ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, חוסל הלילה (בין שלישי לרביעי) בפעולה שיוחסה לישראל בטהרן. כעת, איראן מאיימת להגיב בחריפות, בעולם חוששים ממלחמה אזורית - והשאלה המתבקשת שעולה היא מדוע ישראל בחרה לעשות זאת דווקא בבירת הרפובליקה האיסלאמית ולא במקומות אחרים.
שר ההגנה האמריקני: נגן על ישראל
(מתוך X )

1 צפייה בגלריה
אסמאעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בפגישה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
אסמאעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בפגישה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן עם הנייה בחודש אפריל האחרון
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/Turkish Presidential Press Office/ REUTERS)
הנייה, נזכיר, ביקר בחודשים האחרונים במדינות רבות כחלק מהמאמצים המדיניים של חמאס להפסיק את המלחמה. בין השאר, למשל, ביקר את נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן באיסטנבול; ביקר גם בקהיר; ושוהה דרך קבע בדוחא, בירת קטאר. למרות זאת, בחרה ישראל לחסלו דווקא בטהרן, אליה הגיע לרגל השבעת הנשיא החדש, בצעד שנתפס כהשפלה בינלאומית למשטר הרצחני.
אבל התשובה לבחירה הישראלית פשוטה: ישראל התחייבה בפני קטאר שלא תחסל את הנהגת חמאס בשטח. לכן, המקומות שבהם הייתה יכולה לפעול נגד הנייה הם מאוד מוגבלים. סביר להניח שישראל נמנעה מלעשות פעולות כאלה בטורקיה, למשל, כדי לא להסתבך עם ארדואן (שלאחרונה איים להתערב צבאית בסכסוך).
למעשה, הבחירה בטהרן מעניינת, כי מבחינת ישראל זה להרוג שתי ציפורים: גם לפגוע במנהיג הבכיר ביותר של חמאס בעולם, וגם לשלוח מסר לטהרן שהיא לא חסינה - ואם תמשיך לארח את ארגוני הטרור, היא תשלם מחיר כבד בבית שלה. אפשר לראות בזה גם מסר לארדואן, שאירח אנשי חמאס לפסגה מתוקשרת, ומשתעשע ברעיון לאפשר להם לשהות דרך קבע בארצו. עם זאת, מאחר שארצו חברה בנאט"ו, הסבירות לפעילות ישראלית בוטה כזו בשטחה היא כמעט ואפסית.
חיסול הנייה בטהרן מהווה גם תזכורת לאיראן עד כמה היא חדירה מודיעינית, ועד כמה ארוכה הזרוע של ישראל כשהיא רוצה בכך. איראן, כך נראה, הייתה שיכורה מכוח מאז מתקפת הטילים והכטב"מים נגד ישראל בחודש אפריל האחרון. שר המודיעין היוצא של איראן, איסמעיל חטיב, אף אמר רק בשבוע שעבר, שישה ימים לפני חיסול הנייה, כי "ההישג הגדול ביותר בכהונתי הוא פירוק רשת החדירה של המוסד באיראן". כעת הפכה אמירתו למושא לעג בקרב מתנגדי המשטר, וחיסולו של הנייה הצטרף לשורה ארוכה של פעולות שמיוחסות לישראל בלב הרפובליקה האיסלאמית.
שר החקלאות וביטחון המזון, אבי דיכטר, התייחס הבוקר לחיסולו של הנייה בכנס ביטחון המזון 2024 ואמר כי "גירשתי את איסמעיל הנייה ב-1992. בסופו של דבר אני תמיד אומר שבמלחמה בטרור יש כלל ברזל שתמיד הייתי אומר למחבלים – הסוס של הממשלה צולע, אבל מגיע בסוף לאן שצריך, ובין אם הנייה זה עבודה ישראלית או אחרת, וכך גם העובדה שבביירות קרה מה שקרה אתמול".