5 צפייה בגלריה
חומרי לימוד שמלמדים ילדים פלסטינים
חומרי לימוד שמלמדים ילדים פלסטינים
חומרי לימוד שמלמדים ילדים פלסטינים
מורים ובתי ספר באונר"א, סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים הפלסטינים, קוראים דרך קבע לרצוח יהודים, מפיקים חומרי לימוד המהללים טרור, מעודדים ג'יהאד ופיגועי התאבדות, מעלילים עלילות דם נגד יהודים, ומסיתים לאנטישמיות. כך חושף דוח חדש שהוצג היום (שלישי) למשרד החוץ, והופק על ידי ארגון זכויות האדם United Nations Watch ומכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, החוקר ומנתח תכני ספרי לימוד בעולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות.
הדוח, שיוצג בהמשך היום גם לקונגרס האמריקני, שם דנים בבית הנבחרים והסנאט בחוקים חדשים אשר יובילו לקיצוץ המימון לאונר"א, חושף 47 מקרי הסתה מצד הצוותים החינוכיים של אונר"א. בדוח מתואר כי הצוותים הפרו את המדיניות המוצהרת של הסוכנות ל"אפס סובלנות לגזענות, אפליה או אנטישמיות בבתי ספר ובחומרי חינוך" בכיתות, בחומרי הלימוד שהסוכנות מפיקה עצמאית, וכן ברשתות החברתיות.
המחקר כלל ניתוח של יותר מ-300 עמודים של חומרי הוראה מוסדיים שנכתבו על ידי מחלקות החינוך והמורים של אונר"א, שנועדו לשימוש בין השנים 2023-2021. התוכן נלקח מלפחות חמישה מקורות גלויים, בהם פייסבוק, טלגרם ואתרי חינוך פלסטיניים באינטרנט, שנלמדו בעשרה בתי ספר שונים של אונר"א.
5 צפייה בגלריה
חומרי לימוד שמלמדים ילדים פלסטינים
חומרי לימוד שמלמדים ילדים פלסטינים
"היטלר תתעורר, יש עדיין כמה אנשים שאתה צריך לשרוף". פוסט שפרסמה מורה של אונר"א בסוריה
חומרי הלימוד נושאים את הלוגו של אונר"א, את שמות בתי הספר שלה ואת פירוט צוותי החינוך של הסוכנות שתרמו לכתיבת החומרים. את החומרים הפיקו בין היתר מנהלי בתי ספר של אונר"א, סגני מנהלים, מומחי חינוך ומורים, אשר כולם חתומים בשמם על התוכן האלים והאנטישמי. למרות זאת, החומרים המסיתים הופצו בכיתות בקרב אלפי תלמידים באמצעות מגוון פלטפורמות וערוצים, וכולם נלמדים בכיתות של סוכנות הסיוע.
עם זאת, חומרי הלימוד שבהם זוהתה הסתה הושארו מחוץ לפורטל החינוך המקוון החדש של אונר"א, שלטענת הסוכנות הוא המקור היחיד לחומרי הלמידה שהיא מפיקה, ומפורסמים לאחר בדיקות תוכן קפדניות שמוודאות עמידה בערכי האו"ם.
הדוח חושף גם 133 מחנכים וצוותים של אונר"א שהסיתו לאלימות ולאנטישמיות ברשתות החברתיות, ו-82 עובדי הוראה נוספים הקשורים למעל 30 בתי ספר של אונר"א המעורבים בכתיבה, פיקוח, אישור, הדפסה והפצה של תוכני שנאה לתלמידים. בדוח תואר כי השנאה באונר"א היא מערכתית, ומנגנוני הבקרה והפיקוח הפנימיים שלה אינם קיימים או כושלים באופן שיטתי.
5 צפייה בגלריה
חומרי לימוד שמלמדים ילדים פלסטינים
חומרי לימוד שמלמדים ילדים פלסטינים
בבית ספר של אונר"א בעזה היללו את המחבלת שביצעה את הפיגוע בכביש החוף ב-1973
הארגונים האחראים על הפקת הדוח, IMPACT-se ו-UN Watch, הגישו את הדוח למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, לנציב החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, ולקנצלר גרמניה אולף שולץ. זאת מאחר וארה"ב, גרמניה והאיחוד האירופי הן שלושת המממנות הראשיות של סוכנות הסיוע. הדו"ח הוגש גם למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ולראש אונר"א פיליפ לזריני.
בין פקידי אונר"א שהשתמשו ברשתות החברתיות למטרות הסתה ניתן למצוא את לביבה איסכנדראני, עובדת של סוכנות הסיוע בסוריה ששיתפה תמונה של היטלר. איסכנדראני היללה את היטלר וקראה לו "להתעורר כי יש עדיין כמה אנשים שאתה צריך לשרוף". איסכנדראני אף עשתה "לייק" לתגובות של עובדים נוספים של אונר"א שתמכו או שיתפו את הפוסט.
