האריס עם ביידן, באוגוסט אשתקד: "לא שוכחת את הנשים שקדמו לי"

קמלה האריס תעשה היסטוריה ביום רביעי כאשר תהפוך לסגנית הנשיא הראשונה בתולדות ארה"ב – כמו גם לאדם השחור הראשון בתפקיד. אבל פה רק מתחיל התפקיד פורץ הגבולות שלה.
עם שלל משברים שעמם יצטרך ממשלו של ג'ו ביידן להתמודד כבר בראשית ימיו – ועם סנאט חצוי שבו קולה של סגנית הנשיא החדשה יהיה שובר שוויון – נראה שהאריס תהיה שחקן מרכזי בטיפול בסוגיות הנעות ממגפת הקורונה ועד הרפורמה שביידן הבטיח לבצע במערכת אכיפת החוק.
5 צפייה בגלריה
קמלה האריס ג'ו ביידן כנס בחירות ווילמינגטון דלאוור
קמלה האריס ג'ו ביידן כנס בחירות ווילמינגטון דלאוור
האריס וביידן. הוכיחה את נאמנותה
(צילום: AP)
סיימון סנדרס, הדוברת של האריס, אמרה כי בעוד שתפקידיה של האריס בממשל טרם נקבעו סופית, יהיה לה חלק בכל ההיבטים של מימוש האג'נדה של ביידן. "יש נושאים שאולי ביידן יבקש ממנה להוביל באופן ספציפי, אבל מעבר לכך היא תהיה סביב השולחן בכל נושא, היא תהיה מעורבת בכל, תתן את הפידבק שלה ותהיה עבור ביידן שותפה-תומכת בכל הסוגיות", אמרה סנדרס.
גורמים המקורבים להאריס בצוות המעבר דוחים את הרעיון שהיא תעסוק בנושאים ספציפיים בלבד כבר בתחילת דרכו של הממשל, במיוחד לאור ההיקף הנרחב של האתגרים שעומדים על הפרק. הם אומרים שהיא תהיה מעורבת בכל ארבעת היעדים המרכזיים שהציב לפניו ביידן: שיפור הכלכלה, מאבק בנגיף הקורונה, טיפול במשבר האקלים ומיגור אפליה על רקע גזעי.
"יש לה קול בכל הדברים הללו", אומרת הדוברת שלה סנדרס. "מתישהו נגיע כנראה לנקודה שבה היא תתמקד בחלק מהם בצורה ספציפית יותר. אבל כרגע אני חושבת שמה שאנחנו מתמודדים איתו במדינה הזו הוא כה גדול, שכולם צריכים לשתף פעולה".
5 צפייה בגלריה
קמלה האריס עימות סגנים בחירות ארה"ב
קמלה האריס עימות סגנים בחירות ארה"ב
"היא לא ביישנית". האריס
(צילום: רויטרס)
מאז הניצחון שלהם בבחירות בנובמבר, האריס הייתה מעורבת בכל אחת מההחלטות המרכזיות שקיבל ביידן, ועמדה לצדו בכל הפגישות המכריעות, כאלו שעסקו בבחירת שרי הקבינט, בגיבוש חבילת הסיוע הכלכלית וכן בסוגיות ביטחוניות ואחרות. השניים משוחחים זה עם זו כמעט כל יום, והאריס נסעה לעתים קרובות לדלאוור (שבה מתגורר ביידן) כמה פעמים בשבוע, כדי לקחת חלק באירועים ובמפגשים של צוות המעבר.
אלו שמעורבים בצוות אומרים כי גם האריס וגם ביידן התייחסו ברצינות יתרה להבטחה של הנשיא הנבחר שהאריס תהיה תמיד "הקול האחרון בחדר" לפני קבלת החלטות חשובות, כלומר זו שזוכה להביע את עמדתה רגע לפני ההכרעה. ביידן פונה לעתים קרובות להאריס כדי לשמוע את דעתה בנושאים שנמצאים על הפרק.
