הצד השני של העסקה: 39 אסירים פלסטינים, כולם נשים או קטינים, שוחררו אתמול (שישי) במסגרת עסקת שחרור החטופים, ולמרות שלטענת הפלסטינים, ישראל אסרה עליהם ועל קרוביהם להופיע בפני העיתונות, חלקם הפרו את התנאים וחגגו את שחרורם מול התקשורת.
שרה עבדאללה, אסירה משוחררת משכם בירכה את חמאס ומנהיגיו: "אני כל כך אוהבת את עזה, ואני גאה במוחמד דף ובסינוואר, כי הם היחידים שעמדו איתנו, תודה".
2 צפייה בגלריה
חגיגות בשכם שחרור אסירים פלסטינים
חגיגות בשכם שחרור אסירים פלסטינים
חגיגות בשכם אחרי שחרור האסירים
(צילום: AP /Nasser Nasser)
הפלסטינים טוענים כי בנוסף לאיסור על התבטאות בתקשורת, ישראל אסרה גם על התכנסויות עם משפחת האסיר ועל קיום כל חגיגה שהיא לרבות חלוקת ממתקים. לדבריהם, הערבות על הפרת התנאים עומדת על 70,000 שקל. למרות הטענות הללו, אתמול נראו חגיגות לרגל שחרור האסירים הביטחוניים ברחבי הערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון.
האסירה המשוחררת מרח בכיר אמרה כי קשה לה להרגיש חופשיה ולהשתחרר בתמורה לדם ההרוגים בעזה ולאור הקורבנות הגדולים של מה שכינתה "משפחת עזה".
בכיר נעצרה באוקטובר 2015 כשהייתה בת 16, לאחר שדקרה שוטר מג"ב ופצעה אותו באורח קל. היא נידונה לשמונה וחצי שנות מאסר.
2 צפייה בגלריה
חגיגות בשכם שחרור אסירים פלסטינים
חגיגות בשכם שחרור אסירים פלסטינים
דגלי חמאס מונפים בשכם אחרי שחרור האסירים
(צילום: AP /Majdi Mohammed)
האסירה המשוחררת חנאן ברגותי, אמרה: "פגישתנו תהיה בשמיים, ילדי עזה. ההתנגדות לימדה את הכיבוש לקח, אנו נרים את ראשנו עם ההתנגדות ועם תושבי עזה. ראשינו מורם בחסדי אלוהים ומוחמד דף".
חנאן, ממשפחת ברגותי הענפה, היא בת 59 ושהתה במעצר על פי החלטת בית דין צבאי בגין עבירות נגד ביטחון המדינה.
מוקדם יותר דווח כי משלחת של בכירים מקטאר נחתה בישראל. כעת מתברר כי הגעתם של הקטארים היא בין היתר בעקבות טענות שחמאס העלה על כך שישראל לא עמדה בחלקה בשחרור האסירים והכנסת המשאיות.
המשלחת הקטארית נחתה בנתב"ג ועורכת כעת ביקור בישראל. מדובר בביקור חריג למדי, והוא נעשה כחלק מהמגעים הנוגעים הן לעסקה הנוכחית מול חמאס והן לניסיונות להגיע לעסקאות עתידיות. עד כה ראש המוסד דדי ברנע הוא זה שנסע לדוחה כדי לנהל שם את המגעים - או שהם נוהלו בשיחות טלפון - אבל כעת נראה שהקטארים מעוניינים להיות "קרובים" לזירת ההתרחשויות.