בית משפט בארה"ב גזר אמש (יום רביעי) 45 שנות מאסר על נשיא הונדורס לשעבר, חואן אורלנדו הרננדס, שהורשע בעבירות סמים חמורות. משמעות ההחלטה היא שהרננדס בן ה-55 צפוי להישאר בכלא עד סוף ימיו, אלא אם ערעורו יתקבל ותהיה הקלה בעונשו.
הרננדס כיהן כנשיא הונדורס, בעלת ברית של ארה"ב במרכז אמריקה, בין 2014 ל-2022. באפריל 2022, כשלושה חודשים אחרי תום כהונתו, הוסגר לארה"ב ומאז הוא כלוא בניו יורק. בחודש מרץ חבר מושבעים במנהטן הרשיע אותו בקבלת שוחד של מיליוני דולרים, כדי לאפשר להבריח לארה"ב טונות רבות של קוקאין. הסמים היו של הקרטלים שבהם הצהיר שבכוונתו להילחם.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב נשיא הונדורס לשעבר חואן אורלנדו הרננדס הורשע ב סחר ב סמים איור ממהלך משפטו
ארה"ב נשיא הונדורס לשעבר חואן אורלנדו הרננדס הורשע ב סחר ב סמים איור ממהלך משפטו
הנשיא לשעבר הרננדס. צפוי להישאר בכלא עד סוף ימיו
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
בתום משפט שנמשך שבועיים קבע חבר המושבעים כי הרננדס קשר קשר עם סוחרי סמים, השתמש בצבא ובמשטרה של ארצו ולקח חלק בהברחה של 400 טונות קוקאין. התובעים אמרו שהרננדס השתמש בכספי השוחד שקיבל כדי לשחד גורמים בארצו במטרה להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2013 וב-2017. הרננדס הכחיש, וטען כי הוא נאבק בסוחרי הסמים.
השופט קווין קסטל אמר כי עונש של 45 שנות מאסר ישלח מסר הולם לנאשמים משכילים שמאמינים שהם חסינים מהעמדה לדין. בנוסף נקנס הרננדס ב-8 מיליון דולר. השופט אמר שהרננדס הוא "פוליטיקאי דו-פרצופי ותאב כוח" שהגן על סוחרי הסמים.
3 צפייה בגלריה
נשיא הונדורס לשעבר חואן אורלנדו פרננדס מוסגר ל ארה"ב
נשיא הונדורס לשעבר חואן אורלנדו פרננדס מוסגר ל ארה"ב
הרננדס מוסגר לארה"ב לפני שנתיים
(צילום: AFP)
לדיון על גזר דינו הגיע הרננדס במדי אסיר, ואמר כי הרשעתו אינה צודקת. הוא טען כי סוחרי סמים מורשעים שיקרו כשהעידו ששיחדו אותו, ועשו זאת כדי להפחית את עונשם ובמטרה לנקום בו. "למרות כל מה שעשו לי – ומדובר בלינץ' ובדבר מזעזע – אני אופטימי ויודע שהאמת תצא לאור", אמר הרננדס לשופט. אחרי גזר דינו פנה לעיתונאים באולם ואמר להם בספרדית: "אני חף מפשע".
גם אחיו הצעיר של הנשיא לשעבר, טוני הרננדס, נשלח למאסר בארה"ב על עבירות סמים. במרץ 2021 הוא נשפט למאסר עולם, ומרצה את עונשו בכלא בקליפורניה.
3 צפייה בגלריה
הרננדס ונתניהו בפגישה ב-2015
הרננדס ונתניהו בפגישה ב-2015
הרננדס ונתניהו בפגישה ב-2015
(קובי גדעון/לע"מ)
הרננדס, בוגר קורס ההכשרה של משרד החוץ הישראלי משנת 1992, נודע כתומך נלהב של ישראל, ובשנת 2018 נבחר להשיא משואה בטקס יום העצמאות בהר הרצל. ההחלטה המפתיעה עוררה באותה העת חשד שהיא נועדה לאפשר את הגעתו של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לטקס. שרת התרבות מירי רגב ניהלה באותם ימים מאבק נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על הגעת נתניהו לאירוע ועל האפשרות שיישא בו נאום, בניגוד למנהגי הטקס, המופקד בידי יו"ר הכנסת.
נוכחותו של נשיא מדינה זרה בטקס ממלכתי רשמי מחייבת בדרך כלל גם את ראש ממשלת ישראל לנכוח באירוע, ולכן הועלו באותה העת השערות שזו הייתה מטרת הבחירה בהרננדס להדלקת משואה. בסופו של דבר החליט הרננדס שלא להשתתף בטקס, ובמשרד החוץ בירושלים סיפרו שגורמים מטעמו הסבירו זאת באווירה הציבורית השלילית שנוצרה בישראל סביב הגעתו.