מליאת הכנסת אישרה הבוקר (יום רביעי) את הקמת הוועדות המיוחדות שידונו בחוקי בן גביר ודרעי - לקראת דיונים סוערים וארוכים שצפויים בשתיהן. הוועדות יתכנסו לדיונים היום בצהריים.
3 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
בן גביר ודרעי
(צילום: יואב דודקביץ')
בדיון שקדם להצבעה התייחס ח"כ יואב קיש (הליכוד) לריאיון של המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ל"ידיעות אחרונות" שבו אמר כי הוא חרד מהיום שבו יועברו הסמכויות לבן גביר. "ראיתי את הכותרת הגדולה של המפכ"ל לשעבר, האיש שבתקופתו המשטרה הגיעה לשפל של כל הזמנים, כישלון מוחלט בתפקיד. הוא נושא בכל האחריות והגורם המרכזי למצב, כי בתקופתו הביטחון האישי הידרדר", אמר קיש. הוא הוסיף שהוא מקווה ש"כולם יגיעו לוועדה להביע את עמדתם על החוק, כולל אשליך. לכולנו יש מה להגיד אבל דווקא הוא, במקום להמשיך בשיטה של הפופוליזם הזול בכתבות, אני במקומו לא הייתי מדבר עם התקשורת, הייתי בא לוועדה, מסביר את עמדתי. לא יכול להיות שמפכ"ל לא מקשיב לשר ומקיים מדיניות עצמאית".
אתמול, זמן קצר לאחר מינויו של ח"כ יריב לוין מהליכוד ליו"ר הכנסת, התכנסה הוועדה המסדרת בראשות ח"כ יואב קיש כדי לדון בארבע הצעות החוק שאמורות לסייע לקואליציה להקים את הממשלה הבאה. לאחר דיונים סוערים וארוכים בוועדה המסדרת, הצביעו חברי הוועדה בעד פטור מחובת הנחה, וכך אפשרו הליך מזורז של חקיקת החוקים. לאחר מכן, הובאו החוקים להצבעה במליאת הכנסת, ועברו בקריאה טרומית.
בהצבעה הבוקר אושרו הקמתן של שתי ועדות, הראשונה תעסוק בהצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, שמטרתה העברת סמכויות מהמפכ"ל לשר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. אתמול הציג בן גביר את החוק ואמר: "אני אוהב ומכבד את המפכ"ל, אבל מי שקובע את המדיניות זה הדרג הפוליטי". השר הנוכחי עמר בר-לב טען כי "אין קושי לשר לביטחון הפנים למלא את תפקידו ולקבוע מדיניות".
3 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
שבעה ימים בלבד נותרו עד לתום המנדט. נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
הוועדה השנייה תדון בהצעת החוק של ח"כ משה ארבל מש"ס לתיקון "חוק יסוד: הממשלה", לפיה ניתן יהיה להטיל קלון רק על נבחר ציבור שנידון למאסר בפועל. תיקון זה נועד לאפשר את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, למרות שהורשע בעבירות מס, ובמסגרת הסדר טיעון הוטל עליו עונש מאסר על תנאי. שר המשפטים גדעון סער תקף אתמול בדיון את החקיקה, שאותה כינה "שוד לאור יום" ואמר כי "זהו החוק הראשון שמובא לכנסת ה-25, וזו תהיה הסנונית לעוד חוקים פרסונליים בישראל".
שתי הצעות נוספות שנועדו לקדם את הקואליציה העתידית עברו אמש בקריאה טרומית, הראשונה - ההצעה של חברי הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) וניסים ואטורי (הליכוד) להסדרת כהונה של שני שרים במשרד ממשלתי, כך שלשני השרים יהיו סמכויות ("חוק סמוטריץ'"). מטרת ההצעה היא לאפשר את המינוי הצפוי של שרים נוספים במשרד הביטחון והחינוך, כפי שנקבע בהסכמי חלוקת התפקידים עם הציונות הדתית וש"ס בהתאמה.
3 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בעיר העתיקה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בעיר העתיקה
יגיע לדיון על העברת הסמכויות לבן גביר. המפכ"ל שבתאי
(צילום: יואב דודקביץ')
הצעת החוק השנייה, הקרויה על שמו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, הוצעה על ידי חברי הכנסת יואב קיש וחנוך מילביצקי מהליכוד. היא מציעה שינוי של המספר המינימלי של חברי הכנסת שיכולים להתפצל מסיעה, כך שיעמוד על לפחות שליש מהסיעה ולא פחות משני חברי כנסת, ולא על ארבעה חברי כנסת כמו שהחוק קובע היום.
שתי הוועדות מיוחדות יתכנסו עוד היום כדי לדון בחוקי בן גביר ודרעי, ולקדמן להצבעה בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית. לוח הזמנים להעברת החוקים צפוף במיוחד, לאור העובדה שלנתניהו נותרו עוד שבעה ימים בלבד עד לתום המנדט להקמת הממשלה, לפי ההארכה שקיבל מהנשיא. כמו כן, בשבוע הבא חל חג החנוכה, ולכן שעות הפעילות של הכנסת יצטמצמו.
אל הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה צפוי להגיע היום מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, שיתבטא לראשונה בפומבי בעניין החוק, שככל הנראה יחליש את כוחו במשטרה ויעביר סמכויות לשר המיועד בן גביר.