הכאוס שמתרחש בכבישי יהודה ושומרון ידוע לכל אחד שנוסע בהם. רק לפני חודש פורסם ב-ynet דוח מיוחד של מרכז המחקר של הכנסת, ובו פירוט המצב התחבורתי בכבישים שמעבר לקו הירוק. הסיבות העיקריות נוגעות לעובדה שלמשטרה אין יכולת לאכוף גביית קנסות של דוחות תנועה, ולכך שאין מעקב על מכוני הרישוי שמעניקים אישורי תקינות לרכבים פלסטיניים. אבל אילולא פעילות שוטרי התנועה של מחוז ש"י, ייתכן שכמות התאונות הקטלניות בכבישי יהודה ושומרון הייתה גדולה הרבה יותר.
עדות אחת לתאונה קטלנית כזו הגיעה אתמול: מתן צינמן, בן 6 מהיישוב שבות רחל בבנימין, נהרג בתאונה חזיתית בין רכב ישראלי לפלסטיני ליד צומת מעלה לבונה. מחקירה ראשונית של התאונה עלה כי הרכב הפלסטיני סטה לפי החשד מנתיבו והתנגש ברכב המשפחה הישראלית. מתן, שהיה אמור לעלות לכיתה א', פונה במצב אנוש לבית החולים הר הצופים בירושלים, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. אחותו בת ה-12 נפצעה קשה, אח נוסף, בן 10, נפצע באורח בינוני, ואח אחר, תינוק בן חצי שנה, נפצע קל. מהרכב הפלסטיני פונו גבר ואישה שנפצעו באורח בינוני.
פקד תומר אליה, קצין יחידת התנועה בשומרון, הסביר ל-ynet כי "המחוז שלנו מתמודד עם מורכבות שונה מאוד ממחוזות אחרים. יש לנו כאן התמודדות עם אוכלוסייה פלסטינית - אתגר ברמת האכיפה. בנוסף, צריך לזכור שהתשתיות כאן ביהודה ושומרון עדיין דרושות שיפור ניכר. אנחנו על קצה גבול היכולת ופועלים יום יום כדי למגר את תאונות הדרכים". אחת הדוגמאות שהציג אליה, היא משאיות שאי-אפשר לדעת מתי נבדקו לאחרונה. "אתה רואה משאית, והתאריך על הטכנוגרף שלה הוא לפני שנה. כל שנייה שהכלי הזה על הכביש היא סכנת נפשות", אמר.
בעקבות הכאוס בכבישי יהודה ושומרון התקיים בכנסת דיון בהשתתפות מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי. הוא ניסה להסביר כי השוטרים וחיילי צה"ל נאבקים בכאוס שבכבישים, אבל לא יכולים לעשות הכול.
בניידת הבטיחות של משרד התחבורה בצומת תפוח מתקיימות בדיקות תקינות לכלי רכב שעולים על הכבישים ביהודה ושומרון. רק בחודש האחרון נבדקו שם 295 כלי רכב. 142 מהם הורדו מהכביש, ועוד 93 מהם קיבלו הערות על ליקויים שונים. המשמעות: כ-80% מהמכוניות לא עומדות בסטנדרטים כדי לעלות על הכביש. "לפחות פעמיים בשבוע אנחנו ביהודה ושומרון. רוב כלי הרכב שאנחנו בודקים - מקבלים הערות לתיקון או מורדים מהכביש. לעיתים זה תיקונים קלים כמו צמיגים או זיהום אוויר, אבל לפעמים יש דברים אחרים", אמר יוסי שאדי, ראש צוות במחלקת ניידות הבטיחות של משרד התחבורה. "לעיתים נהגים מתקינים שמשות כהות מקדימה, דבר שאסור, על מנת להסתיר את העובדה שהם מבצעים עבירות תנועה, אז אנחנו תולשים אותן".
ליד ניידת הבטיחות עבר ברכב הקיה שלו עו"ד עמאר ספראדי, פלסטיני תושב חווארה. "אני עורך דין לדיני תעבורה. יש נהגים שמתקשרים אלינו מיד אחרי שהם נתפסים, ומבקשים שאייצג אותם בשימועים על עקיפות ועבירות תנועה. אני נמצא פה, לוקח מהם פרטים, לוקח ייפוי כוח ומייצג אותו בבית המשפט. לפעמים אני מייצג 10 עד 12 נהגים ביום. זה תלוי", הסביר.
בכביש 5, אחרי ביקור בניידת הבטיחות, הרים טוני, אחד השוטרים, רחפן לאוויר. הצעד הזה הוא חלק ממבצע האכיפה של השוטרים. תוך דקות התגלתה ההפקרות וסכנת החיים בכביש: נהג מונית פלסטיני עוקף בקו הפרדה רצוף, כשמולו, בנתיב הנגדי, מגיח רכב פרטי. נהג המונית מצליח ברגע האחרון לפני התנגשות לברוח חזרה לנתיב ולסיים את העקיפה. זמן קצר לאחר מכן, הרחפן שוב קולט רכב פרטי שעוקף בקו הפרדה רצוף, ניצל בנס - וחוזר לנתיב.
"אנחנו עושים מבצעי אכיפה על בסיס שבועי. זה מבחינתנו לא משהו מיוחד, אנחנו מסמנים צירים אדומים ופועלים לפי מודיעין. בגדול יש כמעט 20 ניידות תנועה על כל השטח שהוא שטח גדול ביחס למחוז. לכן עבודת המיפוי שאנחנו עושים לפני המבצע חשובה מאוד", הסביר פקד אליה.
מבצעי האכיפה של משטרת מחוז ש"י הם חשובים ומצילי חיים, אבל בהיעדר שינוי מדיניות של משרד התחבורה ומשרד הביטחון, כל המבצעים הללו לא יחזיקו לאורך זמן. הנהג שביצע את העבירה ונתפס מסתכן רק בעיכוב קל בדרך למחוז חפצו, כי במצב הקיים אין שום דרך להרתיעו.