3 צפייה בגלריה
מחמוד עטאללה
מחמוד עטאללה
נפגש עם נציגי שב"כ ושב"ס, שלא עדכנו איש. מחמוד עטאללה, האסיר מפרשת הסרסור בסוהרות
(צילום: AFP)
באחד ממתקני כלא גלבוע, מבלי לעדכן איש, נציג של שירות הביטחון הכללי ונציג של חטיבת המודיעין בשב"ס נפגשו לאחרונה עם המחבל מחמוד עטאללה, שביצע מעשים מגונים בסוהרות בכלא גלבוע – כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
הפגישה התקיימה לפני מספר חודשים לבקשת עטאללה, שנמצא במאסר בהפרדה מאז שנת 2018, אז הועבר אליו כסנקציה על פרשת הסרסור בסוהרות. אלא שבתקופה האחרונה עטאללה מנסה להשתחרר מהכליאה בהפרדה ולחזור לאגף בו היה כלוא בעבר, למורת רוחו של שירות בתי הסוהר שדורש להשאירו בהפרדה מחשש שיפגע מינית בסוהרות נוספות.
3 צפייה בגלריה
גונדר משנה פרדי בן שטרית בעדותו בוועדת הבדיקה לבריחת האסירים מכלא גלבוע
גונדר משנה פרדי בן שטרית בעדותו בוועדת הבדיקה לבריחת האסירים מכלא גלבוע
ועדת הבדיקה הממשלתית מתחה ביקורת חריפה
(צילום: יריב כץ)
מהמידע שהגיע לידינו עולה כי עטאללה ביקש משירות הביטחון הכללי להתערב ולסייע לו בשחרור מההפרדה. עטאללה אף סיפק בפגישה פרטים נוספים על מעשים מיניים חמורים שביצע, לכאורה בידיעת והסכמת הקצינים בכלא. גורמים בכירים בוועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת האסירים מכלא גלבוע נדהמו מעצם הפגישה.
"לא יכול להיות שהולכים ונפגשים עם עטאללה מבלי שמיידעים קודם לכן את כלל הגורמים הרלוונטיים", אמר אחד מהם. "זה כמו לשבש חקירה. יש חשוד שכבר הוגש נגדו כתב אישום עם תיק חקירה שנפתח מחדש, אז מה פתאום מתקיימת פגישה שכזו, כשהמטרה של עטאללה להשתחרר מהפרדה ברורה מאוד?". משב"כ נמסר כי "אחרי שעטאללה ביקש את מה שביקש, שב"כ הפסיק את הפגישות איתו בהחלטה פנימית".
ריאיון עם המתלוננת בפרשת "הסרסור בסוהרות"
(צילום: משי בן עמי)

אותם בכירים בוועדה מתחו ביקורת חריפה על התנהלות הפרקליטות בפרשה, והופתעו לשמוע איך מאז שפרקליט המדינה פתח מחדש את התיק הנפיץ, לא בוצעו בו פעולות חקירה משמעותיות. "האירועים שהתרחשו חמורים ומחייבים בדיקה מקיפה ומעמיקה", ציינו הגורמים. זאת בצל החשד החדש שהותר שלשום לפרסום על ידי בית המשפט המחוזי ונחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", לפיו אסיר ביטחוני ביצע עבירות מין חמורות בחיילת בכלא.
בדצמבר 2021 פנה יו"ר ועדת הבדיקה הממשלתית, השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין, לפרקליט המדינה עמית איסמן ואמר לו כי לאחר שקרא בעיון את תיק החקירה – שנסגר מחוסר בראיות נגד אנשי סגל – הוא מצפה שהפרקליטות תפתח את התיק ותבחן את ההחלטה מחדש. מספר ימים לאחר מכן ובעקבות השיחה של פינקלשטיין ואיסמן, הודיעה הפרקליטות על פתיחת התיק. בנוסף התברר כי בשירות בתי הסוהר אישרו לראשונה שבאותה תקופה שבה הפרשה התרחשה, אכן הייתה נהוגה פרקטיקה של הכנסת חיילות-סוהרות לאגפי המחבלים והפעלתן על מנת לקבל מידע מודיעיני מאסירים ביטחוניים.

כשעטאללה חזר ל"זירת הפשע"

