ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר הבוקר (חמישי) בעדות ב"וועדת החקירה האזרחית" לאסון 7 באוקטובר, שהוקמה בין היתר על-ידי הורים שכולים והורי חטופים, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "נראה משועמם ואדיש" במהלך תדרוך ביטחוני שמסר לו המזכיר הצבאי, כחודש וחצי לפני 7 באוקטובר. "הם ידעו שיש סיכון ביטחוני בהתנהלות שלהם. הקבינט ידע, נתניהו ידע, מערכת הביטחון הזהירה", אמר לפיד. "צריך להבדיל בין כך שב-7 באוקטובר לא הייתה התרעה טקטית - לבין כך שהייתה התרעה אסטרטגית". בליכוד דחו את דבריו ואמרו שלא התקבלה כל התרעה.
(צילום: ועדת החקירה האזרחית)

לפיד טען שהדרג המדיני כן עודכן בכך שחמאס אינו מורתע כמו בעבר, ואמר שגם הוא עודכן בכך. "אני לא אומר את זה עכשיו במבט לאחור. אמרתי את זה בזמן אמיתי. לא הייתי היחיד. במשך החודשים שקדמו לאסון ראש הממשלה ושרי הקבינט קיבלו סדרה של התרעות חמורות, חסרות תקדים. מאמצע שנת 2023 היו יותר ויותר קולות בתוך ארגוני הטרור שאמרו שהגיע הרגע שלו הם חיכו", אמר לפיד.
"ב-24 ביולי הקואליציה הביאה את ביטול עילת הסבירות. הרמטכ"ל ביקש להיפגש עם ראש הממשלה כדי להתריע - וראש הממשלה סירב. אני לא זוכר מקרה אחד נוסף שרמטכ"ל מבקש פגישה בגלל איום ביטחוני וסורב", הוסיף ראש האופוזיציה.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד. "דווח לי שמזהים קרע פנימי ואובדן כשירות. נתניהו לא העיר דבר"
(צילום: קובי קואנקס)
לדבריו, "בימים שקדמו להצבעה על עילת הסבירות הייתי בעיצומו של מו"מ אינטנסיבי, בתיווך הנשיא הרצוג, כדי להגיע לנוסחת פשרה לגבי החקיקה. על השולחן הונח מתווה שלא היה אידיאלי בעיניי, אבל קיימנו התייעצות עם גורמים משפטיים והאמנו שמדובר במתווה שלא מכיל בחובו פגיעה מהותית במבנה הדמוקרטי של ישראל. העברתי מסר ברוח הזו ללשכת ראש הממשלה, דרך הנשיא – והנשיא בחר לעדכן בפרטים גם את חבר הכנסת אריה דרעי. חלק מארגוני המחאה זעמו על כך שאני מוכן להגיע לפשרה, אבל הייתי מוכן להמשיך ולחפש פשרה הוגנת, שלא תפגע בדמוקרטיה הישראלית, גם בגלל המשקל הגדול שנתתי לאזהרות הביטחוניות ששמענו".
בערב לפני שאושרה הצעת החוק לביטול עילת הסבירות בכנסת בקריאה שלישית, פגש לפיד את ראש השב"כ רונן בר. "שמעתי גם ממנו אזהרות חסרות תקדים על ההשלכות הביטחוניות של המהפכה והקרע הפנימי שהיא גורמת. שאלתי אותו אם האזהרות האלה הובאו גם בפני ראש הממשלה ושרי הקבינט, והתשובה הייתה שכן'", שחזר. "לדבריו, כשעתיים לפני ההצבעה – עודכן ע"י הנשיא הרצוג שנתניהו נסוג מההסכמות אחרי פגישה מתוחה עם לפיד ובשל מסרים מצד בן גביר וסמוטריץ'.
2 צפייה בגלריה
מוחמד דף, יחיא סינוואר
מוחמד דף, יחיא סינוואר
דף וסינוואר. לפיד טוען: "הקונספציה השגויה של נתניהו הייתה שהוא מבין את חמאס"
(צילום: דובר צה"ל, EPA)
"בתוך אולם המליאה ניסה שר הביטחון, יואב גלנט, להגיע איתנו להסכמות ברגע האחרון. צריך להדגיש, המניע שלו היה ביטחוני בלבד. הבנתי לליבו כמובן, אבל אמרתי לו במליאה: 'יואב, אני לא הבעיה. הייתי מוכן ללכת לפשרה, הם ברחו לי ברגע האחרון'", אמר לפיד.
הוא ציין שב-21 באוגוסט 2023 היה בעדכון ביטחוני אצל ראש הממשלה, שאותו ניהל אלוף אבי גיל, שהיה המזכיר הצבאי לראש הממשלה אז. "הוא דיווח לי על התחממות בכל הגזרות - איראנים, לבנון, ארגוני הטרור בעזה. דיווח שכל אלה מזהים בצד הישראלי חולשה, קרע פנימי, מתחים ואובדן כשירות בצבא ובנוסף משבר שהולך ומתהווה מול האמריקנים. אני חשבתי שמדובר במידע יוצא דופן בחריפותו ובנחרצות שלו. ראש הממשלה נראה משועמם ואדיש, ולא העיר על זה דבר".
לדברי לפיד, מה שאמר גיל הביא אותו להגיע לוועדת החוץ והביטחון כמה פעמים לאחר מכן. "ישבתי לקרוא את דוחות המודיעין השונים. הונח בפניי החומר המודיעיני ברמת הסיווג הגבוהה ביותר. המשמעות שלו הייתה חד-משמעית: ישראל ברמת סיכון גבוהה במיוחד", אמר. "ב-18 בספטמבר הייתי שוב בוועדת החוץ והביטחון, וראיתי עליית מדרגה נוספת ברמת הסיכון בדוחות. מה שנכתב שם היה חד-משמעי – ההרתעה הישראלית נשחקה דרמטית, אויבינו חושבים שיש להם הזדמנות נדירה לפגוע בנו".