ביידן והאריס הכירו עוד לפני מערכת הבחירות של 2020, בין היתר לאור הידידות של האריס עם בנו המנוח של ביידן, בו, שמת ב-2015 ממחלת הסרטן. אולם הם מעולם לא עבדו באופן צמוד שכזה.
גורמים המקורבים להאריס מספרים כי מאז שהצטרפה לביידן כסגנית שלו במרוץ לנשיאות, היא עשתה מאמצים כבירים כדי להעמיק את הידידות שלהם. היחסים האישיים הללו, כך אומר ההיסטוריון הנשיאותי ג'ואל גולדשטיין, מהווים גורם מכריע בשאלה אם השותפות בין הנשיא לסגנית הנשיא תהיה מוצלחת. "היחסים של סגן הנשיא והנשיא הם היחסים החשובים ביותר. ביסוס הבנה הדדית ואמון הם המפתח עבור סגן נשיא מצליח", אמר.
5 צפייה בגלריה
מודל לחיקוי. ביידן בתקופה שבה היה סגנו של אובמה
מודל לחיקוי. ביידן בתקופה שבה היה סגנו של אובמה
מודל לחיקוי. ביידן בתקופה שבה היה סגנו של אובמה
(צילום: Pete Souza, הבית הלבן)
גולדשטיין נותן כדוגמה את מערכת היחסים של ביידן עם הבוס שלו לשעבר, ברק אובמה. ביידן ואובמה הגיעו גם הם מרקעים ומדורות שונים, ונכנסו לבית הלבן כשאין להם ניסיון עבודה משותף. אולם הידידות שלהם וההבנה הדדית גדלו לאורך שמונה השנים שבהן עבדו זה לצד זה, ואובמה בטח בביידן בנושאים מרכזיים ביותר כמו מימוש השיקום הכלכלי לאחר המשבר של 2008 או נסיגת הכוחות האמריקניים מעיראק.
האריס, כך נראה, רואה בכהונה של ביידן כסגן נשיא מודל לחיקוי. אולם בניגוד לביידן, האריס תתמודד ללא הרף עם שאלות בנוגע לעתידה הפוליטי. ביידן בן ה-78 יהפוך עם השבעתו לנשיא המבוגר בהיסטוריה האמריקנית, ופרשנים רבים בארה"ב תוהים אם הוא יהיה מוכן להתמודד פעם נוספת על הנשיאות בעוד ארבע שנים. ביידן עצמו רמז בעבר לאפשרות שיסתפק בכהונה אחת. אם הדבר אכן יקרה, האריס תהפוך אוטומטית למועמדת המובילה בפריימריז הדמוקרטיים על המועמדות לנשיאות ב-2024.
כשעברה את הליך הווידוא שקדם לבחירה בה כסגנית במרוץ לנשיאות, כמה מבעלי בריתו של ביידן הביעו חשש מהשאיפות שלה לתפקיד הנשיא – שאיפות שהתבטאו במתקפה חריפה במיוחד נגד ביידן באחד העימותים בפריימריז הדמוקרטיים (לפני שהאריס פרשה מהמרוץ והכריזה על תמיכתה בביידן). אולם מאז שביידן בחר בה כסגניתו, האריס, כך מדווחים בארה"ב, הוכיחה את נאמנותה אליו. לעתים נדירות ביותר – אם בכלל – היא סתרה את ביידן בפומבי.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן קמלה האריס
ג'ו ביידן קמלה האריס
בלי לסתור בפומבי. ביידן והאריס
(צילום: רויטרס)
למרות זאת, מקורביה של האריס אומרים כי היא לא תחשוש להביע את עמדתה. "היא לא אדם ביישן", אומרת חברת בית הנבחרים הדמוקרטית מקליפורניה ברברה לי. "אם היא תאמין שהחלטה מסוימת צריכה להתקבל במקום החלטה אחרת, היא תתערב ותביע את מחשבותיה ועמדותיה".
