לקראת נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני, שצפוי להתקיים בסוף החודש הבא, פנו מספר אישים ישראלים בולטים לחברי הקונגרס בדרישה: "אל תיתנו לזה לקרות". בטור ב"ניו יורק טיימס", שפרסמו בין היתר ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק וראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, נכתב "חברי הקונגרס צריכים לבקש מנתניהו להישאר בבית".
1 צפייה בגלריה
נתניהו בקונגרס, לפני כמעט עשור
נתניהו בקונגרס, לפני כמעט עשור
נתניהו בקונגרס, לפני כמעט עשור
(צילום: AFP)
הטור, שזכה לשם "אל תאפשרו לנתניהו לנאום", קורא לחברי הקונגרס האמריקני לבטל את נאומו של ראש הממשלה שמהווה לטענת הכותבים את "המכשול העיקרי" לסיום המלחמה והשבת החטופים. לצד ברק ופרדו חתומים על הטור גם הסופר חתן פרס ישראל דויד גרוסמן, חתן פרס נובל בכימיה פרופסור אהרון צ'חנובר, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרופסור דוד הראל ועו"ד טליה ששון, שעבדה בעבר בפרקליטות המדינה.
הכותבים מסבירים כי "הופעתו של נתניהו בוושינגטון לא תייצג את ישראל ואזרחיה, אלא תתגמל את התנהגותו השערורייתית וההרסנית כלפי המדינה. נתניהו נכשל בהצגת תוכנית ל'יום שאחרי' ובשחרור החטופים, והוא דוחה את מאמצי ארה"ב להגביר את הסיוע ההומניטרי לרצועה".
לטענתם, ראש הממשלה נתניהו מקדם שינוי אוטוריטרי על אף המלחמה, "כאילו דבר לא השתנה". הוא מסכל עסקאות עם חמאס, ומונע את סיום הלחימה כדי להימנע מהחשבון הפוליטי הצפוי בפניו עם סיומה. עוד הדגישו הכותבים כי מרבית הישראלים קוראים לבחירות מיידיות, או לכל הפחות לבחירות בסיומה של המלחמה. "חלק גדול מהישראלים איבדו אמון בממשלתו של נתניהו", נכתב.
הם אף ציינו כי הנאום, המהווה כאמור תגמול לנתניהו לטענתם, "ינוהל בקפידה כדי לתמוך באחיזתו הרעועה בשלטון. אל תיתנו לזה לקרות. בקשו מנתניהו להישאר בבית".
נתניהו טוען ל"ירידה דרמטית" בנשק מארה"ב
(צילום: עומר מירון)

במקביל, בוושינגטון הולכים וגדלים הקולות מצד מחוקקים דמוקרטים שקוראים להחרים את נאומו הצפוי של נתניהו בחודש הבא - כשברקע הוא ממשיך בעימות הפומבי מול ארה"ב, בטענה שאותה הכחישו בממשל האמריקני ולפיה חלה הפחתה "דרמטית" באספקת הנשק לישראל.
בפעם הקודמת שבה נתניהו הוזמן לשאת דברים בפני מושב מיוחד של בית הנבחרים והסנאט האמריקניים, ב-2015, כמעט 60 מחוקקים דמוקרטים החרימו את הנאום – שבו תקף את הסכם הגרעין שעליו עמד לחתום אז הנשיא דאז ברק אובמה.
כעת, בנאום הצפוי שלו בפני הקונגרס ב-24 ביולי, מספר הנעדרים מבין המחוקקים צפוי לפי סוכנות הידיעות AP להיות ככל הנראה גדול הרבה יותר. עם זאת לפי הדיווח רבים מהדמוקרטים מתלבטים עדיין, ו"קרועים" בין המחויבות ארוכת-השנים שלהם לביטחון ישראל לבין ההתנגדות שלהם לאופן שבו מנהלת ישראל – תחת הנהגת נתניהו – את המלחמה בעזה.