החטופים פרננדו מרמן (60) ולואיס הר (70) חולצו הלילה (בין ראשון לשני) במבצע חילוץ מוצלח ומורכב, שבוצע על ידי היחידה המבצעית בשב"כ והימ"מ, יחד עם צה"ל ומעטפת של שייטת 13 ואוגדה 98 לחטיבת השריון 7. מדובר צה"ל נמסר כי הכוחות עמלו תקופה רבה על היערכות למבצע, שכלל ירידה מגובה רב של הלוחמים.
דובר צה"ל: 134 חטופים עדיין בעזה, לא שוכחים אותם
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
לואיס הר ופרננדו מרמן
לואיס הר ופרננדו מרמן
התמונה הראשונה מאז החילוץ. מימין לשמאל: לואיס, קלרה, פרננדו וגבריאלה
3 צפייה בגלריה
הגעת המסוק עם החטופים
הגעת המסוק עם החטופים
הגעת המסוק עם החטופים לבית החולים
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר הבוקר: "הלילה החזרנו את לואיס ופרננדו הביתה במבצע חילוץ משותף של צה"ל, שב"כ והימ"מ. הייתה כאן מעטפת אווירית שלוותה בגל תקיפות רחב של חיל האוויר. זה מבצע שנערכנו אליו זה זמן, נעשו ההכנות הנדרשות. בשעה 1:49 הכוחות פרצו למבנה בלב רפיח. שם, בקומה השנייה, הוחזקו לואיס ופרננדו. לוחמי הימ"מ חיבקו והגנו בגופם על לואיס ופרננדו והחל קרב נועז וחילופי אש כבדים עם מחבלים רבים".
הגרי הפנה קריאה ישירה לחטופים שעדיין נמצאים בעזה: "אם אתם שומעים אותי, דעו לכם שאנחנו נחושים מאוד להשיב אתכם הביתה, ולא נחמיץ אף הזדמנות כזאת. אנחנו לא שוכחים לרגע שבעזה עדיין מוחזקים 134 חטופים". הגרי השיב לשאלת ynet באשר למספר הפלסטינים שנהרגו במבצע, לפי הדיווחים: "מחבלים רבים נהרגו בפעולה הזו, לצד המחבלים שנהרגו בזמן הפעולה על היעד של הכוחות שהיו במרחב. תקפנו מטרות של חמאס וחמ"לים מבצעיים ברפיח".
המבצע, כך נמסר, בוצע רק לאחר שהבשילו התנאים לכך. הייתה מורכבות רבה בהגעה אל היעד בלב רפיח. הכוחות הגיעו בצורה חשאית למתחם של בניין, שבו הוחזקו החטופים בקומה השנייה. המבצע כלל עבודה חשאית עם מעטפת אווירית וחיפויים. כדי לחדור ליעד שכלל שומרים חמושים של חמאס, גם במבנים סמוכים, הכוחות השתמשו במטען חבלה כדי לפרוץ דלת נעולה, ירו לנקודות סמוכות על ידי כוחות בשטח ומהאוויר, וכך הצליחו לשלוף את שני החטופים המבוגרים.
בשלב זה, כך נמסר, נפתחה אש מהמבנה וממבנים סמוכים. קרב ממושך התנהל, ובמקביל הותקפו מהאוויר עשרות מטרות חמאס כדי לאפשר לכוח לצאת מהמבנה עם פצוע קל בלבד לכוחותינו, שנפגע מנפילה מגובה ולא מאש. הכוח ניתק מגע בחיפוי והגיע לנקודה שאורגנה מראש עם מסוק שהמריא עם החטופים לשיבא, שם החטופים פוגשים את משפחותיהם.
המבצע כלל סיכונים רבים, אימונים ומודלים מקדימים, והוא התנהל סמוך לשעה 1:00 בלילה. בסך הכול המבצע ארך כשעה, מהכדור הראשון ועד לניתוק המגע. המנחת המוסק לא היה קרוב לזירה וכוחות משוריינים עם טנקי חטיבה 7 ליוו את הכוחות המיוחדים למסוק. בפעולה נהרגו מספר מחבלים, כולל במבנה שבו חולצו בו חוסלו שלושה מחבלים לפחות. הפעולה בוצעה במרחב שאבורה, במעטפת הגיאוגרפית של חאן יונס.
התקיפות וההרס ברפיח, הלילה

3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
עשן מיתמר מעל רפיח, הלילה
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
במבצע תקפו הכוחות את גדוד שאבורה של חמאס ברפיח, כדי להפתיע את כוחות ארגון הטרור במקום. מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן פיקד מהפיקוד בבאר שבע על כל המעטפת והתקיפות. היה מתח רב לפני ובמהלך החילוץ, ציינו בצה"ל.
פרשננו הצבאי רון בן ישי מציין כי החילוץ תוכנן להתבצע זה תקופה ארוכה, אולם התנאים למבצע השתפרו באחרונה. בתקשורת הבינלאומית התפרסמו אזהרות לישראל שלא להיכנס לרפיח, מצד אישים בכירים בהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שחששו מאסון הומניטרי. החילוץ התאפשר, בין השאר, מפני ששכונת שאבורה, שבה הוחזקו החטופים, סמוכה לחאן יונס ולכוחותינו שם. לכן, יכלו כמה מצוותי המחלצים לפעול לאחר ריתוק שהצמיד את המחבלים למחסות, ואפשר לצוותי המחלצים להגיע לבניין ולהיכנס אליו בפריצה רועשת.
היחידה המבצעית של השב״כ ביצעה את הפעולה יחד עם הימ״מ משום ששתי היחידות יודעות ומתורגלות לעבוד יחד במבצעים המנוהלים מחמ״ל המבצעים של השב״כ או מחפ״קים, על סמך מידע שמספק השב״כ לפני ותוך כדי הפעולה. הימ״מ הוא גם היחידה הלאומית לחילוץ בני ערובה ויש לו לשם כך אמצעים ושיטות עבודה ואימונים ייחודיים.
מדובר היה באירוע מרגש ומותח כאמור, שנוהל מחפ"ק שבו ישבו הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד חיל האוויר אלוף תומר בר. בשלב מסוים הגיעו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.
שר הביטחון יואב גלנט אמר: "במבצע חילוץ מרשים, כוחות הביטחון הצליחו להשיב הלילה לישראל את פרננדו מרמן ולואיס הר שנחטפו מקיבוץ ניר יצחק. יחד עם רה"מ והפיקוד הבכיר, עקבתי אחר המבצע מהחפ״ק - מלוא הערכה לכוחות צה״ל, שב״כ וימ״מ על פעולה חשובה וביצוע איכותי".

חמאס טוען: יותר מ-100 פלסטינים נהרגו בהפצצה על רפיח

בחמאס הגיבו הבוקר למבצע ההרואי, וטענו כי בתקיפה הישראלית הלילה ברפיח נהרגו יותר מ-100 פלסטינים. סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" ציטטה מקורות בריאות ברפיח שטענו כי יותר מ-80 נהרגו בתקיפה, בהם ילדים ונשים, ומאות נפצעו.
מנהל בית החולים "כווית" ברפיח, סוהיב אל-חומס, אמר כי בית החולים עמוס בפצועים כתוצאה מהתקיפה. מקורות מקומיים אמרו ל"וופא" כי מטוסי קרב פתחו בסדרה של כ-40 תקיפות, שכוונו במיוחד לבתים רבים ומסגדים שבהם שכנו עקורים.