אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין נפגש בצהריים (יום ראשון) עם ראשי רשויות בצפון, ובשלב מסוים התעמת עם ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן - שבתגובה נטש בזעם את הדיון. זמן קצר לאחר מכן נורה מטח נוסף לעבר העיר, ושני בני אדם נפצעו באורח קל כתוצאה מנפילת רקטה. לפי המשטרה, נזק נגרם גם לרכוש.
האש בקצרין
(צילום: דניאלה שאול)

5 צפייה בגלריה
אורי גורדין , נפילה בקצרין, אביחי שטרן
אורי גורדין , נפילה בקצרין, אביחי שטרן
ראש העיר ק"ש, גורדין והאש בקצרין
(צילום: דובר צה"ל, דניאלה שאול, יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
נפילות פרטי רקטות בקריית שמונה
נפילות פרטי רקטות בקריית שמונה
זירת הנפילה בקריית שמונה
(צילום: דוברות המשטרה )
העימות החל אחרי שגורדין הציג בפני ראשי הרשויות מצגת שמתארת את הישגי צה"ל בתקיפות בדרום לבנון. גורדין פתח את המפגש לשאלות, ושטרן עימת אותו עם יכולות כיפת ברזל והצלחותיה נוכח הנפילות הרבות בעיר. בשלב מסוים הרוחות התלהטו, וגורדין - לדברי נוכחים בחדר - דפק בזעם על השולחן, מחה על כך שקוטעים את דבריו, קם מכיסאו וביקש לסיים את המפגש. שטרן, מצידו, צעק לעבר גורדין שעליו להתבייש בעצמו - ובחר לעזוב בעצמו את החדר של לשכת האלוף. לאחר מכן המשיך הדיון בלעדיו.
לדברי שטרן, "נמאס לי להיות דוגמנית במפגש הזה ולפגוש אדם שחושב שאני חייל שלו. הוא הבעיה שלנו בצפון, ובמקום לענות על שאלות קשות זו הדרך שלו? אני לא מחפש למצוא חן בעיניו ולא להיות חבר שלו, אלא לשמוע ממנו תשובות מקצועיות ולא מתחמקות. ציפיתי שבחדר סגור ובפורום מצומצם אקבל מענה".
בדיון השתתפו קצינים בכירים בפיקוד הצפון, ושטרן עזב את המפגש וסירב לשוב. "שיתביישו להם", הטיח שטרן. "למה הם הביאו אותנו לכאן? ביטלתי פגישות עם תושבים ולוח זמנים חשוב מאוד למען התושבים שלי, ואפילו תשובות אני לא מקבל".

"צריך לנשוך שפתיים"

ראש המועצה האזורית מבואות חרמון ויו"ר אשכול גליל מזרחי, בני בן מובחר, אמר כי "המפגש היה נעים וקיבלנו סקירה מפורטת מהאלוף והרמ"ט. ראשי הרשויות קיבלו את האפשרות לשאול שאלות והיו שם חילוקי דעות על רקע התקופה המתוחה. האלוף ביקש להירגע, נתן מכה על השולחן וביקש שנהיה קשובים אליו ולאפשר לו לסיים את דבריו. זו תקופה קשה ומורכבת וכולנו צריכים לנשוך שפתיים ולעבור אותה יחד עם הצבא, אלוף הפיקוד, והאזרחים שנמצאים במקומות לא טובים".
5 צפייה בגלריה
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
כבאים פועלים בשריפה באזור קצרין
(צילום: אפי שריר)
5 צפייה בגלריה
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
(צילום: אפי שריר)
5 צפייה בגלריה
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
(צילום: אפי שריר)
ראש רשות אחר אמר כי "אביחי שאל שאלות ולא היה צריך לעזוב ככה, אלא לאפשר לאלוף הפיקוד להשיב. אבל אני לא שופט אותו עם כל מה שעוברת העיר שלו. הם סופגים נזקים הרבים מהירי של חיזבאללה". רק אתמול, נזכיר, נגרם נזק כבד לבסיס צבאי בעיר ולסופרמרקט כתוצאה מירי רקטות בורקאן של חיזבאללה.
ראש רשות אחר שנכח במפגש אמר כי "האירוע הזה יצא מפרופורציות והיה מיותר לגמרי. זה לא היה צריך להגיע למצב כזה. גם אני מאוכזב פי אלף ועדיין מנסה ללכת בין הטיפות כדי לא לתת זריקת עידוד לחיזבאללה, שרק שואבים כוח ממתחים כאלו".

אש בצפון, צה"ל נערך למלחמה כוללת

בינתיים הצבא ממשיך להיערך למלחמה כוללת בצפון, ודובר צה״ל עדכן כי הצבא קיים השבוע תרגיל מפקדות מטכ"לי כחלק מהמוכנות למערכה הזו. בתרגיל השתתפו משרתים בסדיר ומילואים במפקדות פיקוד הצפון ובכלל הזרועות והאגפים, ותרגלו תרחישים רבים המדמים את הרחבת המלחמה בזירה הצפונית ותרחישי מלחמה רב-זירתית. הוא מצטרף לתרגילים רבים נוספים שערך צה"ל לקראת האפשרות של הסלמה רבתי, כשבצבא לוחצים על הדרג המדיני לצאת לפעולה יזומה.
תקיפות צה"ל בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)

