חיזבאללה מבקש הפסקת אש בלי תנאים. כך עולה מנאומו היום (שלישי) אחר הצהריים של נעים קאסם, מי שהיה עד לאחרונה סגנו של חסן נסראללה, מזכ"ל הארגון. בנאומו אמר נעים קאסם שארגון הטרור "מסכים להפסקת אש בלי תנאים. תחילה הפסקת אש שתושג באמצעים דיפלומטיים, ואחר כך נדון על כל הפרטים". סביר להניח שההודעה על הסכמה להפסקת אש ללא תנאים מקדימים תואמה עם איראן.
נאומו של נעים קאסם

נעים קאסם הוא מדור המייסדים ואחד ממובילי ונושאי דברו של הארגון הצבאי וחבר מועצת הג'יהאד שמנהלת את הארגון, והוא למעשה הבכיר ביותר בהנהגה הצבאית-מדינית של חיזבאללה שנותר בחיים אחרי חיסול נסראללה ותקיפת מי שהיה אמור להיות יורשו, האשם ספי א-דין - ששר הביטחון יואב גלנט אמר היום כי הוא "כנראה חוסל".
לכן אפשר לראות בנעים קאסם כדובר רשמי של הארגון, וסביר בהחלט להניח שהצהרה כזאת בנאום שעליו הכריזו בביירות מראש הבוקר היא אמירה רשמית. חשוב לציין שהוא לא התנה בשום צורה ואופן את הפסקת האש שהוא מציע בהפסקת אש בעזה.
נקודה נוספת שראוי לציין היא שהוא מבקש הפסקת אש, בתיווך כנראה האו"ם או מתווך דיפלומטי אחר, שעל פיה ישראל צריכה להפסיק את האש עוד לפני שיוסכמו התנאים שישררו בין ישראל ללבנון, ובעיקר בדרום לבנון אחרי הפסקת האש. הוא רוצה הפסקת אש כדבר ראשון ויחיד, ואחר כך לדון על הפרטים, מה שסביר שישראל עשויה להתנגד לו כי חידוש האש, אם לבנון לא תסכים לתנאים שישראל דורשת, יהיה קשה הרבה יותר.
כוחות אוגדה 98 בלחימה דרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

בכל מקרה, ההצעה ביוזמת חיזבאללה להפסקת אש מהווה עדות לכך שחיזבאללה נמצא במצוקה צבאית קשה והוא רוצה למנוע מהלכים נוספים שארגון הטרור מבחין שישראל וצה"ל עומדים לנקוט בהם, אשר יעצימו עוד יותר את אחיזתה של ישראל בשטח דרום לבנון - ואשר יחלישו ויפגעו עוד יותר בנכסים הצבאיים והאזרחיים שלו.
נעים קאסם אמנם מנסח את זה כהסכמה של חיזבאללה ושלו להפסקת אש, אבל ברור שזאת בקשה נואשת שנובעת ממצוקה ואולי אפילו מהווה, במידה מסוימת, הודאה בתבוסה. עכשיו צריך לראות איך תגיב ישראל ואיך יגיבו המתווכים - ואם הלבנונים יתגייסו כדי להביא לסיום המלחמה.