ראש המוסד דדי ברנע שב הערב (ראשון) מפגישתו עם המתווכות ברומא. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הצדדים דנו במסמך ההבהרות שהועבר מישראל בנוגע להצעת ההסכם. בימים הקרובים יימשך המשא ומתן אודות הסוגיות המרכזיות".
1 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
ראש המוסד שב מהפסגה ברומא: "המו"מ יימשך בימים הקרובים"
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
במהלך הפסגה ברומא, שהחלה הבוקר, ברנע הגיש למתווכות את המתווה עם התיקונים הישראליים וההסתייגויות הישראליות. בימים האחרונים הופעלו לחצים כבדים מצד האמריקנים, ובסופו של דבר הוסכם אמש על מתווה שהוגש היום למתווכות. כעת, המדינות המתווכות צפויות להגיש את המסמך לחמאס, על מנת לראות אם זה מספיק לקיום שיחות קרבה, מתוך כוונה להתניע את שיחות אלו. גורמים שבקיאים במו"מ הדגישו בפני ynet כי לפני התוספות של ישראל, הייתה הסכמה להתחיל את העסקה. מנגד, בכירים אחרים הכחישו זאת.
התיקונים שהעבירה ישראל נוגעים לסוגיית המנגנון שימנע חזרת חמושים לצפון רצועת עזה דרך פרוזדור נצרים; ההתעקשות על נוכחות בציר פילדלפי; ודרישה לרשימת שמות החטופים החיים. נתניהו עומד על כך שישוחררו כמה שיותר חטופים חיים בשלב א'.
גורם אמריקני, שמעורה בשיחות שהיו עם נתניהו בסוף השבוע, אמר כי "הממשל מפעיל מכבש לחצים על נתניהו להתגמש - אך לצערנו נתניהו הוא בלתי אפשרי". גורמים ישראלים שבקיאים במשא ומתן לעסקת חטופים, אמרו כי "יש פסימיות והתחושה היא שאנחנו לא הולכים למקום טוב לכל הפחות, לא כל עוד אנחנו משמרים את ההתעקשויות של נתניהו ובכלל זה: מסדרון נצרים, בידוק, פילדלפי ועוד".
הפסגה נערכה במסגרת הניסיון לקדם את המגעים לעסקה בין ישראל לחמאס על שחרור החטופים המוחזקים בעזה כבר 296 ימים, ועל הפסקת אש ברצועה. בפסגה השתתף כאמור ראש המוסד ברנע, שנפגש עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ה-CIA ביל ברנס.
המטרה בפסגה הייתה לייצר תשתית מוסכמת לעסקת חטופים, אך היא נערכה על רקע פסימיות שהשמיעו גורמים בצוות המו"מ הישראלי - אחרי שארה"ב ניהלה משא ומתן מתמשך עם ישראל על תשובתה המעודכנת למתווה. אותה תשובה כללה את הדרישות החדשות של נתניהו בעניין ציר פילדלפי ופרוזדור נצרים, שאותן דחה חמאס בתוקף. האמריקנים, נציין, דרשו שהתשובה תגיע קודם אליהם כי הבינו שזה יתחיל ב"לא" - אך לפחות יתניע משא ומתן. גורמים בצוות המו"מ הישראלי אף סברו אתמול כי ייתכן שהמתווכות אפילו לא יעבירו לחמאס את התשובה החדשה, מכיוון שיש בה חזרה לכאורה ממתווה ה-27 במאי.
ההצעה הישראלית הועברה יומיים לאחר פגישת נתניהו וביידן
(צילום: רועי אברהם /לע"מ)

גורמים במערכת הביטחון טענו אתמול כי נתניהו הכניס "עיזים" שימנעו את מימוש העסקה. לפי נתניהו, ההתעקשות על ציר פילדלפי ומסדרון נצרים נובעת כאמור מתוך רצון למנוע חזרת חמושים לצפון הרצועה, ומניעת הברחות ממצרים.
ההצעה הישראלית, נציין, נוסחה יומיים לאחר פגישת נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, וההבטחה של רה"מ למשפחות החטופים לפיה הוא "לא מעכב עסקה", וכי "בתוך יומיים תצא הצעה לחמאס".
בתוך כך, גורם בהנהגה הפלסטינית אמר אתמול כי חמאס מסרב לקבל כל הצעה חדשה. לפי הגורם, חמאס מתעקש לקבל את ההצעה הקודמת שהועברה, והודיע כי לא יקבל שום נוסחה חדשה שלא תכלול מתווה ברור להפסקת אש, לשון הגורם. דובר חמאס, ג'יהאד טאהא, אמר לרשת "קודס" כי עמדת חמאס ברורה - שמירה על ההצעה האחרונה, ללא תוספת של תנאים ישראליים.
שלשום אף דווח ברויטרס כי חמאס דוחה את מה שהגדירו בסוכנות הידיעות כאחד השינויים שהציעה ישראל למתווה העסקה - בדיקת הפלסטינים שישובו לצפון הרצועה לאחר תחילת הפסקת האש, כך שחמושים לא יוכלו להסתנן ולשוב לצד האזרחים. ארבעה גורמים אמרו לרויטרס כי מדובר בשינוי ההסכם המקורי, שלמעשה אפשר לעזתים שברחו דרומה לשוב באופן חופשי לצפון הרצועה.