פחות מיממה חלפה מאז הודיע יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער על הצטרפותו לממשלת נתניהו, עליה מתח בשנים האחרונות ביקורת רבה, והבוקר (שני) התכנסה מליאת הכנסת לאישור מינויו לשר. אך למרות שהטון בדבריו השתנה, והביקורת נדמה כי התמעטה לה, בכנסת לא שוכחים מהר את אמירותיו. "זה סוס טרויאני בתוך הממשלה", קראה טלי גוטליב מהליכוד. מינויו התקבל לאחר ש-57 הצביעו בעד, מול 40 מתנגדים, וסער הושבע כשר. לאחר שנשא את הצהרת האמונים הוא זכה לחיבוקים מחברי הממשלה, בין היתר מיריב לוין.
דבריו של סער במליאה, רגע לפני השבעתו
(צילום: ערוץ כנסת/שילה פריד)

5 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גולטיב תקפה: "סוס טרויאני בתוך הממשלה". סער במליאה, ארכיון
(צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת לאחר מינויו של גדעון סער לתפקיד שר וצירוף סיעת הימין הממלכתי לממשלה
מליאת הכנסת לאחר מינויו של גדעון סער לתפקיד שר וצירוף סיעת הימין הממלכתי לממשלה
החיבוקים שאחרי ההשבעה, גם מלוין
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת לאחר מינויו של גדעון סער לתפקיד שר וצירוף סיעת הימין הממלכתי לממשלה
מליאת הכנסת לאחר מינויו של גדעון סער לתפקיד שר וצירוף סיעת הימין הממלכתי לממשלה
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ זאב אלקין, מצידו, הגן על ההחלטה: "הדבר הנכון הוא להיכנס מתחת לאלונקה. כנראה כשגנץ עושה משהו זה בסדר, וכשסער לא", אמר בכנסת. "קיבלנו עכשיו שני דברים שלא קיבלנו בחודש מרץ. אם הצעת ראש האופוזיציה להפסקת אש הייתה מתקבלת - החיסול של נסראללה לא היה יוצא לפועל. אם אתם חושבים שצריך להפסיק את המלחמה, בלי להביס את חמאס, אז דרכינו נפרדות".
סער אמר בנאומו כי "יש לי מסר לאנשים שחיים ב-6 באוקטובר. תתקדמו! אתם יכולים להביא הקלטות שלי מפני שתי מערכות בחירות, עמדתי בהם במלואן. מ-7 באוקטובר הקו של עקבי, לשים בצד את מלחמות היהודים. הצטרפתי לממשלה עם גנץ ב-12 באוקטובר, עשיתי את זה כבר. אז אתם מביאים ציטוטים מלפני שנים? התפטרתי במרץ כי היו גורמים שמנעו ממני להצטרף לקבינט המלחמה".
הוא הוסיף כי "הופתעתי שאיש מכם (באופוזיציה - ש"פ) לא מראשי המפלגות ולא מהח"כים - אפילו לא אחד בכל השבועות האחרונים, לא בא לשוחח איתי, לשמוע את דעתי, אולי לנסות לשכנע אולי להשתכנע. מיד עברתם להשמצות, לעלילות ולשקרים שבאתי להעביר את חוק ההשתמטות - שקר מהרגע הראשון. אני מצטרף אחרי הרבה שיחות עם ראש הממשלה, כשיש לי אפשרות להשפיע. נגמר עידן הפסילות. זה מאחורינו".
ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "קראת לקבל הפסקת אש עם לבנון. אם היו מקבלים את עמדתך חסן נסראללה היה חי ואיתו כל החיזבאללה".
לאחר מכן פנה סער לחברת הכנסת אפרת רייטן, שמתחה עליו ביקורת, ואמר: "שאלת אותי מה יזכרו ממני - אותך יזכרו בעיקר מערוץ הילדים". רייטן השיבה כי "אענה לך מה שאלמוג כהן אמר לי: 'גזגז'. הפכת קריירה שאני גאה בה לגנאי באופן שוביניסטי ומיזוגני". בהמשך קרא לסיעות האופוזיציה "תשקלו להצטרף לנשיאה בעול, זה יחזק את מדינת ישראל. אתם יודעים היטב מה עומד על הפרק".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת לאחר מינויו של גדעון סער לתפקיד שר וצירוף סיעת הימין הממלכתי לממשלה
מליאת הכנסת לאחר מינויו של גדעון סער לתפקיד שר וצירוף סיעת הימין הממלכתי לממשלה
סער ונתניהו, רגע לאחר ההשבעה
(צילום: עמית שאבי)
העימות בין סער לרייטן, היום במליאה
(צילום: ערוץ כנסת)

ההצהרה המשותפת של נתניהו וסער, אמש
( צילום: לע"מ)

