בישראל התקיימו בסוף השבוע שורת דיונים והתייעצויות של הדרג המדיני והביטחוני לקראת התגובה האפשרית של איראן וחיזבאללה לשני החיסולים המיוחסים לישראל: מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, ובכיר חיזבאללה פואד שוכר.
נתניהו בפיקוד העורף, חמישי
(צילום: איתי בית-און /לע"מ)

2 צפייה בגלריה
כוורת: חמינאי, טיל, נסראללה, ועבד אלמלכ אל חות'י
כוורת: חמינאי, טיל, נסראללה, ועבד אלמלכ אל חות'י
חמינאי, טיל איראני ומנהיגי חיזבאללה והחות'ים
(צילום: Alex Kent / GETTY IMAGES, Al-Manar TV/Handout via REUTERS, רויטרס, צילום מסך מהיוטיוב)
הנחת העבודה בישראל היא שמתקפה משולבת או נפרדת היא בלתי נמנעת, אך עדיין יש חוסר ודאות לגבי העיתוי של המתקפה ובעיקר ההיקף שלה. ישראל נערכת למספר תרחישים, ובהם כמה קשים. במקביל, מתקיימים דיונים על המענה למתקפת התגובה, ועולה גם דילמה שנוגעת לאפשרות של מכת מנע עוד לפני שמתקפה כזו תגיע לישראל.
המסר שהועבר לשרי הממשלה בסוף השבוע הוא שצריך להיערך לכל התרחישים, וכי המתקפה יכולה להגיע בכל רגע ויכולה להתפתח למלחמה בחמש חזיתות, כולל אלפי אתרי הרס. חלק מהשרים צוידו בטלפונים לווייניים למקרה שרשתות הטלפוניה הסלולרית יקרסו, כפי שדיווחנו שלשום. משרדי ממשלה שהפעילות שלהם נדרשת לשעת חירום הצטיידו כבר לפני כמה חודשים בטלפונים כאלה. גם מנכ"לים ופקידים בכירים צוידו בהם.
גורמים ביטחוניים ישראלים אומרים כי חיזבאללה מחפש הזדמנות לתקיפה משמעותית בישראל, שלא תוגבל רק למטרות צבאיות. ההערכה בישראל היא שהאיראנים עדיין לא סיימו לחשב ולהחליט על היקף התגובה שלהם. גורם ביטחוני אמר כי לקשר בין ישראל לארה"ב ולקואליציה ולהיערכות שלהן לסיכול המתקפה יש השפעה של ממש על האיראנים. הלילה, נשאל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על האפשרות שאיראן תיסוג מכוונתה לממש את האיומים במתקפת תגובה נגד ישראל, והשיב: "אני מקווה שכן. אני לא יודע".
באופן כללי, ניתן לומר שמתקיימות שיחות קדחתניות בין ישראל לארה"ב כדי להגיע לתיאום מקסימלי באשר לבלימת המתקפה ולהרתעה של איראן וחיזבאללה. ארה"ב קידמה לאזור נושאת מטוסים וטייסות קרב והיא נערכת לפעול בדומה למבצע שראינו ב-13 באפריל, אז התגייסו שורה של מדינות, כולל מדינות ערביות מתונות, ליירט את המתקפה הנרחבת מאיראן. הנחת העבודה שהמתקפה הפעם תהיה רחבה יותר, אינטנסיבית יותר וקטלנית יותר.
2 צפייה בגלריה
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת המטוסים "לינקולן". ארה"ב הגבירה נוכחות באזור
(צילום: רויטרס)
יירוטים בשמי הר הבית, בזמן המתקפה האיראנית באפריל

גורם ישראלי בכיר אמר כי אם המתקפה תיפתח מכמה זירות ובקצב מסחרר – יהיה קשה לישראל ולארה"ב להתמודד איתה וצריך להיערך להרבה נפגעים, אך במקרה כזה נוכל להגיב יותר חזק ונקבל גיבוי מהעולם. איראן וחיזבאללה בנו במשך עשורים כוח צבאי כדי להשתמש בו יום אחד. גורמים מציעים לא להתרשם מחופי הים המלאים והמסעדות הגדושות, וכי מדובר ב"בימים גורליים, שבהם בכל רגע עלולה להיפתח מלחמה".
גורמים מדיניים אומרים כי ישראל נערכת גם הגנתית וגם התקפית. "אנו נלחמים לא רק בחמאס, אלא בכל ציר הרשע", אמרו. "הובלנו מדיניות תקיפה מאוד שהוכיחה להם שאנו יכולים לפגוע בהם בכל עת, בכל מקום ונגד כל אדם. לפני שלושה שבועות חיסלנו את רמטכ"ל חמאס מוחמד דף, לפני שבועיים פגענו בחות'ים כפי שלא פגעו בהם מאז תחילת המלחמה, לפני שלושה ימים חיסלנו את רמטכ"ל חיזבאללה. האויבים יודעים היטב שאנחנו מאוד נחושים, לא מובלים כמו כבשים לטבח".
על אף המצב המתוח וחוסר הוודאות, בישראל נמנעים מלהעביר הנחיות כלשהן לציבור כיצד להיערך, ולא מתקיימת העברת מסרים לציבור. למעשה, מדובר בקריסה מוחלטת של מי שאמון על ההסברה לציבור בשעת חירום, והחלטה תמוהה של הדרג המדיני ומערכת הביטחון.
גורמי ביטחון אומרים כי התקבלה החלטה לא לשנות את ההנחיות לציבור כחלק מהפקת הלקחים מהמתקפה ב-13 באפריל. "אחד הדברים שהבנו מאפריל זה שצריך לשמר שגרה. ההנחיות אז גרמו לאיראן להגביר את המתקפה", הסבירו. אם יהיה צורך, אמרו, "ישוחררו הנחיות תוך זמן קצר".
פורסם לראשונה: 22:43, 03.08.24