שעות ספורות לפני ש-63 חברי כנסת הצביעו באמצע מלחמה בעד קידום חקיקת הפטור מגיוס – משרד הביטחון הניח על שולחן הכנסת תזכירי חקיקה שנועדו להסדיר את הארכת גיל הפטור ממילואים. מדובר בתזמון צורם במיוחד, מפני שגיוס של בני ישיבה חרדים לצבא הסדיר יכול לצמצם משמעותית את העומס על משרתי המילואים ואת הנטל הכלכלי על המשק.
חברי הכנסת מצביעים על חוק הגיוס במליאה
(צילום: ערוץ כנסת)

הצעד הזה הגיע בצל אזהרת הרמטכ"ל הרצי הלוי לדרג המדיני כי לצה"ל אין מספיק גדודים כדי לעמוד במשימותיו וכי חסר סדר גודל של כ-4,500 חיילים (אוגדה), וכי העומס על צבא המילואים צפוי לגדול. על הרקע הזה פורסמו אמש (שני) שלושה תזכירי חקיקה להערות ציבור, כולם עוסקים בצבא המילואים, וצפויים להשפיע על אלפי משרתי מילואים מבוגרים.
תזכיר החקיקה הראשון מאפשר לצבא להמשיך לגייס את מי שהגיעו לגיל פרישה בדיוק השנה – כדי להימנע ממצב שבו מילואימניק שהגיע לגיל פרישה השנה יפסיק את שירות המילואים שלו באמצעה. לפיכך, משרד הביטחון מבקש להאריך באופן זמני (עד סוף 2024) בשנה אחת בלבד את גיל הפטור, כך שמילואימניק שאינו קצין יצטרך לשרת עד גיל 41 במקום 40, קצינים עד גיל 46 במקום 45, ואלו המשרתים בתפקידים מיוחדים עד גיל 50 במקום 49.
ההארכה נעשית בשל "הימשכותה של המלחמה והצורך הצבאי שנותר בעינו" ו-"לאחר שצה"ל מצא כי לא ניתן בעת הנוכחית להחליף את משרתי המילואים הצפויים להשתחרר מחמת גילם במשרתים אחרים, מטעמי כשירותם. כמו כן, לא ניתן להסתמך על התנדבות של יחידים לשירות, לאור הצורך המבצעי לשמור על כשירות מלאה ולא לפגוע ברציפות התפקוד".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שר הביטחון גלנט וראש הממשלה נתניהו במליאת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
שני תזכירי החקיקה האחרים עוסקים באותם מילואימניקים בתפקידים מיוחדים, שגיל הפטור שלהם יעמוד כעת על 46 ו-50 וזאת "בשל ייחודיות ההכשרה בהם ומשמעותם הייחודית לכשירותו של הצבא". אם בעבר רשימת התפקידים הייחודיים כללה טייסים, נווטים, רופאים, קב"נים ונהגים המוסמכים על כלים מסוימים, אז כעת ההוראה הורחבה ל-13 תפקידים נוספים שנחיצותם התגלתה בזמן מלחמת חרבות ברזל. הצו החדש יהיה תקף ל-3 שנים, וירחיב גם את האפשרות לקרוא למילואימניקים בתפקידים אלו בצו שמונה.
תפקידים אלו כוללים מטיס כלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"מ); קצין מנהל אזרחי; טכנאי מערכת חשמל ציוד מכני הנדסי; מ"כ ציוד מכני הנדסי; מפעיל ציוד מכני הנדסי עורפי; מפעיל ציוד מכני הנדסי קדמי; בעלי תפקידים במערך אחזקת מרכבה; טכנאי מערכת הנעה מרכבה; בעלי תפקידים במערך האחזקה של נגמ"ש מרכבה (נמ"ר); טכנאי הנעה חשמל נגמ"ש; טכנאי במערך אחזקת אכזרית; בעלי תפקידים במערך אחזקת תותח מתנייד ובעלי תפקידים במערך האחזקה של פורץ מכשולים הנדסי.
כמו כן, עד עכשיו חלק ממי שהוגדרו כבעלי תפקידים מיוחדים לא באמת נדרשו להארכת שירות מילואים, וכעת הצו מגדיר כי במקצועות הבאים הצו יחול על המשרתים בכלל היחידות: רופא לוחם; קצין רפואה; קצין בריאות הנפש; רב צבאי; נהג מפעיל מנוף; נהג חילוץ; מפקד שאינו קצין תנועה והובלה; נהג משא כבד; נהג רכב מוביל; אחזק חטיבת כוח; מכונאי ציוד מכני הנדסי; קצין הובלה.
הצו גם מרחיב את האפשרות לקרוא לקציני זיהוי וקבורה וקציני חקירות, ומסביר כי הצורך בהרחבה נובע מהיקף החללים הגדול, וכן בשל עלייה בפעילות חקירת שבויים.