3 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון במחאת המתמחים
ד"ר ריי ביטון במחאת המתמחים
ד"ר ריי ביטון. "היא בכלל רופאה מוסמכת"
(צילום: מוטי קמחי)
כבר כמה שנים שד"ר ריי ביטון היא הפנים של מאבק הרופאים המתמחים, הנלחמים על תנאי העבודה שלהם ובעיקר על קיצור המשמרות בנות 26 השעות. כמי שעומדת בראש ארגון "מרשם" שמוביל את המאבק, היא נמצאת בשבועות האחרונים בחזית ההפגנות של המתמחים, ראשונה להתראיין לכלי התקשורת וראשונה להגיב על כל צעד במו"מ הסיזיפי מול מערכת הבריאות ומשרד האוצר.
בהתאם, המעורבים במאבק משני צדדיו מתקשים להישאר אדישים אליה: תומכיה משוכנעים שהיא במו ידיה הביאה את מחאתם לקדמת הבמה. מנגד, מבקריה – בעיקר מצד הממסד אבל לא רק – רואים בה דמות אופורטוניסטית המנצלת את הסיטואציה לקידום שאיפות קרייריסטיות ואפילו פוליטיות עתידיות. "היא בכלל רופאה מוסמכת עם קליניקה פרטית. למה היא קוראת למתמחים להתפטר?", הם תוהים.
(צילום: אורי דוידוביץ)

על אופיה של ד"ר ביטון אפשר ללמוד מפוסט עוקצני ומתריס שפרסמה לפני ארבע שנים, עם הסמכתה לרפואה, ושהפך באותם ימים ויראלי ברשת. "תשע שנים שאני מחכה לכתוב את הפוסט הזה, ואולי אפילו יותר", כתבה. "בתום מסע ארוך ומפרך קיבלתי רשמית את ה-MD שלי, זה שלרגע לא היה לי ספק שאקבל. זה שקיבלתי למרות ולא בזכות כל כך הרבה אנשים בדרך. זה הולך להיות ארוך כי קשה לתמצת שנים ארוכות של נפילות וכישלונות שבסופן הצלחה אחת. אבל בכל זאת אני רוצה להגיד תודה.
"תודה לאולפנת עפרה שלא קיבלה אותי כי הצלחות נמדדות בסנטימטרים של אורך החצאית. תודה לראש האולפנה באלקנה שחזר ואמר לי שלא אגיע לשום מקום. תודה למורה למתמטיקה שהשפילה אותי מול התרגיל על הלוח שלא הצלחתי לפתור (יש לזה שם - דיסקלקוליה). תודה למנהלת תיכון ג'ינוגלי שהשאירה אותי כיתה! תודה לצה"ל שאבחן אותי עם קב"א 49 וסגר בפניי כל אפשרות לשירות משמעותי (הרבה פרוטקציה נדרשה להשחיל אותי לקורס חובשות).
גורם במערכת הבריאות: "היא בוכה שהיא קורסת כשהיא בעלת קליניקה פרטית. בבקשה, בלי מצגי שווא. הארגון שהיא מובילה מורכב מסטודנטים או רופאי משפחה שלא יודעים איך נראה בית חולים"
"תודה למדריך פסיכומטרי שאמר לי שאין רופאים עם פסיכומטרי התחלתי של 580. תודה למרצה במכינה לקורס חדו"ה שאמרה שלעולם לא אסיים חמש יחידות מתמטיקה. תודה לחברי לספסל לימודי 'רפואת חירום' שהתפלץ ש'אחת כמוני' קיבלה יותר ממנו במבחן. תודה לראש החוג שאמר לי שלצערו לרפואה מגיעים רק הטובים ביותר (מצטיינת מחלקתית לא היה מספיק טוב). תודה לכולכם, הייתם הרוח תחת כנפיי, ליביתם את האש שבערה בי כל כך חזק להגשים ולהצליח".

