4 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד, בנימין נתניהו
מוחמד בן זאיד, בנימין נתניהו
"הנשיא הדגיש בפני ראש הממשלה את חשיבות היחסים בין שתי המדינות". נתניהו ובן זאיד
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (יום ג') עם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, ובלשכת רה"מ אמרו כי השניים "סיכמו להמשיך את השיח ביניהם במפגש אישי בתקופה הקרובה". השניים אמנם לא דיברו על תאריך ספציפי, אך ניתן לראות בדברים כהזמנה בפועל של נתניהו.
ההודעה על המפגש העתידי - שאבו דאבי לא הזכירה בהודעה על השיחה - מגיעה על רקע המתיחות מול איחוד האמירויות, שביטלה בתחילת השנה את הביקור שתכנן שם נתניהו, אחרי שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה להר הבית, ובעקבות חשש של האמירתים ממשבר מול איראן.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
בן גביר בהר הבית, בחודש ינואר. לאחר עלייתו להר, האמירתים ביטלו את הביקור של נתניהו
בהודעת לשכת נתניהו נמסר כי בן זאיד הוא שיזם את שיחת הטלפון, אך בהודעה שפרסמה אבו דאבי נטען בדיוק ההפך. לפי לשכת נתניהו, בן זאיד בירך אותו לרגל חג הפסח. "ראש הממשלה נתניהו בירך את השייח בן זאיד ואת העם האמירתי החוגגים בימים אלה את חג הרמדאן", נמסר עוד. "בשיחה ידידותית וחמה בין שני המנהיגים הם הביעו את מחויבותם לפעול להמשך קידום הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאמירויות, כולל הרחבתו לתחומים חשובים נוספים".
סוכנות הידיעות הממלכתית של איחוד האמירויות טענה כאמור כי נתניהו היה זה שהתקשר, והיא לא הזכירה סיכום כלשהו על מפגש עתידי. "בשיחה דנו השניים בדרכים לחיזוק היחסים וקידום אינטרסים משותפים. הנשיא הדגיש בפני ראש הממשלה את חשיבות היחסים בין שתי המדינות ותיאר אותם כהחלטה אסטרטגית למען השלום והיציבות באזור".
4 צפייה בגלריה
חלדון אל מובארק, מנכ"ל מובאדלה אבו דאבי
חלדון אל מובארק, מנכ"ל מובאדלה אבו דאבי
חלדון אל מובארק, מקורב לנשיא איחוד האמירויות. הגיע לישראל לשליחות חריגה, והעביר מסרים מודאגים
(arabianbusiness)
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
החתימה על הסכמי אברהם עם איחוד האמירויות ובחריין, ב-2020
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
כחלק מהמשבר מול האמירויות, דווח בחודש שעבר כי זו הקפיאה כוונה לרכוש מערכות ביטחוניות רגישות מישראל. יש הסבורים שההקפאה קשורה לדאגה מהממשלה הנוכחית בישראל, ואחרים סבורים שההקפאה נובעת משיקולים מסחריים לאחר שבאמירויות קיבלו הצעות טובות יותר ממדינות אחרות. בכל אופן, ההקפאה הזו הביאה לדאגה בקרב בכירים במערכת הביטחון.
בחודש שעבר נחשף גם כי חלדון אל מובארק, אחד האנשים הקרובים ביותר לבן זאיד, הגיע לארץ לשליחות חריגה ונפגש עם נתניהו ועם נשיא המדינה יצחק הרצוג. מטרתו הייתה להעביר להם מסר של דאגה מהמצב עם הפלסטינים, ובמיוחד מההתרחשויות בהר הבית בתקופת הרמדאן.
ההתחממות ביחסי איראן וסעודיה: ריאיון עם גיורא איילנד, ראש המל"ל לשעבר
(צילום: ירון ברנר)

האמירתים חוששים מאוד מהסלמה בתקופה הזאת שתביך אותם מול העולם הערבי, ושליחו של הנשיא האמירתי אמר שכל האירועים האחרונים עומדים בניגוד לרוח הסכמי אברהם ויפריעו להם לבנות את שיתוף הפעולה עם ישראל ולהרחיב את ההסכמים. דיפלומט מערבי בכיר המעורה ביחסים בין ישראל לאמירויות הזהיר כי האמירתים נמצאים בחרדה איומה ממה שקורה בישראל, כלשונו.
המתיחות ביחסים בין איחוד האמירויות לישראל באה דווקא על רקע התחממות מדאיגה ביחסים בין סעודיה ואיחוד האמירויות לאיראן. רק באחרונה ביקר ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן עלי שמחאני באיחוד האמירויות, אחרי שחתם על הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים עם סעודיה - שנרמול היחסים איתה סומן כיעד מרכזי בעיני נתניהו.