רוסיה הודיעה היום (שבת) כי היא משעה את השתתפותה בהסכם שאפשר את חידוש ייצוא התבואה מהנמלים האוקראיניים בים השחור – הסכם שהושג בתיווך של טורקיה והאו"ם, ובצל משבר המזון העולמי. מוסקבה טענה כי הסיבה היא מתקפת מל"טים אוקראיניים נגד הצי הרוסי בחצי האי קרים, שסופח מאוקראינה בשנת 2014.
משרד ההגנה הרוסי טען כי אוקראינה תקפה לפנות בוקר את הבסיס של חיל הים הרוסי בנמל בעיר סבסטופול, וכי 16 מל"טים לקחו חלק בתקיפה. לטענת מוסקבה, "מומחים" מהצי הבריטי סייעו בתיאום "מתקפת הטרור". בבריטניה אמרו שהטענות הרוסיות הן שקריות, ונועדו להסיט את תשומת הלב מהכישלונות של הצבא הרוסי במלחמה.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר מזון חיטה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר מזון חיטה
זלנסקי ופוטין. משבר המזון יחריף?
(צילום: AFP,AP, רויטרס)
רוסיה אמרה שהיא הצליחה לסכל את מתקפת המל"טים של קייב, וכי נגרם נזק קל בלבד לשולת מוקשים שלה. לטענתה, הספינות הרוסיות שהיו היעד למתקפה לקחו חלק בשמירה על "המסדרון הימי" בים השחור, שבמסגרת ההסכם מאפשר מעבר בטוח של ספינות שמובילות תבואה מהנמלים האוקראיניים. "הצד הרוסי השעה את ההשתתפות ביישום ההסכמים על ייצוא התוצרת החקלאית מהנמלים האוקראיניים", נמסר ממוסקבה.
אנדריי ירמאק, ראש הלשכה של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, האשים את רוסיה בסחיטה - וטען שהיא ממציאה "מתקפות טרור פיקטיביות על מתקנים שלה". שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר שמוסקבה בוחרת ב"תירוץ שקרי" כדי לפוצץ את ההסכם. "אני קורא לכל המדינות לדרוש מרוסיה לעצור את 'משחקי הרעב' האלה, ולעמוד שוב בהתחייבויות שלה", הוא אמר.
7 צפייה בגלריה
מחסני תבואה במחוז אודסה אוקראינה
מחסני תבואה במחוז אודסה אוקראינה
מחסני תבואה במחוז אודסה באוקראינה
(צילום: רויטרס)
אוקראינה ורוסיה היו לפני המלחמה אחראיות יחד ל-30% מאספקת החיטה העולמית. הפלישה הרוסית שיבשה דרמטית את שרשראות ההספקה, והדבר גרם לעלייה חדה במחירי המזון בעולם.
מוסקבה וקייב הטילו שתיהן את האחריות למשבר זו על זו: ממשלת אוקראינה האשימה את רוסיה כי המצור הרוסי על הנמלים האוקראיניים הוא שמנע מאוניות סוחר להפליג משם עם התבואה אל מדינות היעד, וכי נוסף על כך מוסקבה גונבת חלק מהתבואה שהצטברה במחסנים האוקראיניים – ומשתמשת בה לצרכיה שלה או מוכרת אותה לצד שלישי.
רוסיה מצדה טענה כי היא אינה מטילה שום מצור על נמלי אוקראינה, וכי מוקשים ימיים שהטמינו שם האוקראינים כדי לסכל את התקרבות הרוסים הם שמונעים את הפלגתן של אוניות הסוחר. לדברי מוסקבה, במשבר המזון יש להאשים את המערב, משום שהסנקציות הקשות שהטיל עליה אינן מאפשרות למדינות העולם לסחור איתה בחופשיות, וכך היא אינה יכולה לסייע במילוי המחסור.
7 צפייה בגלריה
   במעמד החתימה על הסכם המזון
   במעמד החתימה על הסכם המזון
במעמד החתימה על הסכם המזון
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
ההסכם לייצוא התבואה הצליח להקל על משבר הרעב שהתפתח בעולם בעקבות המלחמה. ההסכם אפשר לאוניות סוחר להגיע לנמלים האוקראיניים ללא חשש: במסגרת ההסכם טייסים אוקראינים מדריכים את האוניות ומפנים אותן לשיט בנתיב בטוח, ללא מוקשים ימיים. בנוסף מאפשר ההסכם לרוסיה לייצא מזון ודשנים.
מאז שמוסקבה וקייב חתמו על ההסכם ב-22 ביולי ייצאה אוקראינה יותר מ-9 מיליון טונות של תבואה. ההסכם נחתם לתקופה של 120 ימים, בסופה הצדדים היו אמורים להאריך אותו. לקראת תאריך היעד (19 בנובמבר) אמרה רוסיה שיש לה בעיות רציניות עם ההסכם.
גורם רשמי בטורקיה, שכאמור תיווכה בין הצדדים, אמר שאנקרה לא קיבלה הודעה רשמית על ההחלטה הרוסית. הדובר של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי הצדדים חייבים "להימנע מכל פעולה שעלולה לסכן את ההסכם".