לביידן יש חיבה אישית לדיפלומטיה והוא בנה לאורך השנים מערכות יחסים הדוקות עם מנהיגים ברחבי העולם, והאריס לא תצליח כנראה להשתוות אליו בהיבט זה. אולם יועצים בצוות המעבר אומרים כי היא עדיין תהיה מעורבת בקידום היעדים הדיפלומטיים המרכזיים של הממשל, בעיקר בגלל הכמות העצומה של האתגרים עמם יצטרך ביידן להתמודד. ייתכן שהיא תקבל גם אחריות על ניהול אחת מהסוגיות הנוגעות למשבר הקורונה.
אחד היעדים שהיא לבטח תקדם בתחילת הממשל תהיה העברת חבילת הסיוע הענקית שעליה הכריז ביידן בסוף השבוע האחרון, בהיקף של 1.9 טריליון דולר. בעוד ביידן עצמו צפוי לקחת חלק בדיונים בסנאט על אישור החבילה, האריס תיקח חלק מרכזי במאמצי השכנוע הללו, במיוחד בכל הנוגע לסנאטורים החדשים יותר שאותם היא מכירה משנותיה כסנאטורית בעצמה (האריס עדיין מכהנת למעשה כסנאטורית מטעם קליפורניה, ולפי דיווחים תגיש היום את התפטרותה מהתפקיד).
להאריס תהיה שמורה גם זכות הצבעה קריטית: בסנאט הקרוב יהיה באורח די נדיר שוויון בין מספר הסנאטורים הדמוקרטים והרפובליקנים, 50-50, ובמקרה של שוויון בהצבעה, סגן הנשיא, שמכהן גם כנשיא הסנאט, נקרא להצביע ולשבור את השוויון. כך תוכל האריס להטות את ההצבעות במקרה של שוויון לטובת מהלכים שמקדם ביידן, ולקבוע רוב דמוקרטי מעשי.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
טראמפ. תומכיו יהפכו את האריס למוקד של מתקפות?
(צילום: EPA)
פעילים דמוקרטים צפויים להפעיל על האריס לחץ כדי שתקדם נקודת מבט אפרו-אמריקנית בהליכי קבלת ההחלטות בבית הלבן. לייה דוטרי, בכירה לשעבר בוועידה הדמוקרטית הלאומית, אומרת שעצם העובדה שהאריס תהיה נוכחת בחדר הדיונים תביא לשינוי המיוחל. "העובדה שקמלה האריס היא אישה שחורה, אישה ממוצא הודי, שהיא אישה, אוטומטית הופכת אותה לשונה מכל סגן נשיא אחר שהמדינה הזו ראתה אי פעם", היא אומרת. "שילוב החוויות הזה מביא עמו סט של ערכים וניסיון אל חדר שבו הם לא היו קיימים בעבר. וזה רק יכול להיות טוב עבור הדמוקרטיה האמריקנית".
המחוקק השחור ג'ים קלייבורן מדרום קרוליינה מדגיש את האחריות הגדולה שמוטלת כעת על כתפיה של האריס: "אלו מאיתנו שמגיעים לעמדות (כוח) כאלו מודעים לאחריות שלנו להבטיח שאנו מבצעים את עבודתנו בצורה כזו שבה יהיו אנשים שיבואו אחרינו".
קלייבורן סבור שהאריס עלולה להפוך למוקד של מתקפות מצד חלק מתומכיו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, אלו שלדבריו מונעים מגזענות כלפי שחורים – גורם שלפי קלייבורן תרם להסתערות הקטלנית על גבעת הקפיטול. "יש להם עדיין טינה רבה לברק אובמה, והם הולכים להעביר אותה אליה, ממש כמו שהם העבירו אותה אל אחרים בבניין הזה".