במקביל לדרמה בוועדת החינוך, מרד גם בוועדת החוקה: הוועדה, בראשות מ"מ היו"ר ח"כ מיכאל מלכיאלי דנה בשעות הבוקר בתקנות הסגר שייכנסו לתוקף היום ב-17.00. על פי התכנון הסגר יימשך לפחות שבועיים, וייתכן שיוארך בשבועיים נוספים. חברי הוועדה שהשתתפו בדיון התנגדו כולם לתקנות, שאותן הם צריכים לאשר, למעט מלכיאלי והיו"ר ח"כ יעקב אשר, שאינו יכול להצביע בשל השתתפותו בזום לאחר שנמצא חיובי לנגיף הקורונה.
מלכיאלי, שלא הצליח לגייס רוב, החליט לדחות את ההצבעה למחר - וחברי האופוזיציה זעמו ונטשו את הדיון. ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) אמר לפני כן: "אתה מוביל פה מהלך לא דמוקרטי. תביא את התקנות להצבעה או שתסגור את הישיבה, אחרת אתה מבזה את הכנסת. אתה צובע את הוועדה בשחור. נקרא לאנשים לא לציית". ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד): "בדרך כלל הכנסת מחוקקת והממשלה מיישמת ואנחנו פה בהיפוך יוצרות. אחרי ששמענו את גורמי המקצוע אנחנו דורשים להצביע, יש צורך דחוף דמוקרטי בכך".
ד"ר אלרעי פרייס בעימות עם ח"כים מהאופוזיציה
(צילום: ערוץ כנסת)
יו״ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, שהשתתף בישיבה באמצעות הזום, הגיב לעזיבתם של חברי האופוזיציה: "אנחנו לא נוהגים לקיים הצבעות כשלא כולם יכולים ולא קיימתי הצבעות כאלו כשהאופוזיציה לא נוכחת. לא צריך ללכת על רוב מקרי שנמצא כדי לקבל החלטות מסוג כזה, זה קל לקבל החלטות כאלו ואפילו פופולרי ויש הבונים על כך קריירה פוליטית, אך לבוא היום ולהשאיר את המצב כמו שהוא זה גובל בחוסר אחריות. האופוזיציה עושה את תפקידה, אבל לקואליציה יש אחריות שלא נגיע לאנרכיה או כאוס כשהמספרים מזנקים".
במהלך הדיון התפתח עימות בין חברי כנסת מהאופוזיציה לבין ד"ר אלרעי פרייס, שאמרה כי אם לא ניכנס לסגר, האחריות תהיה עליהם: "המגפה הזאת היא מגפה שאחרי שני גלים אנחנו יודעים לצפות אותה. אנחנו יכולים לזרוק כל מיני סיסמאות, בכל המדינות שבהן עשו חיסון עדר ראינו עליה משמעותית בתמותה. לפני שבועיים אמרנו לקבינט - בואו נעצור עכשיו ונעשה ריסון מהודק. אם אנחנו נשב פה ונגיד שהכול פוליטי, זו תהיה אחריות שלכם".
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) התפרץ לדבריה ואמר: "זו אמירה מסוכנת מאוד, תחזרי בך מזה. בסופו של יום משרד הבריאות מקבל החלטה, יום אחרי מקבל החלטה אחרת. ובסופו של דבר אתם מאשימים חברי כנסת?". ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) הוסיף: "הפקיד האחרון שאמר פופוליסטים לא יצא מזה בשלום. לך אנחנו מוותרים על זה בפעם הראשונה".
אלרעי פרייס הגיבה: "לא אמרתי פופוליסטית. אבל אם לא עושים הגבלות, צריך להבין מה המשמעות של זה. זה בסדר שכנסת ישראל שמפקחת על הממשלה תקבל את ההחלטה שלא צריך לעשות שום דבר. זו הפריבילגיה של המוסד הזה, אבל צריך להבין מה זה אומר. זה אומר שנטפס בגרף ובאיזשהו שלב שנחליט לעצור ייקח שבועיים עד שההחלטה תעשה את האפקט שלה. אז נצטרך סגר ארוך מאוד מאוד".
לדבריה, "אם היינו עוצרים כפי שהצענו ב-6 בדצמבר, כשהיינו ב-1,500 מאומתים ליום, ועושים הגבלות מסוימות - יכול להיות שהיה אפשר להימנע מסגר. היום עם 4,000 מאומתים ביום אי אפשר. החיסונים הם לא הרקולס שעכשיו אני מוגנת, אני אהיה מוגנת בעוד שלושה שבועות כשאקח עוד חיסון ויעבור עוד שבוע מהמנה השנייה". היא ציינה בדיון כי "לבקשת היו"ר ח"כ יעקב נשקול להחריג טיפולי רפואה משלימה במהלך הסגר". צפו בשידור החי.
1 צפייה בגלריה
שרון אלרעי
שרון אלרעי
ד"ר שרון אלרעי פרייס
(צילום: ערוץ כנסת)
ח"כ להב הרצנו: (יש עתיד) אמר בדיון: "אני מבין שהמצב קשה והתחלואה מאמירה בגלל שלא יישמנו את מודל הרמזור, אבל בואו ננהג בהיגיון ונצמצם את הנזקים של העסקים והתלמידים". ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "אנחנו צריכים היום להפיל את התקנות האלה ולא לתת לסגר הזה להתחיל. אין הצדקה לסגר הזה חוץ מהצדקות פוליטיות".
ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד): "אנחנו נצביע נגד התקנות. אינני סומך על החלטות הממשלה בהקשרים האלה. הכנסת פוזרה שבוע שעבר והסגר הזה מה מטרתו? זה סגר פוליטי של אנשים פוליטיים״.
על פי חוק הקורונה הגדול, תקנות הממשלה נכנסות לתוקף 24 שעות אחרי שהן מתפרסמות. ועדת החוקה יכולה לאשר את התקנות, לבטל אותן, או לשנות את תוקפן שבוע לאחר כניסתן לתוקף. אם ועדת החוקה לא מכריעה בנושא, התקנות עוברות למליאת הכנסת. אם מליאת הכנסת לא מכריעה, התקנות מתבטלות.
פורסם לראשונה: 11:29, 27.12.20