בהפגנה עם תינוקת

ד"ר ביטון (37) נולדה בקריית מלאכי בשם רעות. אחותה היא המשפטנית פרופ' יפעת ביטון - נשיאת המכללה האקדמית אחווה שהייתה מועמדת לעליון. ריי ביטון היא בוגרת בית הספר לרפואה בצפת של אוניברסיטת בר אילן, שלמדה גם בהונגריה וסיימה לימודי רפואת חירום באוניברסיטת בן גוריון.
להנהגה של "מרשם" היא הגיעה לפני כארבע שנים, כשלקחה חלק בתביעה נגד "אסותא" באשדוד וההסתדרות הרפואית בבקשה להפוך את הארגון לנציג הרשמי של המתמחים. ד"ר אראל בוצ'ינסקי, אז יו"ר "מרשם" וכיום מומחה לרפואה פנימית, הביט בפעילותה והתרשם.
"בעצם על ריי אני שמעתי כבר ב-2016, כשפגשתי את פרופ' יפעת ביטון שסיפרה לי שאחותה תומכת נלהבת של הארגון", הוא סיפר בשיחה עם ynet. "אחרי שנתיים, במהלך המאבק באסותא, כבר הבנתי שהלב שלה במקום הנכון. היא עשתה עבודת שטח מדהימה והחתימה את כל המתמחים בבית החולים כדי לאפשר לנו ללכת לבית משפט. כשהיא נקראה להעיד היא השאירה רושם עמוק על כל מי שהיה בדיון. גם על בית המשפט. היא קורצה מחומר של מנהיגים והיא מתמודדת מצוין עם העובדה שהיא מושכת אש. עמדתי במצבים דומים, אבל אני חושב שהיא עושה עכשיו עבודה יותר טובה ממני בזמנו".
3 צפייה בגלריה
ריי ביטון לאחר הפגישה עם שר הבריאות
ריי ביטון לאחר הפגישה עם שר הבריאות
ד"ר ביטון אחרי הפגישה עם שר הבריאות, השבוע. "שום דבר לא עצר אותה"
(צילום: טל שחר)
לפני כמה חודשים סיימה ד"ר ביטון את התמחותה ברפואה פנימית בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד, והחלה התמחות בנפרולוגיה לפני שיצאה לחופשת לידה. בפועל, היא לא נחשבת מתמחה מן המניין והשלב הקריטי של התורנויות הארוכות שעליו היא נלחמת – נמצא בפועל מאחוריה. כאמור, בנוסף היא בעלת קליניקה פרטית לרפואה אסתטית – תחום שהפרוצדורות השונות בו כגון הזרקת בוטוקוס, מילוי קמטים וטיפול לייזר נעשות עבור תשלום של מאות ואלפי שקלים.
"אל האסתטיקה הגעתי ממש לא במקרה", כתבה באתר האינטרנט של הקליניקה. "אני חיה את העולם הזה מאז ומעולם, החל בטיפוח אישי והבנת תהליכים שעברו על העור שלי".
את מאבק המתמחים מובילה ד"ר ביטון לא רק תחת כל הכובעים הללו, אלא גם פחות מחודשיים אחרי שילדה בת. "את כל האירוע היא מנהלת עם תינוקת בת חודש וחצי", סיפרה ל-ynet מקורבת אליה. "היא יצאה לשם ישר מבית החולים ומאז היא מגיעה עם התינוקת לכל מקום שהיא נמצאת - מסיבות עיתונאים, הפגנות. היא מניקה ואחרי שתי דקות נותנת הצהרות לעיתונאים. היא סופרוומן בכל מובן. שום דבר לא עוצר אותה בדרך".

"פוגעת בדמות הרופא"

אותה מקורבת סיפרה שד"ר ביטון מנהלת את מאבק המתמחים תוך התייעצות ושמיעת הדעות של שותפיה. אבל מבקריה במערכת הבריאות, שמהם היא דורשת למצוא פתרון מיידי להקלת העומס על הרופאים, מתעקשים שהיא לא פועלת בתום לב.
"היא בכלל לא מתמחה ובקושי עושה תורנויות", אמר אחד מהם. "היא בוכה שהיא קורסת כשהיא בעלת קליניקה פרטית. אין בעיה שהיא משתכרת בכבוד, אבל בבקשה בלי מצגי שווא. היא לא צריכה לבכות שהיא נופלת מהרגליים. שנית, כל הארגון שהיא מובילה מורכב מסטודנטים ולא ממתמחים, או מרופאי משפחה שלא יודעים איך נראה בית חולים".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
ארכיון. "למה שלא תשמש דוגמה אישית ותתפטר?"
(צילום: מוטי קמחי )
על הצהרותיה בדבר התפטרות מתמחים אם לא ימולאו דרישותיה הוא הוסיף: "אפילו מתמחה אחד לא התפטר, כולל ריי ביטון בעצמה. למה שלא תשמש דוגמא אישית? היא שנויה במחלוקת בקרב המתמחים כי לא כולם רוצים את מה שהיא צועקת. כולם רוצים קיצור תורנויות, אבל היא לא מבינה שאין דרך לעשות את זה אלא באופן מושכל ודיפרנציאלי. לדעתי היא מכוונת לתפקיד ציבורי כלשהו. זו סוג של מקפצה עבורה".
גורם רפואי אחר חיזק את דבריו ואמר כי "לא ראוי שרופא מומחה ימשיך להוביל כי הוא לא עושה תורנויות, או עושה משמעותית פחות. זה קצת גורם להטיל ספק בייצוג מתמחים. הארגון שהיא מובילה צורב בציבור את המשוואה שלפיה רופא עייף הוא רופא מסוכן. בהפגנות הם צועקים 'מתמחה עייפה מתבלבלת בתרופה' ושאר סיסמאות שפוגעות בדמותו של הרופא.
"בראיונות היא מספרת שאחרי תורנות היא 'חוטפת' שעתיים שינה ואחרי זה הולכת לעשות פעולות אסתטיות. אז כשמדובר בבוטוקס היא לא מסוכנת? זו צביעות וסתירה לוגית. בנוסף, יש טעם לפגם במישהו ששולח את עמיתיו להתפטר ולאבד את מקום עבודתם, ומצד שני מחזיק בעצמו עסק משגשג. לרוב המתמחים אין עסק שיפרנס אותם לאחר ההתפטרות". ד"ר ביטון לא הגיבה לטענות שהועלו נגדה.