ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין הערב (יום חמישי) בערוץ TF1 הצרפתי, וכשנשאל על הרג בלתי-מעורבים ברצועת עזה - הזכיר תקרית שבה הואשם צבא צרפת בהרג אזרחים בתקיפת חתונה במאלי. "הכוחות הצרפתיים התמקדו במפקד חוליית טרור והם הפציצו בטעות חתונה. שלושה מחבלים נהרגו והיו הרבה קורבנות אזרחיים. זו טרגדיה, זה משהו שקורה במלחמה - אבל לא אכנה את מקרון פושע מלחמה, לא אומר שהצרפתים עשו זאת בכוונה - וגם אנחנו לא", אמר נתניהו.
"לפעמים, לרוע המזל, אנחנו מפציצים אפילו חיילים שלנו. היו שבויים שברחו מהחמאס, הם רצו לעבר כוחותינו והם נהרגו במרחק כמה מטרים", הוסיף - בהתייחסות לירי בשוגג בחטופים יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה בדצמבר אשתקד. נתניהו הדגיש כי התקיפות ברצועה הן "ממוקדות", וחזר בערוץ הצרפתי על הנתונים הישראליים - שלפיהם היחס בין אזרחים למחבלים הרוגים הוא 1:1, "מהנמוכים בעולם" כלשונו.
נתניהו לא עצר כאן, והתייחס גם לפרשת דרייפוס - הקצין היהודי בצבא צרפת, שהואשם בבגידה וריגול על לא עוול בכפו. "התובע של בית הדין בהאג מאשים אותנו בכוונה מוטעית", אמר נתניהו. "הוא מזין את האנטישמיות בכך שאנשים חושבים שהטענות נגדנו הם אמת. ראינו כבר בתי משפט כביכול רציניים שהזינו את האנטישמיות, כמו בפרשת דרייפוס".
2 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
נתניהו ומקרון
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP, Ludovic MARIN / AFP)
בדבריו על התקיפה הצרפתית במאלי התייחס כנראה נתניהו לאירוע שהתרחש בינואר 2021, אז הצבא הצרפתי הפציץ בכפר שבו נערכה חתונה - ולאחר מכן התעקש שהרג שם מחבלים. עם זאת, דו"ח של האו"ם שפורסם לאחר מכן מצא כי מתוך 22 הרוגים בתקיפה, 19 היו אזרחים.
על פי האו"ם, החקירה שלו נפתחה אז לאחר שתושבי הכפר במרכז מאלי טענו שהמסוק של הצבא הצרפתי שביצע את התקיפה פגע במשתתפי החתונה. בדו"ח נקבע כי בחתונה השתפו כ-100 בני אדם באותה עת, וכי רק כחמישה מהם היו חברי ארגון המזוהה עם אל-קאעידה, שהשתתפו גם הם בחגיגה.
חוקרי האו"ם קבעו שכיוון שרוב משתתפי החתונה היו אזרחים, הם היו מוגנים על פי החוק ההומניטרי הבינלאומי. "התקיפה הזו מעלה חשש כבד בנוגע לכיבוד העקרונות של ניהול פעולות איבה", נכתב בדו"ח. צרפת, שכוחותיה סייעו למאלי להילחם בארגונים ג'יהאדיסטיים עד שנאלצו לצאת משם ב-2022, הכחישה בזמנו את הטענות בדו"ח, טענה שהוא נעשה באופן מוטה ולא-אובייקטיבי - והתעקשה שתקפה קבוצה של מחבלים.
2 צפייה בגלריה
צרפת חיילים צרפתים בעיר גאו ב מאלי על רקע כניסת קבוצת וגנר
צרפת חיילים צרפתים בעיר גאו ב מאלי על רקע כניסת קבוצת וגנר
חיילים צרפתים במאלי, ארכיון
(צילום: AFP)
הריאיון הערב של נתניהו לתקשורת הצרפתית מצטרף לעוד שלל ריאיונות שלו בחודשים האחרונים לתקשורת האמריקנית, בעוד הוא נמנע כל העת מריאיונות לתקשורת הישראלית. הריאיון בצרפת מגיע כשבקע גם גוברת הביקורת מצד הממשלה בפריז על התנהלות ישראל במלחמה, ורק השבוע גינה הנשיא מקרון את ישראל בשל התקיפה ברפיח שבעקבותיה נהרגו עשרות פלסטינים - לפי התחקיר הראשוני בצה"ל כנראה בגלל פיצוצי משנה של תחמושת חמאס. מקרון אמר שהוא מזועזע מההרג שם, ודרש מישראל "להפסיק מיד" את המבצע ברפיח.
בריאיון הערב נשאל נתניהו על הבקשה לצו מעצר נגדו מצד התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, והשיב: "לא מדובר בי אלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה אחרי השואה באירופה. הטעות היא להאשים את המנהיגים הישראלים באותה קטגוריה כמנהיגי החמאס. זה כמו להאשים את צ'רצ'יל ודה גול". הוא שב וחזר על טענתו ולפיה בית הדין בהאג "משקר ומעודד אנטישמיות". בהמשך הריאיון נשאל שוב על האפשרות שיוצא נגדו צו מעצר בינלאומי, והוא ענה: "לא אדבר על עצמי. כל חיי נלחמתי בטרור. השאלה היא האם ניכנע להאשמות השקריות של בית הדין הבינלאומי".
נתניהו דיבר בקצרה בצרפתית בריאיון הערב (שנערך באנגלית)
(צילום: דוברות רה"מ)

נתניהו נשאל גם על סוגיית "היום שאחרי", ושב על עמדתו ולפיה ישראל חייבת להבטיח שעזה לא תהפוך שוב לאיום עליה. "אם לא נבטיח שלא יהיה שם טרור - ייצא משם טרור", אמר, והבהיר: "אין לנו כוונה להישאר שם לתמיד". כשנשאל אם יסכים לכוח בינלאומי ברצועה, השיב: "אנחנו רוצים לראות כוח בינלאומי של מדינות ערב ואחרות בעזה ואהיה מאושר אם זה יקרה, אבל אני לא רואה את זה קורה בקרוב. אם אתה מוצא כוח כזה, אז תגיד לי".
בנוגע לטענות להרעבת פלסטינים, אמר נתניהו: "זה לא נכון. אנחנו עושים הכול כדי למנוע רעב. הכנסנו חצי טון אוכל ותרופות, סללנו כבישים למשאיות. מדובר ב-3,200 קלוריות לאדם ביום. 1,000 יותר מהנדרש". המראיין הצרפתי שאל גם האם בכדי להגיע לשלום מול הפלסטינים תהיה ישראל מוכנה לפרק את ההתנחלויות - אותן המראיין כינה לא-חוקיות - ונתניהו השיב שההתנחלויות הן כן חוקיות: "אנחנו לא הבלגים בקונגו".
המראיין התעקש ושאל האם ישראל "אף פעם" לא תעזוב את ההתנחלויות, ונתניהו ענה: "אנחנו לא קולוניאליסטים אדוני. אנחנו והפלסטינים נצטרך לחיות יחד. אני לא רוצה לגרום להם לעזוב והם לא יכולים לגרום לנו לעזוב. עלינו לנהל מו"מ לשלום, להחליט איפה בדיוק יעבור הגבול". הוא ציין כי "המכשול העיקרי" הוא הסירוב הפלסטיני להכיר במדינה יהודית: "זה מה שמונע את השלום".