נתניהו: "האזרחים ידעו על הכוונות שלנו כשהצביעו, הבחירות הן אם כל ההפגנות"

אחרי שראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא באולפן ynet לקיים משאל עם על הרפורמה המשפטית שמתכננת לבצע הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) בפתח ישיבת ממשלתו כי "האזרחים ידעו על הכוונות שלנו כשהצביעו בבחירות לפני כחודשיים".
נתניהו התייחס להפגנות נגד המהפכה המשפטית, ואמר כי "לפני חודשיים התקיימה בישראל הפגנה ענקית, אם כל ההפגנות. מיליוני אזרחים הצביעו בבחירות, ואחד מהנושאים העיקריים היה ביצוע רפורמה במערכת המשפט". לדבריו, "אני שומע שהציבור לא ידע למה הצביע, זה לא נכון - אמרנו זאת אינספור פעמים, מיליוני אזרחים ידעו על הכוונה הזו ויותר מזה - הם דרשו זאת מאיתנו. יש גם הרבה שלא הצביעו לנו והסכימו שיש לעשות תיקון במערכת, ואף אחד לא חושב שזו קץ הדמוקרטיה. רצינו להחזיר את האיזון בין כל הרשויות, שהיה קיים בישראל במשך 50 שנה ושקיים בכל דמוקרטיה בעולם".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
"זו לא קץ הדמוקרטיה". נתניהו
(צילום: יונתן זינדל)
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: עמוס בן גרשום' לע"מ)
נתניהו הוסיף: "צריך לקיים דיון מעמיק ולא להיגרר לדיונים מתלהמים ולסיסמאות מתלהמות של מלחמת אחים. לא קראנו מעולם למלחמת אחים ולהרס המדינה, גם כשהתנגדנו בתקיפות. אני מצפה מראשי האופוזיציה לנהוג בצורה דומה. אנחנו נשלים את חקיקת הרפורמה, נגן על זכויות הפרט ונחזיר את אמון הציבור במערכת המשפט שכה זקוקה לרפורמה הזו".
בריאיון באולפן ynet לפיד הצטרף לקריאתו של נשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין, שבריאיון לנדב איל הציע לקיים משאל עם על מרכיבי תוכנית החקיקה של נתניהו-לוין. "לא מדובר באמת בדיון מקצועי של הממשלה על המערכת המשפטית - זאת חבורה עבריינית שמנסה לחלץ ממשפט ומעמידה פנים, ואני לא משתתף בהעמדת הפנים הזאת", אמר לפיד. "יש לי הצעה בשבילם: הם אומרים שהעם איתם? בואו נעשה על זה משאל עם לפני שמחליטים. זה סביר שלפני שמחליטים להפוך את ישראל מדמוקרטיה למדינה לא דמוקרטית - נלך לעם ונשאל אותו, לא?".
לפיד: "קורא למשאל עם על הרפורמה במערכת המשפט"
(צילום: אבי חי)

"ראיתי את התגובות של ראשי הקואליציה שאמרו 'העם איתנו'", המשיך לפיד. "העם לא איתם, כי זה לא מה שאמרו לו בבחירות האלה, אמרו לו משהו אחר לגמרי. הם לא הלכו לבחירות ואמרו 'אנחנו הולכים להצביע על זה שישראל תפסיק להיות דמוקרטיה, שישראל תפסיק להיות מדינה שבה מותר חופש ביטוי'. רק בשבוע שעבר חברי קואליציה הודיעו שצריך לעצור אותי כי אני מדבר נגד הממשלה. אם אתם חושבים שזה לא יגיע גם אליכם - אתם טועים. לא מדובר ברפורמה משפטית, אלא בהרס מערכת המשפט שמיד מייצר אחריו הרס של הדמוקרטיה הישראלית. אם הרפורמה הזאת תעבור ישראל לא תהיה דמוקרטיה, והיות ואני רוצה לחיות בדמוקרטיה - אני איאבק עליה".
מחר תחל ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן בבליץ החקיקה של תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, כשתחילה ידונו הח"כים בחוק היועמ"שים - ולאחר מכן בחוק השפיטה ובחוקים נוספים שנוגעים למערכת המשפט. ברקע, הנשיא יצחק הרצוג ממשיך לנסות ולתווך בין הצדדים כדי להשיג פשרה מסוימת. לפיד אמר הבוקר באולפן ynet כי ייפגש עם הרצוג