2 צפייה בגלריה
גוגואים, אג'ואים או עג'מים?
גוגואים, אג'ואים או עג'מים?
גוגואים, אג'ואים או עג'מים?
(צילום: index open)
לרגל יום העצמאות ה-75 מזמינה האקדמיה ללשון העברית את אזרחי ישראל לחגוג את הביטויים הייחודיים לכל עיר ויישוב, שלרוב מוכרים רק לבנות ובני המקום. האקדמיה, למעשה, חורגת הפעם ממנהגה בעיסוק בשפה תקנית, ולשם שינוי קוראת לישראלים לחגוג את השפה המדוברת במחוזות ילדותם.
למיזם החדש קוראים "מה הדיבור אצלך?" ומטרתו חשיפת העגה המקומית (סלנג, בפי כל) וניבי הלשון המיוחדים לתושבי המקום - העיר, הקיבוץ, המושב, השכונה. האקדמיה ללשון מחפשת מילים מיוחדות וביטויים, ישנים וגם חדשים, שרק תושבי האזור יבינו.
הירושלמים הרי המציאו שאבויויו זה שק קמח או יפתיעו במילה קולולוש. בחיפה ובקריות נבחנים בבתי הספר בחינה קטנה שנקראת בַּחַן ולא בוחן. הבאר-שבעים יגידו שבּאשֶל זה דבר לא מצחיק ומייבש, והאילתים נועלים בחוף הים ג'יבוטים ולא כפכפים.
2 צפייה בגלריה
כפכפים ונעליים לקיץ
כפכפים ונעליים לקיץ
באילת - ג'יבוטים. כפכפים
(צילום: Shutterstock)
הילדים בעפולה אוספים בל"ג בעומר בוקים ולא קרשים, ואם תשאלו כל אשדודי הוא יזהיר אתכם שלא לחשוב יותר מדי ולא להיות פיכו. ויש גם הסיפור הזה עם גוֹגוֹאִים, גלעיני פרי המשמש, המשמשים למשחקי ילדים. בירושלים הם נקראים אג'ואים, ובעיר רחובות מכנים אותם עג'מים.
באקדמיה ללשון אומרים כי המילים והביטויים שיתקבלו מן הציבור, עם ההגדרות והסיפורים שלהם, ייאספו במיזם מיוחד שיעלה באפיקי הפרסום של האקדמיה לקראת יום העצמאות.