מורה של אונר"א בלבנון, ריאד נימר, הילל את מפקד ארגון "גוב האריות" הפלסטיני, איברהים אל-נבולסי, כ"שהיד" וכ"אציל הנפשות". חולייתו של אל-נבולסי הייתה אחראית לכמה התקפות נגד חיילים ואזרחים ישראלים, בהן תקיפת קבר יוסף בשכם. נימר גם עודד אחרים ללכת בדרכו של אל-נבולסי על ידי פרסום הסרטון של מסע הלוויה שלו, שקרא ל"שלום לשהידים שציוו עלינו ללכת בדרך שהם עברו".
5 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
מורה של הסוכנות הילל את המחבל. זירת הפיגוע בבני ברק אשתקד
(צילום: דנה קופל)
מורה למתמטיקה של אונר"א בסוריה, עדנאן שתיוי, הילל את המחבל דיאא' חמארשה, שביצע את פיגוע הירי בבני ברק אשתקד. שתיוי כינה את חמארשה "שהיד", ואמר שעל שמו "להיכתב לנצח באותיות אש, עוצמה ורהב". שתיוי האדיר את חמארשה בפוסט בפייסבוק, כינה אותו "נשגב" וקרא ל-"תהילה לנשמתו".
בין חומרי הלימוד המסיתים נמצא תרגיל בהבנת הנקרא בשפה הערבית, שהופק על ידי אונר"א עבור תלמידי כיתה ט' בבית הספר "אל מוע'אזי לבנים ב'" ברצועת עזה. התרגיל כלל סיפור שהילל פיגוע שבו נשרף אוטובוס יהודי על יושביו באמצעות בקבוקי תבערה כ"מסיבת ברביקיו". בטקסט אחר שהופק על ידי אונר"א עבור אותו בית הספר לצורך תרגול אוצר מילים ודקדוק בערבית של תלמידי כיתות ה', צוין כי מוות וג'יהאד "הם הדברים החשובים והמשמעותיים ביותר של החיים".
עוד תואר בדוח כי בית הספר היסודי "אל-זייתון א' לבנים" בעזה האדיר גם הוא מחבלים ועודד מות קדושים. כך, בשני מקרים בספטמבר 2021 ובמרץ 2022, תלמידי כיתות ה' למדו להלל את המחבלת דלאל מוגרבי, שביצעה את טבח "אוטובוס הדמים" בכביש החוף ב-1978, שבו נהרגו 38 אזרחים ישראלים, בהם 13 ילדים.
לפני כשנתיים אונר"א הבטיחה שכל חומרי השנאה שהופקו על ידיה הוסרו ואינם מופצים יותר, וכי כל הפרה מדווחת תטופל בתקיפות. זאת לאחר שהסוכנות נאלצה להודות כי מוריה הפיקו והפיצו "בטעות" חומרי לימוד ש"אינם הולמים", בתגובה לפרסום קודם של ynet על מחקרי המכונים IMPACT-se ו-UN Watch.
5 צפייה בגלריה
באונר"א התחייבו שלא להלל את מבצעת הפיגוע. "אוטובוס הדמים", כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות" ב-1978
באונר"א התחייבו שלא להלל את מבצעת הפיגוע. "אוטובוס הדמים", כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות" ב-1978
באונר"א התחייבו שלא להלל את מבצעת הפיגוע. "אוטובוס הדמים", כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות" ב-1978
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
ממצאי הדוח סותרים גם את ההצהרות והבטחות שהעניקה אונר"א לאחרונה למדינות התורמות לה, שלפיהן הסוכנות משתמשת במפות שמכירות בקיומה של ישראל, שלא לומדים או מאדירים את המחבלת דלאל מוגרבי, ש"קציני הנייטרליות" המועסקים בסוכנות דואגים למניעת הוראת שנאה, ושקיימים מנגנונים אפקטיביים לניטור ומיפוי כל חומרי הלימוד שיש בהם תכנים בעייתיים.
מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף, אמר: "עם תקציב של 1.6 מיליארד דולר, אשר כמעט 60% ממנו מוקצה לחינוך, וצוות של 30,000 עובדים, סוכנות זו של האו"ם היא ככל הנראה היוזמה החינוכית עם המימון הגבוה ביותר בהיסטוריה של הסיוע הבינלאומי. עם זאת, הדוח שלנו מציג היום את האופן שבו הפרה אונר"א באופן עקבי את תפקידה לדאוג לילדים הלומדים בבתי הספר שלה. בדוח אנו מספקים ראיות מפורטות על האופן שבו אונר"א יוצרת תכנים חינוכיים מערכתיים עבור ילדים פלסטינים שמשבחים טרור, מסיתים לאלימות, מעלילים עלילות דם נגד ישראל ומפיצים אנטישמיות".
מנכ"ל UN Watch, הלל נוייר, מסר: "יש להחשיב את אונר"א כשותפה להתנהלותם הבלתי-הולמת של עובדי הארגון. בכל מקום בעולם, אנשי חינוך המסיתים לשנאה ואלימות מוקעים, אך אונר"א, למרות הצהרתה בדבר 'אפס סובלנות' להסתה, מעסיקה באופן מגמתי עובדים המטיפים לשנאה אנטי-יהודית וטרור. שיהיה ברור: הבעיה היא לא הפוסטים ברשתות החברתיות, אלא העסקתם של מורים המטיפים לאנטישמיות וטרור".