רב-סרן ד', בן 26 מתל אביב, נחת אתמול (חמישי) ב-5:30 בבוקר עם מטוס ה-F-16I שלו מול הזריחה שהפציעה מעל מחנה רמון שבהר הנגב. הטייס הצעיר סיים זה עתה את הטיסה הכי הארוכה שביצע אי-פעם, כשש שעות בתוך קוקפיט צר, 2,000 ק"מ מישראל, הרחק מהבית - שאליו שוגר באותו הזמן טיל בליסטי מאותו היעד שתקף.
"אלפא. רגע עוצמתי". תקיפות חיל האוויר בתימן
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
טייס הקרב ד', מטייסת 119
טייס הקרב ד', מטייסת 119
"לראות פגיעה בול, זה רגע עוצמתי". טייס הקרב ד'
(צילום: דובר צה"ל )
מטוס הסופה הדו-מושבי של ד' היה אחד מ-14 המטוסים שתקפו אתמול בתימן, ולראשונה גם בבירתה צנעא, מתוך עשרות מטוסים וכלי טיס שונים שהשתתפו במבצע "העיר הלבנה". חמש מטרות, עם עשרות רכיבים, פגשו 80 פצצות כבדות בנמלי החוף של החות'ים ובצנעא עצמה - לראשונה בתקיפה לילית שישראל ביצעה בתימן. ד' וחבריו נערכו לפעולה במשך שבועיים, עם תדרוכים, דיונים, סימולציות ובשבוע האחרון גם תרגולות.
בלילה שבין שלישי לרביעי הוא השתדל לישון טוב, ובצהריי רביעי התאמץ מאוד לתפוס שנת צהריים עמוקה כדי להכין את גופו, פיזיולוגית, לטיסה כה ארוכה ומסוכנת שמעולם לא ביצע. הוא סיפר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "הקושי המרכזי הוא ביצוע בשעת קיצון של משימה כה ממושכת, שמחייבת חדות ועירנות בכל רגע. בהלוך דווקא היה יותר קל כי היו לנו לא מעט משימות - בקרת מערכות הנשק, ניווט בשטח אווירי צפוף ותדלוק בשמיים שתמיד קשה יותר בחשיכה. זה לא פשוט להיצמד כ-10 מטרים בלילה למטוס גדול משלך".
בשלב הזה חוו ד' והנווט שלצידו רגע לא פשוט של מתח. חיווי תקלה שהופיע במיכל הדלק חִייב את הצמד לתפעל את הבעיה בשמיים, הרחק מישראל, עד שתיפתר - כך שלא תעכב את ביצוע המשימה. ד' סיפר: "אנחנו מתַרגלים מראש המון מקרים ותגובות וברור שיהיו כאלו, טכניות או מבצעיות, לאורך הגיחה הארוכה".
3 צפייה בגלריה
טייס הקרב ד', מטייסת 119
טייס הקרב ד', מטייסת 119
(צילום: דובר צה"ל )
3 צפייה בגלריה
רס"ן דור בבור שליטה בחה"א
רס"ן דור בבור שליטה בחה"א
"מי שרוצה מלחמת התשה - יקבל אותה". רס"ן ד'
(צילום: דובר צה"ל )
הוא הוסיף: "מכינים אותנו לזה, ולכן אנחנו במטוס עד לרגע של ה'אלפא' - הטלת החימושים על המטרה. זה ה'מאני טיים', בלי הזדמנות שנייה. לראות את הפצצות יוצאות ופוגעות בול בגוררות בנמלי החות'ים, זה רגע עוצמתי. כשיש אור בוהק וחזק הבנתי שפגעתי. לאחר מכן הייתה ירידת מתח, ובטיסת החזור יכולנו לדבר גם על עניינים אישיים, גם עם חברינו למבנה".
ד' וחבריו לא נתקלו באיומי נ"מ, אף על פי איראן חימשה את החות'ים גם בסוללות טק"א. מי שדאג להכין אותם מול איום זה הוא רב-סרן ד', קצין שליטה אווירית בבור של חיל האוויר בקריה. הוא סינכרן בין יחידת הבקרה האווירית הדרומית, לחפ"ק האווירי במטוס העיטם שליווה את המבצע הרגיש. לדברי הרס"ן, "מבצע כזה דורש חיבור מדוקדק בין עשרות רכיבים. מודיעין, תקשורת, תקשוב, חימושים, תכנון, אבטחת מידע - אחרי ימים ארוכים הכל מתנקז לכמה שעות מתוחות. הכנו ממש גאנט זמנים מדויק לפי דקה עבור כל מטוס".
רס"ן ד' תיאר אתגר נוסף במשימה שכזו, שיכול ליצור חיכוך למטוסי חיל האוויר עם מטוסים אזרחיים. "לא ידענו על הטיל ששוגר אלינו מתימן במקביל לפעולה", אמר. "זה מורכב לעשות חקר ביצועים לגבי תוצאות התקיפה על מטרות תשתית כמו מתקני אנרגיה ונפט, כשהם כל כך רחוקים ולא במעגל הראשון כמו בלבנון או בעזה. במקרה הזה תקפנו בשיטה ייחודית, ונעזרנו בבוקר גם במודיעין הגלוי כדי להבין את תוצאות התקיפה - ממה שהתימנים צילמו ופרסמו בעצמם. מי שרוצה מלחמת התשה יקבל מלחמת התשה. בניגוד אליהם, אנחנו פוגעים במטרות שלנו ויש לנו עוד מטרות בבנק היעדים של החות'ים".
פורסם לראשונה: 07:08, 20.12.24