גורמים בכירים בשב"ס בעבר ובהווה שנחשפו לפרטי הפרשה מתחו ביקורת קשה על ד"ר יובל ביטון, שהיה ראש חטיבת המודיעין בשב"ס בזמן התרחשות המעשים, ופרש מהארגון לפני כשנה. יש להדגיש כי ביטון אינו חשוד בפרשה, אך אותם בכירים טוענים בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ביטון ידע על כך שנעשה שימוש בהפעלה של חיילות באגפים הביטחוניים במטרה להוציא מידע מודיעיני. גם קצין המודיעין ראני באשא, שפוטר מתפקידו לפני כשבועיים, מתח בעבר ביקורת על ביטון ורמז כי הוא היה אחראי על הפעלת חיילות סוכנות.
3 צפייה בגלריה
תג״ד בדימוס יובל ביטון לשעבר ראש חטיבת המודיעין
תג״ד בדימוס יובל ביטון לשעבר ראש חטיבת המודיעין
חתם על מסמך שמורה להחזיר את עטאללה לכלא גלבוע. ד"ר יובל ביטון, לשעבר ראש חטיבת המודיעין
(צילום: יובל חן)
"אם המשטרה רוצה, שישאלו את הד"ר במה מדובר", אמר באשא. "הוא קצין הסוכנים ושיירדו ממני כבר, אני לא עשיתי רע לאף אחד. המפקד בזמנו אמר לי, 'אל תדאג, כל שב"ס מאחוריך'". בהמלצה שהעבירה נציבת שב"ס קטי פרי לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב נכתב כי אחת מהעילות לפטר את הקמ"ן היא ריאיון שנתן לאחד מכלי התקשורת, ובו "חשף שיטות הפעלה מודיעיניות של סוהרות".
לאחר שסוהרת התלוננה ב-2017 כי עטאללה מבצע בה מעשים מגונים, הוא הועבר לבית סוהר אחר. מספר חודשים לאחר מכן, חתם ד"ר ביטון על מסמך שמורה להחזיר את עטאללה לכלא גלבוע, בזמן שהסוהרות שעטאללה ביצע בהן מעשים מגונים המשיכו לשרת שם. זה לא מנע מביטון להחזיר את האסיר הביטחוני ל"זירת הפשע".
"היה קשר מצוין בין עטאללה לבין ביטון, הרבה מהכוח שהיה לעטאללה זה מהמעמד שביטון נתן לו", כך לפי בכירים בשב"ס. "זה מוזר שהוא לא זומן לחקירה במשטרה. יש כמה תשובות שהוא צריך לתת". ביטון עצמו התייחס בעבר בעדותו בוועדת הבדיקה הממשלתית לפרשה וציין כי לא ידע דבר על המתרחש בזמן אמת. יש לציין כי הסוהרת יעל (שם בדוי) שהגישה את התלונה במשטרה סיפרה כי סירבה להמשיך ולעבוד באגף הביטחוני. רק לאחר מהומה שהקימה בבית הסוהר בנובמבר 2017 היא נשלחה להגיש תלונה במשטרה – תלונה שלא טופלה כראוי עד לחשיפת הפרשה בתקשורת.

התגובות

ד"ר יובל ביטון מסר בתגובה: "קמ"ן מחוז צפון ואני כרח"ט מודיעין בשעתו חשפנו את דבר תלונת הסוהרות בגין הטרדה מינית המיוחסת לאסיר הביטחוני עטאללה. עד להתערבותנו התלונה לא טופלה. עם היוודע לי הדבר, בהנחייתי, זימן קמ"ן המחוז את חוקר משטרת ישראל לגבות תלונה מהסוהרות ולחקור את האירוע. נציין כי הפעולות שנקטנו ובכללן עירוב משטרת ישראל בוצעו מספר חודשים לפני פרסום הפרשייה בתקשורת. יצוין כי שיבוץ חיילות וחיילים לעבודה באגפים הביטחוניים נעשה על ידי קציני האג"ם ופיקוד בית הסוהר ללא מעורבות חטיבת המודיעין או מי מטעמה". אלא שבניגוד לטענתו של ביטון, בחקירתו במשטרה הודה קצין המודיעין כי שיבץ את הסוהרת מהאגף הפלילי לאגף הביטחוני רק כי האסיר העלה את שמה.
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
ביטון הוסיף עוד: "הטענה מפי גורמים עלומים כאילו חטיבת המודיעין עושה שימוש לרעה בחיילות המוצבות באגפים הביטחוניים הינה מופרכת ושקרית מיסודה. אם ישנם מקרים חריגים, יש לטפל בהם בכל החומרה. העברתו של האסיר עטאללה מכלא גלבוע נעשתה ביוזמת חטיבת המודיעין בשל האירועים שנחקרו. החזרתו לכלא גלבוע כעבור מספר חודשים נעשתה משיקולים מבצעיים אופרטיביים, לאחר שעלה כי המתלוננות אינן משרתות עוד באגף ונעשתה באישור מכלול הדרגים הרלוונטיים". גם במקרה הזה דבריו של ביטון אינם מדויקים: ביום שבו חזר עטאללה לכלא גלבוע ביוני 2018, מיד הבחינה בו הסוהרת יעל, שבה הוא ביצע מעשים מגונים. יעל נדהמה לדבריה כשראתה שעטאללה הוחזר לכלא גלבוע מבלי שעודכנה על כך קודם לכן".
משב"כ נמסר בתגובה: "מטבע הדברים, שירות הביטחון הכללי אינו מוסר פרטים על פעילותו האופרטיבית לאיסוף מודיעין ולסיכול טרור. יובהר כי לשב"כ לא נמסר מידע כלשהו באשר לחשדות החמורים נגד האסיר ועדכון אודות המפגש עמו נמסר לגורמים בפרקליטות. שב"כ אינו מעורב בכל דרך שהיא באירועים הנוגעים לחקירה המדוברת ואין ברשותו מידע הנוגע לעבירות האמורות. עוד יצוין כי לא מוכרת לנו טענה מצד ועדת הבדיקה הממשלתית".
עו"ד קרן ברק, שמייצגת את כלל הסוהרות בפרשה, מסרה בתגובה: "ככל שנוברים יותר ויותר בפרשה מגלים את עומק המחדל. גופים שונים היו מעורבים וידעו על הנעשה לחיילות בכותלי הכלא ואף אישרו זאת לכאורה. עולה חשד כי אותם גורמים בנו מנגנון של הגנה על מדינת ישראל בחסות גופן של חיילות צה"ל. היום יותר מאי פעם, חייבת לקום ועדת חקירה ממלכתית שתסביר ותבדוק איך הקרבנו חיילות צה"ל עבור מחבלים עם דם יהודי על הידיים בשם הביטחון וההגנה על מדינת ישראל".