הבן שלי יעלה השנה לכיתה ג׳. זה אומר שמגיל 3 הוא במערכת החינוך הממלכתית של מדינת ישראל. הוא מעולה במתמטיקה, קורא מצוין ואפילו יודע תווים כי מלמדים אותו שיעור מוזיקה והוא יודע גם על מצב האקלים כי יש שיעור כזה בבית הספר. בשבת הצלחתי לשכנע אותו שנלך לבית הכנסת אחרי שתיאמתי עם הורה של ילד אחר מהכיתה שלו. אחרי קריאת התורה, הוא בא אליי ואמר לי: ״אבא, הצלחתי לגעת ב׳דבר הזה׳״. אמרתי לו, ״בספר תורה?״ והחבר שלו מהכיתה שאביו הוא גם החזן, אמר לו: ״אימרי, אתה לא יודע שקוראים לזה ספר תורה?״. הסתכלתי המום והתביישתי. בעיקר מעצמי. איך קרה שהבן שלי בן 8 בחודש הבא לא יודע מה זה ספר תורה?
1 צפייה בגלריה
מחאה נגד ההפרדה המגדרית בתפילות בכיכר המדינה
מחאה נגד ההפרדה המגדרית בתפילות בכיכר המדינה
מחאה נגד ההפרדה המגדרית בתפילות בכיכר המדינה 2023
(צילום: דנה קופל)
בשבוע שעבר צפיתי בעימות טלוויזיוני בחדשות 12 בין מנחם הורוביץ למיטל להבי נציגת מפלגת מר״צ בעיריית תל אביב בנושא תפילה במרחב הציבורי בחגים וגברת להבי אמרה במפורש שהמטרה שלה היא לקדם יהדות מתקדמת בה אין הפרדה בין נשים לגברים בתפילה. במסווה של דאגה לזכויות נשים, למעשה כופה להבי זרם אחד בדת על כלל הציבור הישראלי שרובו אורתודוקסי מתוך אג׳נדה פוליטית מובהקת.
כולנו הזדעזענו מההפגנות של החרדים מול שערי הבקו״ם והמילים הנוראיות שחלקם אמרו. עבורם, הגיוס הוא חלק ממזימה ציונית לחלן את האוכלוסייה החרדית דרך הצבא. זה מתחיל עוד מימי בן גוריון ואת ההשלכות אנו חווים כמדינה עד היום וביתר שאת.
קו מחבר בין הבן שלי שלא לומד יהדות בכלל במערכת החינוך הממלכתית, לזה שבעיריית תל אביב לא הפיקו מסקנות מהמראות הנוראים של כיפור שעבר וממשיכים מתוך קנאות חילונית ללכת למסע הרסני נוסף והחרדים שזועקים נגד הגיוס ומסרבים להיות שותפים לביחד הישראלי: כולם פועלים מתוך פחד והפחד הזה הוא מהיותנו יהודים. מי שפוחד מהדתה ומי שפוחד מחילוניות.

שנאת חינם שאחזה בנו

בתשעה באב שיחול השבוע אנו מבכים על חורבן בית המקדש ויציאתנו לגלות רק בגלל שנאת חינם שאחזה בנו. 76 שנה אחרי שחזרנו לארצנו מתוקף זכויותינו על אדמה זו רק בגלל היותנו יהודים, נדמה ששכחנו מה הסיבה שאבותינו התפללו על ציון במשך אלפיים שנות גלות. ואם היה נדמה שהשבעה באוקטובר העיר את כולנו, נדמה שפחות משנה אחרי, שום דבר באמת לא השתנה.
ברמה לאומית, אני מקווה שיקומו המנהיגים שידעו לגשר בנינו, ברמה פרטית שלי, אני הבנתי שאין לי מה לסמוך על מערכת החינוך הישראלית שמפחדת ללמד את ילדי ישראל מושגי יסוד בסיסיים ביהדות
ברמה לאומית, אני מקווה שיקומו המנהיגים שידעו לגשר בינינו, ברמה פרטית שלי, אני הבנתי שאין לי מה לסמוך על מערכת החינוך הישראלית שמפחדת ללמד את ילדי ישראל מושגי יסוד בסיסיים ביהדות.
אבי שושןאבי שושןצילום: עוז מועלם
היום בדיוק רשמתי את הבן לחוג כדורגל. הבת ממשיכה בחוג התעמלות קרקע. הנה רעיון מעניין שאני אשמח לרשום את הילדים שלי ופרנסה בשפע למי שירים את הכפפה: חוג ליהדות לילדים. פעם בשבוע שיעור עם מדריך שילמד אותם בצורה כיפית וחוויתית על תורת ישראל, מסורת ישראל וחגי ישראל. אני מכיר הרבה הורים שישמחו לשלוח את הילדים לחוג הזה. אולי זה פחות סקסי ממדליות אולימפיות אבל זה יהיה הניצחון הכי גדול של הורים חילונים ומסורתיים רבים שרוצים להנחיל לילדיהם את הדת והמסורת שלנו ללא בושה או הסתרה ובעיקר ללא פחד מהיותנו יהודים.
צום קל ובבניין ירושלים ננוחם