"במבחן התוצאה הבן שלי חולה ועדיין בשבי, נשים ממשיכות להיאנס". אחרי שבכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי העסקה לשחרור חטופים והפסקת אש שוב נמצאת על סף קריסה, משפחות חטופים שיתפו הבוקר (רביעי) בשיחה עם ynet בתחושות הקשות והתסכול המתמשך מהתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשא ומתן.
"היינו בהרבה פגישות עם ראש הממשלה, אני חוזרת ואומרת, אתה כל הזמן אומר מה לא. אני מציעה שתתחיל להגיד מה כן", סיפרה ל-ynet ניבה ונקרט, אימו של עומר (22) שנחטף לעזה מהמסיבה ברעים. היא פנתה לנתניהו: "זה אתה אומר 'לא תהיה עסקה'. אז מה כן יהיה? לחץ צבאי? מה תכבוש? אנחנו נמצאים בכל סנטימטר בעזה, מה היעד הבא שלך? לכבוש את הים? בוא תגיד לנו מה כן, איך אתה מתכוון להחזיר את החטופים שלנו בחיים הביתה?".
בכירים אמריקנים: "העסקה על סף קריסה" - ראיון עם ניבה ונקרט, אמו של עומר ונקרט שחטוף בעזה ועם קובי אהל, אביו של אלון אהל שחטוף בעזה
(צילום: מיקי שמידט)

3 צפייה בגלריה
(צילום: EPA/NIR ELIAS, דובר צה"ל, JACK GUEZ / AFP)
אחרי פגישתו השבוע עם נתניהו, אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שישראל קיבלה את ההצעה האמריקנית שהוצגה בפסגה בדוחא וכי כעת גם על חמאס להסכים לה. אך גורמים גם בישראל וגם בחמאס, הנמיכו את הציפיות בנוגע לכך שהסכם הפסקת אש קרוב, ואמרו כי מאמצי המתווכות והצעת ארה"ב, שתוכנה עדיין לא נחשף, עדיין לא הצליחו לפתור כמה מהמחלוקות המשמעותיות ביותר במשא ומתן. הגורמים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי נראה שלפחות חלק מהצעת הגישור האמריקנית החדשה תואם לדרישות שהוסיף נתניהו להסכם בסוף יולי, כמו למשל בעניין הכוחות שיישארו בציר פילדלפי.
"מ-7 באוקטובר אנחנו במציאות מאוד קשה וזה רק מתגבר", שיתפה ונקרט בעקבות הדיווחים. "כל פסגה כזאת, כל כישלון, כל אמירה של מישהו כזה או אחר מטריפה אותנו. זה פשוט בלתי נסבל, לא ייתכן שמדינת ישראל ממשיכה לא להביא את החטופים, במבחן התוצאה הם לא בבית. במבחן התוצאה, הבן שלי, שהוא חולה בקוליטיס ויש לו רימון בבטן, עדיין בשבי. במבחן התוצאה נשים ממשיכות להיאנס בשבי, גברים צעירים נשכחים שם. מה קורה פה? כמה זמן זה עוד יימשך? מה המטרה? מה הטקטיקה, מה האסטרטגיה? מישהו יכול לענות על זה? כי בינתיים החטופים שלנו חוזרים, אבל בארונות".
אתמול נפגש נתניהו עם משפחות שכולות ומשפחות חטופים מהפורומים הגבורה ותקווה, ולדבריהן אמר להן: "לא בטוח שתהיה עסקה". נציגי המשפחות אף אמרו בתום המפגש כי מעולם לא שמעו את נתניהו כה נחוש: "לא להיכנע לדרישות כמו עצירת הלחימה ונסיגה מצירים אסטרטגיים".
3 צפייה בגלריה
אלון אהל
אלון אהל
אלון אהל. "אין לנו דרך מדינית, על הציבור להבהיר שהוא רוצה את החטופים בבית"
"אני שומעת בתקשורת שהדרג הביטחוני אומר שאפשר לעשות עכשיו עסקה, שמדינת ישראל, שהצבא שולט בכל האזורים, ידע לחזור למלחמה אם צריך, ושזו העת", שיתפה ונקרט. "היה כישלון ב-7 באוקטובר, אבל הייתה התאוששות ועכשיו צריכה להיות גם תקווה שיהיה פה משהו חדש. אם אנחנו סומכים על הדרג הביטחוני, אם הם מביאים הישגים כל כך משמעותיים, כל כך חזקים, הדרג המדיני צריך לסמוך עליהם".