לפיד בספטמבר: מתקרבים לעימות אלים, רב-זירתי
(צילום: אבי חי )

ב-20 בספטמבר, קצת יותר משבועיים לפני טבח 7 באוקטובר, התייצב לפיד מול המצלמות ואמר: "אני נאלץ להזהיר את אזרחי ישראל - אנחנו מתקרבים קרבה מסוכנת לעימות אלים, רב-זירתי". הוא הסביר כי "צוות התקשורת שלי המליץ לי לוותר על מסיבת העיתונאים ואני אמרתי שזו ההתרעה שאני רוצה לתת - שאין קשב לאיום ביטחוני חמור ומיידי. אמרתי להם שהם לא רואים את המודיעין שאני רואה, וזו חובתי הציבורית להזהיר את הציבור בפני סכנה ברורה ומיידית".
באותה אזהרה אמר לפיד כי "האירועים האחרונים ליד הגדר בעזה הם בדיוק מהסוג שהוביל בעבר לסבבי לחימה. כל ראשי מערכת הביטחון - צה"ל, שב"כ משטרה, גופי המודיעין - מזהירים את הממשלה ואת הקבינט מהתלקחות אלימה, אבל בן גביר וסמוטריץ' מתעלמים פעם אחר פעם מהמלצת גורמי הבטחון לפעול באופן זהיר ואחראי".
לפיד הדגיש כי הוא לא מסיר מאחריות מערכת הביטחון ל-7 באוקטובר. "היא ידעה והתריעה, אבל במקום לפעול היא חיכתה להוראות הדרג המדיני. לא יכולה להיות לזה הצדקה. אלא שאחריות הצבא לא פוטרת ולא סותרת את אחריות הדרג המדיני. נתניהו ידע שהוא מוביל לסיטואציית קצה והוא החליט לקחת את הסיכון. נשאלתי פעמים רבות אם אני חושב שאסון 7 באוקטובר היה יכול לקרות כשאני הייתי ראש הממשלה. התשובה היא לא. שאלת ההמשך המתבקשת היא – איך אני יכול להיות כל כך בטוח? והתשובה היא שאין שום אפשרות שהייתי מקבל אזהרות בהיקף שתיארתי, באיכות שתיארתי ובתכיפות שתיארתי, והייתי מתעלם מהן".
לפיד הוסיף שיכולות חמאס באוקטובר לא היו שונות. "השינוי היה בהזדמנות - הצבא היה בהדממה. אין ספק שצבא מוכן ודרג מדיני מוכן היו יכולים למנוע את זה", טען.
הוא גם נשאל על הקונספציה הישראלית בנוגע לחמאס והשיב: "היה מחדל מודיעיני, מחדל מבצעי - וקונספציה מבצעית. זה מחדל מודיעיני נורא שמחייב ארגון מחדש של גופי המודיעין, הוא מעלה שאלות על אמ"ן מחקר. הצבא ירד מתחת לסף המוכנות מול עזה - החלטה חסרת אחריות. מעל כל זה הייתה הקונספציה - תפיסה מדינית שנתניהו הוביל מ-2009 של 'ניהול הסכסוך'. גם בקבינט שבו ישבתי בין 2013 ל-2014, נתניהו לא העלה הצעה למיטוט החמאס. הקונספציה השגויה של נתניהו הייתה שהוא מבין את החמאס - והוא טעה. זו הייתה השגיאה המדינית והביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה. זה לא נשען על מצע עובדתי, זו הייתה משאלת לב".
לפיד נשאל אם היה מורה לצאת למלחמה נגד חיזבאללה, ואמר: "כראש ממשלה הייתי יוצא למלחמה מול חיזבאללה ב-11 באוקטובר. ההרתעה הישראלית בצפון נפגעה מאוד ביולי 2023 כשחיזבאללה הקים אוהלים בתוך שטח ישראל. ההרתעה נפגעה שנית בשמונה באוקטובר כשהוא ירה לעבר ישראל ולא הגבנו".
בליכוד מסרו בתגובה ללפיד: "הוא שוב משקר. ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שום התרעה למלחמה בעזה - לא חודש לפני ואפילו לא שעה לפני 7 באוקטובר. ההיפך הוא הנכון והפרוטוקולים מוכיחים זאת. לפיד, שהכניס את הפועלים מעזה ונתן גז בחינם לנסראללה תוך הבטחה שהדבר ימנע מלחמה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר בענייני ביטחון".
ממפלגת יש עתיד מסרו בתגובה: "מי שבמשמרת שלו הפקיר את אזרחי ישראל למותם, ראוי שייקח אחריות ויתפטר. נתניהו התעלם מכל האזהרות ועושה הכול כדי לברוח מהקמת ועדת חקירה ממלכתית, כדי שלא נראה את הפרוטוקולים שהוא מצייץ עליהם".
בשבוע שעבר העידו בוועדה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר הימין הממלכתי גדעון סער. ליברמן טען ש"אין תהליכים בקבינט. נתניהו יושב עם עצמו ואולי עם דרמר - והקבינט הוא חותמת גומי", בעוד שסער אמר כי מבצע צוק איתן היה הזדמנות טובה יותר לישראל לפרק את חמאס: "הכוח הצבאי שלו היה פחות משליש לעומת היום. לא היו כל המנהרות. ללכת עד הסוף בצוק איתן היה הגיוני יותר מאשר ב-2023, פשוט קרה לנו אסון".