למה דרום אפריקה נגדנו עכשיו? למה מכל מדינות העולם, דווקא ממשלתה הגישה לבית הדין הבינלאומי לצדק את התביעה נגד ישראל באשמת רצח עם? לשאלה זו ניתנת בדרך כלל תשובה היסטורית: בגלל התמיכה של ממשלות ישראל לדורותיהן במשטר האפרטהייד במדינה. האמנם?
נכון, היסטורית ישראל צידדה במשטר האפרטהייד ואף חתמה עימו על הסכמים חשאיים מבישים ופסולים. ובכל זאת, את המניעים לצעד יוצא הדופן בבית הדין בהאג יש לחפש לא בהיסטוריה אלא בפוליטיקה מקומית. באביב הקרוב תלך דרום אפריקה לבחירות כלליות לפרלמנט, שבו יש רוב מוחלט (230 מושבים מ-400) למפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני. זו התנועה שהקים לוחם החירות נלסון מנדלה כגוף עיקרי למאבק במשטר האפרטהייד, ושניצחה עד כה בכל מערכות הבחירות מ-1994. אלא שכעת, לראשונה מזה שלושה עשורים, נשקפת סכנה של ממש לשלטונה.
1 צפייה בגלריה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
(צילום: AP)
ואלו העובדות: ההכנסה הריאלית לנפש בדרום אפריקה היום נמוכה משמעותית בהשוואה ל-2008. האבטלה מגיעה ל-33%. כ-55% מהאזרחים חיים מתחת לקו העוני הרשמי. החוב הממשלתי תופח והגירעון בתקציב נושק בשנים האחרונות ל-8% מהתוצר. מגפת השחיתות נפוצה בכל דרגי השלטון, כפי שנחשף בכרכים העבים של דוח ועדת חקירה מיוחדת לפרשיות שחיתות ושוחד בצמרת המדינה. 80% מאזרחי דרום אפריקה משוכנעים שהמשטר שלה מושחת מן היסוד.
מספר הרציחות בדרום אפריקה זינק בשנה שחלפה והגיע לשיעור בלתי נתפס: 45 מקרי רצח על כל 100 אלף תושבים, לעומת שישה מקרים לכל 100 אלף אזרחי ארה"ב (וכשני מקרים ל-100 אלף בישראל). במדדי פשיעה ניצבת דרום אפריקה במקום השלישי בעולם. האלימות משתוללת במשפחה, בבתי הספר, במקומות פומביים, בתוך השכונות.
"מצבה של דרום אפריקה בכי רע", נכתב במאמר מיוחד בשבועון "אקונומיסט". לא מפליא לכן שצמרת מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני מודאגת ביותר מהבחירות המתקרבות. לפי סקרים פנימיים שלה, היא עשויה לזכות בתמיכה של 37% מהמצביעים בלבד, בעיקר בשל שיעור ההשתתפות הנמוך, בשעה שמפלגת האופוזיציה המובילה ("האלטרנטיבה הדמוקרטית") עשויה להגיע-27% מקולות הבוחרים, ולתפוס את השלטון בעזרת גוש שכוננה עם מפלגות קטנות.
סבר פלוצקר ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונותסבר פלוצקר צילום: יאיר שגיא
מה עושים במצב פוליטי כזה? מחפשים נושא שבאמצעותו אפשר לנסות להסיט את העניין הציבורי ואת מרכז השיח על הבחירות מהכאוס, העוני, הפשיעה והשחיתות במדינה, ולהעביר אותו לישראל הרחוקה שנלחמת בחמאס. שידורי הטלוויזיה הישירים בערוצים דרום אפריקניים מישיבות בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג אמורים לשרת מטרה זו: לעלות את קרנה של מפלגת השלטון בעיני ציבור הבוחרים המקומי, לבלום את בריחת המצביעים ולשמור על הרוב המוחלט בפרלמנט. מה גם שמפלגת האופוזיציה הדמוקרטית, השולטת כבר במחוז השלישי בגודלו בדרום אפריקה ובבירה קייפטאון, לא מתביישת בעמדותיה הפרו-ישראליות.
אין בכך כדי לומר דבר וחצי דבר על האירוע המשפטי בהאג וגם לא על תרומתם של המשיחיסטים הקיצוניים בארץ לטיעונים נגד ישראל. יש בכך כדי להשיב על השאלה למה דרום אפריקה, ולמה עכשיו.
  • סבר פלוצקר הוא הפרשן הכלכלי של "ידיעות אחרונות"