על חילוץ שש גופות החטופים ממנהרה בחאן יונס, בהם גם גופתו של אברהם מונדר שרק אתמול נודע על הירצחו בשבי, אמרה ונקרט כי זו תחושת "פחד אלוהים", והדגישה: "הבן שלי בסכנת חיים בגלל שהוא בשבי, הבן שלי בסכנת חיים כי יש לו רימון בבטן. קוליטיס זאת מחלה נוראית שיכולה בכל רגע, גם בזמן הזה, להרוג אותו. אני לא נושמת. עצוב מאוד שמדצמבר עד אפריל לא היה שום לחץ צבאי, ובזמן הזה אותן גופות שחולצו אתמול נרצחו בשבי".
קובי אהל, אביו של אלון אהל שנחטף מ"מיגונית המוות", חיזק את דבריה של ונקרט, ואמר כי הוא לא מרשה לעצמו להיות פסימי, גם בעקבות הדיווחים. "אני חייב כל יום להתחיל את היום ולדעת שאלון חוזר. אבל אנחנו כבר יותר מעשרה חודשים חיים באי-ודאות. אנחנו לא מבינים מה ראש הממשלה רוצה, לאן הוא רוצה להביא אותנו", אמר. "אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם גורמי צבא, שאנחנו מבינים שהם יודעים מה הם עושים, שהם יודעים לתת פתרונות, אבל ברמה המדינית צריכה להיות התקדמות - ופה אני לא יודע איפה אנחנו נמצאים".
3 צפייה בגלריה
משפחתו של עומר ונקרט החטוף
משפחתו של עומר ונקרט החטוף
משפחתו של עומר ונקרט ותמונתו. "במבחן התוצאה - הבן שלי חולה ועדיין בשבי"
(צילום: יריב כץ)
הוא סיפר כי היה בטוח שראש הממשלה יחזיר את החטופים. "במאה אחוז, זה גם מה שהוא אמר לי בפגישות שהייתי איתו", אמר אהל, "אבל היום אני מבין שיכול להיות שזה לא בסדר העדיפויות שלו, ואנחנו כאזרחים צריכים לבוא ולהסביר לו מה סדר העדיפויות שלנו. אני דורש היום מראש הממשלה לעשות הכול, להחזיר היום את אלון ואת כל החטופים, ובחיים. עדיין אפשר להחזיר אותם, וזה מה שצריך לעשות כרגע".
הוא הדגיש: "אלון נחטף חי ואני צריך לקבל אותו חי. לא יכול להיות שאזרח, בחור צעיר, היה במסיבה בשטח מדינת ישראל ונחטף, ואנחנו עשרה חודשים מדברים על אם צריך להחזיר אותם או לא צריך. נכון, אנחנו באירוע של מלחמה, ומפונים ומילואימניקים, אבל אזרחים חיים שנחטפו אין להם זמן, לאלון אין זמן עד אין סוף". לדבריו, "אנחנו רק צריכים לדאוג שמקבלי ההחלטות שלנו נמצאים במקום הזה שהם באמת רוצים להחזיר אותם. בגלל שאני רואה שאין לנו דרך מדינית, אין לנו מנהיג שיודע לאן הוא רוצה להוביל אותנו, אז אני היום פונה לאזרחי מדינת ישראל - בואו, צאו החוצה, תבהירו מה אתם רוצים, לסיים את המלחמה, להחזיר את החטופים".
הוא ציין כי "אנחנו כאזרחים בחרנו במנהיגים שלנו, אנחנו צריכים לבוא ולהגיד להם מה אנחנו מצפים. לא יכול להיות שאזרחי מדינת ישראל ישבו בבית וירגישו מדוכאים, חסרי יכולת השפעה, כי זאת היא הדרך שלנו. צריך להפגין נוכחות להחזרת החטופים. הכמות היום של האזרחים שיוצאת החוצה כנראה לא מספיקה בשביל מקבלי ההחלטות שלנו, זה עדיין לא מזיז להם, זה עצוב"