עוד לפני כן, לפיד אמר כי "המטרה של הסידור הזה היא חוק המשתמטים. דרעי וגולדקנופף סגרו עסקה עם נתניהו. היא לא תאריך את חיי הממשלה, אלא תקצר אותם. המהלך הזה רק יכניס כאוס לממשלה".
לדברי ח"כ שוסטר מהמחנה הממלכתי: "הכניסה שלו היא בדיוק הפוליטיקה שגורמת לאי-אמון הציבור בהנהגה. החטופים לא ישובו במהרה כתוצאה מהצטרפות גדעון סער לממשלה. ההכנסה שלך לממשלה לא תתרום ליעדי המלחמה, צריך להחליף את הממשלה. כל אחד מהצדדים, המזמין והמוזמן, פועלים כאן מאינטרס אישי". ח"כ גלעד קריב מהעבודה הקריא ציטוטים של סער מהעבר, והוסיף כי "חבירתו לממשלה זה כישלון שלנו, אנחנו חייבים להגדיל את שיתוף הפעולה בין כל סיעות האופוזיציה ללא יוצא מן הכלל.
"אנחנו חייבים ללחוץ יותר על הממשלה, אנחנו לא אופוזיציית נתניהו-בן גביר שפעלה 'ללא כאבי בטן', בטח לא בזמן מלחמה", אמר קריב. "אפשר להיות אופוזיציה לוחמת וגם עצמאית. להיות יותר ברחובות, להתייצב בפניהם במקום שבו מופעל כוח משטרתי חסר פרופורציה, וכן אנחנו צריכים להציב אלטרנטיבה ברורה לדרך של הממשלה בכל התחומים".
ח"כ גוטליב הדגישה כי היא "לא מאמינה למהלך של גדעון סער ולא שותפה לו", וציינה כי "חובת ההוכחה עליך גדעון". לדבריה, "אני רוצה להסביר משהו לאנשי הימין. אנחנו נמצאים פה מכוח בחירות ישירות שבהן זכינו - וגדעון סער ואלקין בזו להן. הם המציאו את המונח 'ביביזם'. ארבע מערכות בחירות אנחנו סופגים מגדעון סער מערכות של - 'רק לא נתניהו', איזה מין ילדותיות זו?.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
"לא סומכת על החלפת גלנט, שהוא שר ביטחון בינוני-מינוס, בגדעון סער". גוטליב, ארכיון
(צילום: שלו שלום)
"אמרתי כבר אז שאני לא סומכת על החלפת גלנט, שהוא שר ביטחון בינוני-מינוס, בגדעון סער", הוסיפה גוטליב. "אתה בעצמך גדעון הבאת למינוי היועצת המשפטית לממשלה שעומדת בראש מערך התביעה הכללית, הבאת מישהי שלא תאפשר את ריסוק הראיות במשפט נתניהו. רז ניזרי עשה את תפקידו, אבל אתה פחדת שהוא יהיה היועמ"ש, יעשה את עבודתו ויורה למחוק את התביעה".
לדבריה, "אין סיכוי שמאירה תפוטר ואין סיכוי לרפורמה המשפטית - כל זמן שסער בממשלה". גם ח"כ מאיר כהן מיש עתיד העביר מסר לסער, ואמר כי "תעשה פוליטיקה, תעשה מה שאתה רוצה - אבל לפגוע בקודש הקודשים של הגיוס לצה"ל זה לא נסלח".
ההודעה על הצטרפותו של סער לממשלה הגיעה כאמור אמש, בהצהרה משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. סער יתמנה לשר ללא תיק, יהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני וייקח חלק גם בפורום ההתייעצויות הביטחוני המצומצם של נתניהו. תיק הביטחון, שעליו הודיע שוויתר לפני כשבוע בתמורה לכניסה לממשלה, לא הובטח לסער - אך גם האפשרות לא נפסלה סופית. בינתיים, סער גם לא יצטרף לליכוד, אך גם זה ייתכן שיקרה בהמשך.
הצטרפותה של מפלגת הימין הממלכתי לקואליציה לא עברה חלק בקרב ציבור גדול בעיצומה של המלחמה, וכשעל סדר היום שורת נושאים בוערים. עד אתמול, אז כאמור הצטרף היו"ר גדעון סער לקואליציית נתניהו, עוד ביקרו במפלגה את ראש הממשלה בחריפות, וטענו כי אינו כשיר להנהיג את המדינה. החל משעות הערב המנגינה השתנתה - וסדר חדש הוכתב.
כעת מתרכזות עיקר השאלות סביב תהייה אחת - איך ישרדו המפלגה וחבריה את הקדנציה לצד נתניהו, בעיקר לאור הביקורת הנוקבת שהשמיעו על המהלכים האחרונים שביצע. בתוך כך עולה השאלה סביב היתכנות חוק הגיוס, אותו בקואליציה מצפים להעביר ללא הערמת קשיים, וכן מה יהיה עם השינויים המתוכננים במערכת המשפט. חברי המפלגה, נזכיר, קיבלו חופש הצבעה - וכבר הצביעו נגד התקציב.