האמריקנים לא אהבו את הדברים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים ביום שני ביחס לסירוב הישראלי לנסיגה מלאה מציר פילדלפי. "זה לא עוזר לנו", אמר גורם אמריקני. גם המתווכות במשא ומתן להפסקת אש ועסקת חטופים הבהירו שהן לא מבינות למה נתניהו אמר את זה. גורמים שמעורים במגעים מול האמריקנים והמתווכות אמרו כי יש הבדל בין מה שנתניהו אמר במסיבת העיתונאים לבין המפות שצוות המשא ומתן הציג בשיחות.
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

ישראל אמרה שהיא מוכנה לשקול נסיגה מלאה מהציר בשלב ב' - אבל מנהיג חמאס יחיא סינוואר, לפי ההערכה בישראל, יסרב למתווה שיכלול הצעה כזו - כי הוא לא מאמין שהעסקה תגיע לשלב הזה, ולכן דורש את הנסיגה המלאה כבר עכשיו, בשלב הראשון.
גורמים שמעורים בנושא אמרו כי מסתמן שהצעת הגישור החדשה לא בהכרח תהיה אמריקנית, אלא תגיע אולי מקטאר. אפשרות נוספת היא שההצעה תהיה משותפת לארה"ב, קטאר ומצרים. ההצעה, כך נראה, תוגש כבר לקראת סוף השבוע - ואולי אפילו ביום חמישי.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. הסכמה משותפת על נוכחות בציר בשלב א'
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Nathan Howard)
לדברי הגורמים, ההצעה תכלול עוד דרישה מישראל להתגמשות בסוגיית פילדלפי, ש"הפכה למכשול העיקרי להפסקת אש ועסקה לשחרור חטופים", לפי ה"וושינגטון פוסט". בין ישראל לארה"ב כבר הייתה הסכמה על רידוד הכוחות שישבו בפילדלפי, אבל כנראה שהאמריקנים ידרשו עוד רידוד. כך או כך, העיקרון שתישאר נוכחות צבאית כנראה מוסכם על הצדדים בשלב הראשון של העסקה, גם אם זה יירד לקומץ עמדות צה"ליות.
ההערכה בישראל, כאמור היא שיחיא סינוואר לא יקבל את זה ויתנגד - כי הוא דורש אפס נוכחות ישראלית, אפס חיילים בציר. האמריקנים יודעים שכדי שסינוואר יסכים - הם חייבים להראות שהם לוחצים על נתניהו להתגמש בפילדלפי, וייתכן שזה מה שיהיה בהצעת הגישור הזו. בישראל פסימיים - וההערכה שסינוואר יגיד "לא".

ממד הדחיפות השתנה בעקבות רצח החטופים

בינתיים נמשכים המגעים מאחורי הקלעים. ראש המוסד דדי ברנע ביקר ביום שני בקטאר, צוות עבודה ישראלי ממשיך שם בשיחות. הצדדים מנסים לסגור פרטים אחרונים, כגון רשימת השמות שהשתנתה דרמטית לאחר רציחתם של ששת החטופים, שארבעה מהם היו אמורים להשתחרר בעסקה. כעת מדברים הצדדים על שחרור 23 חטופים חיים. ישראל עדיין מתעקשת למקסם את המספר ולהוסיף עוד שמות.
גורמים שמעורים בפרטים אמרו כי ההוצאה להורג של ששת החטופים זעזעה אותם, והם מבינים שנוסף ממד של דחיפות ושחייבים להגיע לקו הסיום. האמריקנים גם פתוחים כעת לחשיבה אחרת ולשינוי פרדיגמה במשא ומתן, ועשויים להגביר את הלחץ על נתניהו ולדחוק אותו לפינה. האמריקנים מאמינים שבסופו של יום נתניהו יגיד "כן" מחשש שיוצג כסרבן.
ואולם, בכירים בממשלה אמרו שהשאלה האמיתית היא את מי להציל - את החטופים או את הקואליציה. לדבריהם, נתניהו בחר בשלב זה בקואליציה. הם הדגישו את מה שכבר נאמר כמה פעמים: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר איים על נתניהו שאם תהיה עסקה - הקואליציה תתפרק.
2 צפייה בגלריה
ג'ון פרנסיס קירבי
ג'ון פרנסיס קירבי
"הרצח בסוף השבוע ממחיש את הדחיפות שיש לפנינו". קירבי
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
גורם ישראלי שמעורה בפרטי המשא ומתן ציין כי הושגה התקדמות בנושאים מסוימים מול המתווכות, אך כרגע חמאס "לא באירוע". לדבריו, גם אם ארה"ב תניח הצעת גישור - ספק אם היא תוביל לפריצת דרך מפני שחמאס, כהרגלו, ישיב "כן, אבל".
ההבנה בישראל היא שהאמריקנים מגבירים את הלחץ על ישראל - אך לא מצליחים להניע את מצרים וקטאר ללחוץ באמת על חמאס. עוד מבינים בישראל שהלחץ יתמקד בנסיגה מפילדלפי ומעבר רפיח, אך כאן נתניהו לא מתכוון להתקפל.
"בשבת כוחות צה"ל חילצו שש גופות שנרצחו על-ידי חמאס, כולל הרש גולדברג-פולין", אמר הערב דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי. "הם הוצאו להורג, חמאס אחראי למותם. כפי שהנשיא ביידן אמר, מנהיגי חמאס ישלמו על פשעיהם. הנשיא וסגנית הנשיא נפגשו אתמול בחדר המצב בבית הלבן עם צוות המשא ומתן לדון בצעדים הבאים להבטחת שחרור החטופים. אנו עובדים על הצעה שתבטיח את שחרור החטופים, תכלול סיוע מסיבי לתושבי עזה, ותפסיק את הקרבות".
קירבי אמר עוד: "הצוות עדיין עובד כדי להגיע לעסקה. אנחנו בהתייעצות עם קטאר, מצרים וישראל, ומצרים וקטאר בקשר עם חמאס. הרצח בסוף השבוע ממחיש את הדחיפות שיש לפנינו כדי להגיע לסגירה. לא אכנס לפרטי ההצעה, אך אנחנו ממשיכים לעבוד עליה. יש עליות ומורדות, אבל זה אפשרי לחלוטין. היה לנו ממד של דחיפות גם קודם, אבל ההוצאה להורג של החטופים מדגישה כמה חשוב להמשיך בעבודה".
קירבי גם נשאל על ההתעקשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו על ציר פילדלפי, והשיב: "ההצעה, כולל הצעת הגישור, כוללת הוצאה של צה"ל מכל האזורים המיושבים בצפיפות, וזה כולל את האזורים לאורך ציר פילדלפי. הכול בהצעה. אני לא הולך לנהל מו"מ בפומבי. העסקה אומרת שצה"ל צריך לצאת מכל האזורים המאוכלסים בצפיפות בשלב הראשון, כולל מאלה שסביב ציר פילדלפי - איפה שהוא פוגש את האזורים הללו".