאשר היו תחת מתקפה בעצמן". עם זאת, כ-1,500 מחבלים אחרים כן הצליחו לחדור לשטח ישראל וביצעו טבח רצחני ביישובי עוטף עזה, שבו נרצחו כ-1,000 אזרחים ונהרגו מאות חיילים ואנשי כוחות הביטחון.
מ"פ האיסוף של החטיבה הדרומית, סרן ד', סיפרה: "ביום שבת בבוקר זיהו התצפיתניות של החטיבה הדרומית התקרבות מחבלים לעבר שטח הארץ. אנחנו מקפיצות את הכוחות לאורך הגזרה, ובמקביל מבצעות ירי מרחוק כדי לשבש את החדירות לשטח הארץ. גם כשהן היו בלב חילופי האש התצפיתניות המשיכו לאייש את המצלמה עד הרגע האחרון, עד שהמצלמות שלהן נפלו וכל הכוחות קפצו לקו היישובים כדי לשמור על תושבי העוטף. אנחנו אחרי ימים קשים ויהיו לנו גם ימים קדימה. נמשיך לבצע את המשימה בחדות ובדריכות כדי לסכל אירועים נוספים. אנחנו מוכנים למה שעתיד לבוא, ואנחנו ננצח".
1 צפייה בגלריה
תיעוד של סיכול מחבלים על ידי תצפיתניות
תיעוד של סיכול מחבלים על ידי תצפיתניות
התצפיתניות היו הראשונות לזהות ולהתריע. תיעוד החיסול
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד הגנת הגבולות, תת-אלוף אליעד (מואטי) מאור, שיבח את התצפיתניות: "מי שזיהה את כל האירוע מתחולל, זה המערך הזה. אתן זיהיתן ראשונות, העברתן דיווחים ראשונות, ובזכות זה הצלנו חיי אדם רבים למרות שנפגעו לנו המון. וכשאני אומר לכן את זה אני רועד מהתרגשות וגאווה באיך שעבדתן, במה שעשיתן, באיך שסייעתן לכוחות להשמיד את האויב והדבר היחידי שנתן לנו את ההתרעה הראשונית זה אתן בדיווחים שלכן. זה מערך שעבד מעולה ועובד מעולה".