התרגיל של צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

במסגרת התרגיל שעליו דיווח צה"ל היום, קיימה אוגדה 36 מודל אוגדתי רחב הכולל תרחישי לחימה בזירה הצפונית. במהלך התרגיל, הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר בבור פיקוד הצפון, בחמ"לים בגזרה ובבור חיל האוויר בקריה עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק ומפקדים נוספים.
במקביל, בשעות האחרונות הופעלו אזעקות שוב ושוב בשורת יישובים בצפון - בין השאר בעכו, קריית שמונה, נהריה, קצרין ועוד. מדובר באחד מימי הלחימה העצימים ביותר באזור, על רקע החיסולים של צה"ל בלבנון והתגובות של חיזבאללה. שריפות פרצו בצהריים בקצרין, וכבישים נחסמו כדי לאפשר לכוחות הכיבוי לכבות אותן. בנוסף נמשך ירי הנ"ט, ושני בתים במטולה נפגעו.
במקביל, מטוסי קרב תקפו מחסן אמל"ח של חיזבאללה וחיסלו מחבל ששהה בו. בנוסף הותקף מבנה צבאי של הארגון במרחב ממנו בוצעו הבוקר שיגורים למרגליות.
לפי צה"ל, תקיפת מחסן האמל"ח בוצעה במרחב מיס אל ג'בל על-ידי חטיבת האש של אוגדה 91, אחרי שזוהה מחבל נכנס אליו. "לאחר התקיפה זוהו פיצוצי משנה המעידים על הימצאות אמצעי לחימה רבים במחסן", נמסר.
"מוקדם יותר היום, זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון למרחב מרגליות, לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה את כלל השיגורים", נמסר בנוסף מצה"ל. "בסגירת מעגל, מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב הכפר חולא ממנו בוצעו השיגורים למרגליות".
צה"ל הוסיף כי ההתרעות בנהריה הופעלו כתוצאה משיגור מיירט וחשש לנפילת שברי יירוט. "כמו כן, זוהו כחמישה עשר שיגורים לעבר מרחב קצרין שנפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים", נמסר. "פרצו שריפות במספר מוקדים במרחב, כוחות כבאות והצלה פועלים כעת על מנת לכבות את השריפות".
ראש מועצת קצרין על השריפות באזור
(צילום: דוברות מועצת קצרין)

בהלה בקצרין, הנפילות בק"ש - סמוך לעסקים פועלים

השריפות שפרצו באזור קצרין גרמו באופן טבעי לבהלה בקרב תושבי המועצה. דניאל שאול, תושבת קצרין, סיפרה: "יש חומות של אש ועשן סביב לצידה המערבי והדרומי של קצרין, ברובעים שכרגע נמצאים במצב של הנחת תשתיות. זה הרגיש ממעל הבית, שמעתי 6-5 בומים יחד עם האזעקה ולא היה זמן לרוץ לשום מקום. בצילום נראים רחוב גילבון ובנייני בית הספר היסודי גמלא. בית הספר לא פועל בשעות אלה, אך לא נראה שבנייניו בסכנה".
היא הוסיפה: "בביתי יש חדר ביטחון, אבל במחצית בתי קצרין אין ממ"דים, אלא אם כן השקעת 200 אלף שקל. בוודאי שהמצב מסכן אותנו וכבר הייתה נפילה בתוך קצרין בעת התקיפה מאיראן ואיש לא נפגע, אך זה היה סמוך לגן ילדים. נוכח מה שקורה בגליל, בקצרין יש עד כה תחושה של שאננות. אפשר לציין שאמנם אין ממ"דים אבל יש המון מקלטים, ממש בפתח כל משעול ורחוב והם חדשניים ובמצב מעולה".
ראש מועצת קצרין יהודה דואה אמר ל-ynet כי "בשל נפילות במרחב המועצה, לא באזור מגורים, הן גרמו לשריפות רבות בסמוך לאזורים מיושבים ומוסדות חינוך. כוחות הבטחון וכיתות הכוננות בולמים את האש. חברי כיתת הכוננות נלחמים כמו אריות ועושים עבודה נאמנה ומצילת חיים ומנסים לגייס כל מקור מים כדי לבלום את האש. זה רק מחדד כמה חשובה כיתת הכוננות ואסור לצבא לקצץ ולפגוע בה. האירוע קרוב לשליטה מלאה. נפתח חפ"ק ממנו מנהלים את מאמצי הכיבוי".
בתוך כך, הנפילות באזור התעשייה בקריית שמונה היו סמוך לעסקים שפועלים ועדיין נותנים שירות, למרות הפינוי בעיר. לדברי עדי ראייה, שלושה טילים נפלו בקרבה זה לזה. לדבריהם, לירי לא קדמה אזעקה. "זה לא נורמלי מה שקורה בעיר", סיפר ל-ynet ערן אלון, תושב קיבוץ שדה נחמיה הסמוך לקריית שמונה, שתושביו לא פונו. "להיות כאן בימים אלו זה פשוט לקחת הימור על החיים. בירי כזה, בלי אזעקות, אין שום משמעות למיגונית".
לערן בית קפה ותיק ופופולרי בקריית שמונה שסגור זה שמונה חודשים: "הקונדיטוריה סגורה וכבר השתגענו מלשבת בבית, אז הגעתי לעזור לחבר בבית עסק פה באזור התעשייה שנותן שירות חיוני. הוא נותר ללא עובדים ואני מסייע לו".