3 צפייה בגלריה
טקס חילופי ראש שירות הביטחון הכללי
טקס חילופי ראש שירות הביטחון הכללי
בנט עם ארגמן ובר בטקס החילופים
(צילום: חיים צח / לע"מ)
יומיים לאחר אישור המינוי בממשלה, ראש השב"כ החדש רונן בר נכנס בצהריים (רביעי) באופן רשמי לתפקידו בטקס החילופים שנערך במשרד ראש הממשלה. בטקס, שהשתתפו בו גם שרים מהממשלה, ראש המוסד, הרמטכ"ל, היועמ"ש, נציב שירות המדינה ונציגים ממשפחות שכולות, התייחס ראש השב"כ החדש למעורבותו בטיפול באלימות בחברה הערבית.
"רבות דובר לאחרונה על האלימות הגוברת בכלל ובחברה הערבית בפרט", אמר בר. "השירות לא יישאר לעמוד מנגד. אחרי שנלמד את הנושא נציג את האיזון הנכון שבין תרומתנו לחיזוק המשטרה לבין הגברת המעורבות של השירות. ברור לנו שזו משימה לאומית".
בר מתייחס לראשונה למינויו לראש השב"כ
(צילום: ליהי קרופניק)

בר התייחס גם לאיום האיראני ואמר שהשב"כ יפעל מתוקף תפקידו לסיכולו בכל מקום שיזהה אותו - בארץ, בחו"ל ובזירת הסייבר. "האיום המרכזי לשלום האזור, הציר השיעי בהובלת איראן, הוא מכונה של טרור, ריגול והשפעה - וימשיך לעמוד בלב העיסוק של קהיליית המודיעין ובתוכה גם השירות". הוא פנה לראש הממשלה נפתלי בנט ואמר: "אולי מינית אותי לקפטן, אבל זכיתי לנבחרת שההגנה הטובה שלה היא ההתקפה שלא תמתין לאף מחבל בקו השער - אלא תחדור דרך קבע לסכל כוונות ברחבת היריב".
לצד זאת, בר ציין כי "מכל הארגונים, שב"כ הוא היחיד שנמצא ביומיום בצומת המורכב והעדין שבין זכויות היסוד השונות, אתה הכתובות של הדמוקרטיה ואלו הלא הכתובות של מגילת זכויות האדם ובעיקר בצומת שבין הזכות לביטחון ולחיים ובין הזכות לפרטיות ולכבוד האדם", אמר בר. "אני מקווה שבכל צמתי ההחלטה יהיה לנו את הכוח, האומץ והתבונה לאזן נכון בין המרכיבים האלה ושנוכל לממש תוך שיקול דעת את עקורונות הדמוקרטיה המתגוננת".
3 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
"מקווה שנאזן בין הזכות לביטחון ולבין כבוד האדם". רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
ראש השב"כ היוצא נדב ארגמן נפרד מארגונו ואמר: "בימים אלה אני מסיים חמש שנים וחצי כראש שירות הביטחון הכללי, וחותם פרק של 38 שנים בארגון המיוחד הזה ו-43 שנים בשירות מדינת ישראל. נפלה בחלקי זכות גדולה למלא את התפקידים הללו, להיות בצמתים מרכזיים, להתייצב לאורך שנים כה רבות בחזית ההגנה על ביטחון ישראל. זוהי זכות, שבצידה גם תחושת חובה עמוקה.
"הדרך לשמירה על ביטחון ישראל ועל עוצמתה היא מרוץ שליחים אינסופי. לכל אחד שמור בו מקטע, ועל כל אחד חלה החובה לעשות את חלקו על הצד הטוב ביותר. במהלך שנות כהונתי נהרגו 54 אזרחים ישראלים מפיגועי טרור, בוצעו 529 פיגועים משמעותיים (ירי, דקירה, דריסה, מטען) וסוכלו 2261 פיגועים משמעותיים (ירי, מטען, התאבדות וחטיפה).
"אני מסיים היום שירות של יותר מארבעים שנה עבור מדינת ישראל - כחייל, כלוחם, כאיש שירות - אולם נשאר מחובר באותן עבותות לארץ הזו. ארץ שאת שדותיה עיבדתי, שעל גבולותיה הגנתי, שבה הקמתי ביתי, שבאדמתה טמונים הטובים שבחבריי. אמשיך להעניק למדינת ישראל כלל שאוכל וככל שאדרש. ההגנה עליה והתרומה לחוסנה הביטחוני, הלאומי והמוסרי, הם משימה שלא נגמרת. אין לנו שום אופציה אחרת מאשר להמשיך ולשמור על הבית בכל מאודנו, להמשיך לנצח בכל יום מחדש במאבקים שעוד נכונו לנו. אין לי ארץ אחרת, אין לנו ארץ אחרת".
3 צפייה בגלריה
נדב ארגמן
נדב ארגמן
"אין לנו שום אופציה מאשר להמשיך לשמור על הבית". נדב ארגמן
(צילום: אוהד צויגנברג)
בנט פנה לארגמן ואמר כי "אנחנו מכירים שנים, אבל בחודשים האחרונים התוודעתי אפילו יותר לעומק לרוח המיוחדת והמדויקת שהבאת איתך לשירות. מצד אחד, אחריות ושיקול דעת. מצד שני, פייטריות. הבנה בהירה ועמוקה של האויב שניצב מולנו, בלי אשליות, חתירה למגע ושאיפה להביא תוצאה ברורה, לא תיקו. אנחנו מוכרחים לשמור על יוזמה, גמישות מחשבתית וקלות תנועה בביצוע, לנוע מהר ואפקטיבי, ולחתור לתוצאה שלא משאירה מקום לפרשנויות. תוצאה שמוציאה לאויב את החשק לנסות אותנו שוב. את כל זה שמחתי לגלות אצלך יום אחרי יום".
רה"מ הוסיף כי "מולנו עומדת מכונת טרור ענקית שלא נחה לרגע. גם אנחנו לא יכולים לנוח לרגע. איפה שהם נמצאים – אנחנו חייבים להימצא תמיד צעד אחד לפניהם. כשמתפתחת בעיה, צריך להציף אותה ולטפל בה, לפני שהיא הופכת לבעיה כרונית. הדחקה והתעלמות מבעיות - זו לא אופציה. להניח לאויב להתעצם ולארגוני הטרור להפוך למדינות טרור עם צבא ורבבות טילים - זו לא אופציה". הוא פנה לאנשי השב"כ ואמר: "אזרחי ישראל הפקידו בידכם את הזכות להגן על ביטחונם ושלומם מול טרור מבית ומחוץ. אנחנו סומכים עליכם. "ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את כמו בשלום".