1 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: AFP)
שלושה שבועות ושישה דיונים מפתיחת השימועים הפומביים של ועדת בית הנבחרים לחקירת אירועי 6 בינואר בקונגרס, כבר אפשר להצביע על כמה מסקנות ברורות: דונלד טראמפ לא בחל בשום אמצעי כדי לכפות על משרד המשפטים לעזור לו לגנוב את הבחירות. ארה"ב הייתה קרובה להפיכה הרבה יותר מכפי שנדמה היה. סגן הנשיא מייק פנס וחברי קונגרס היו בסכנת חיים ממשית. טראמפ ידע על ההכנות של ארגונים קיצוניים, כולל ארגונים ניאו-נאציים, לפרוץ לבניין בקונגרס באלימות, צפה בהנאה בטלוויזיה ולא עשה דבר כדי לעצור את זה.
מה שעדיין לא ברור, וגם לא יתברר במהלך השימועים הללו, זה אם טראמפ ישלם מחיר כלשהו, משפטי או פוליטי. בצד המשפטי, הכל מונח על כתפי התובע הכללי מריק גארלנד, שהתמונה שלו כנראה נמצאת ליד הערך "איש ממסד" במילון. גארלנד יעשה הכל כדי להגן על "מוסד הנשיאות", ולא יחליט על צעד חסר תקדים כמו כתב אישום נגד נשיא לשעבר, בלי אקדח שהעשן שייצא ממנו ייראה כמו זיקוקי ה-4 ביולי. לפחות כרגע, אין אקדח כזה. התמונה שמצטיירת סביב טראמפ חמורה עשרות מונים מזו ששלחה את ריצ'רד ניקסון הביתה, אבל במקרה של ניקסון היו קלטות, ולניקסון לא הייתה כת מעריצים.
שאלת המחיר הפוליטי קצת פחות מסובכת. הכישוף שטראמפ הטיל על המפלגה הרפובליקנית עדיין עובד והעובדה ששלושת השופטים שמינה לבית המשפט העליון הם שחיסלו את חופש ההפלות, חיזקה אותו עוד יותר. כשעובדת הבית הלבן, קאסידי האצ'ינסון, סיפרה בשבוע שעבר שטראמפ ניסה להשתלט פיזית על הלימוזינה הנשיאותית ולהצטרף להמון בקונגרס, הגיבו המוני מעריציו ברשתות החברתיות כאילו אלביס פרסלי עלה להדרן.
מהומות הקפיטול ב-6 בינואר 2021

ליז צ'ייני, הרפובליקנית שמובילה את החקירה נגד טראמפ, היא כנראה היחידה שהצביעה לו ב-2020 ולא תצביע לו שוב אם יחליט לרוץ ב-2024. חוץ ממנה הוא עדיין יזכה לתמיכה מקיר לקיר של המפלגה הרפובליקנית, וגם יהיה לו סיכוי לא רע לנצח שוב.
ציפי שמילוביץ ציפי שמילוביץ מתוך אלבום משפחתי
בשבועות האחרונים שוקל טראמפ עם מקורביו אפשרות להודיע כבר בחודשים הקרובים כי הוא רץ שוב, בין היתר כדי להבטיח באופן סופי שלא יינקטו נגדו כל צעדים משפטיים. גארלנד יהסס עוד יותר להגיש כתב אישום נגד נשיא לשעבר שהוא גם מועמד להיות נשיא עתידי. לסיבה השנייה שבגללה נראה כי טראמפ מתכוון לרוץ קוראים רון דה-סנטיס, מושל פלורידה שהוא הדרלינג החדש של הצמרת הרפובליקנית. קיצוני עוד יותר מטראמפ וגם מתוחכם ומעודן יותר, דה-סנטיס הוא התגשמות החלומות של האליטות השמרניות באמריקה. הוא צובר כוח, כסף ותומכים, וטראמפ, כמובן, לא יכול לחיות עם זה בשקט.
שימועי ועדת החקירה מבהירים כי הסיבה היחידה שבגללה לא כל האנשים סביב טראמפ הסכימו לעזור לו להשלים את ההפיכה, הייתה הפחד להיענש. בינתיים איש לא נענש, ואם אף אחד לא ישלם כל מחיר על ניסיון המרד החמור ביותר מאז פרוץ מלחמת האזרחים, בפעם הבאה לא יהיה אפילו צורך ב-6 בינואר - הדמוקרטיה פשוט תמות בשקט בחדר הסגלגל.
  • ציפי שמילוביץ היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com