נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו היום (רביעי) עם לוחמי מילואים מחטיבת יפתח, ששבו מהלחימה ברצועת עזה, והשתתפו ביום עיבוד והכנה לחזרה לשגרה. במהלך המפגש, שיתפו לוחמי המילואים בתחושותיהם ביחס לחזרה הביתה אחרי תקופת לחימה ארוכה ומורכבת, והציפו את האתגרים הכרוכים בהתאקלמות בשגרה היום-יומית, לצד החששות המלווים אותם ואת בני משפחותיהם.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה במפגש עם חיילי המילואים - מלחמת חרבות ברזל
נשיא המדינה במפגש עם חיילי המילואים - מלחמת חרבות ברזל
"כשאני מגדיר בן אדם כאח שלי - זה בלתי תלוי במה שהוא חושב". הרצוג עם לוחמי חטיבת יפתח
"כשיצאנו ל-48 שעות התרעננות היה חשש וקושי גדול. גם מהמפגש המהיר והקצר עם המשפחות, אך בעיקר מהקושי בחזרה ללחימה בעזה", סיפר גולן, אחד המפקדים בחטיבה. "הבת שלי שאלה אותי, 'אבא, אתם חיילים גיבורים?', ועניתי לה שהיא לא יודעת עד כמה. למדתי מהלוחמים שלי מה אומר המושג גיבורים".
גולן גם שיתף את הנשיא באחת מהתובנות שלו משדה הקרב. "באחד הימים בעזה התפתח בינינו דיון פוליטי. אחד הלוחמים אמר לי את דעתו, תפסתי את הראש והבנתי את הפער בינינו - אבל נתתי לו חיבוק ואמרתי לו שבעזה אני לא מבזבז אנרגיות מיותרות", סיפר. "אני חושב שאחת התובנות המשמעותיות זה שכשאני מגדיר בן אדם כאח שלי, זה בלתי תלוי במה שהוא חושב".
לוחם בשם יואב חיזק את דבריו של גולן, ואמר כי "ישבנו ודיברנו על כל הנושאים הכי בוערים בתוך עזה, בצורה הכי נעימה ונאותה - ואחר כך יצאנו לקרב ביחד. איך אנחנו לוקחים את הדבר היפה הזה שנוצר שם לחברה הישראלית?".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה במפגש עם חיילי המילואים - מלחמת חרבות ברזל
נשיא המדינה במפגש עם חיילי המילואים - מלחמת חרבות ברזל
הכרזה שנמצאה באחד הבתים בשג'אעיה
עם פרוץ המלחמה, הוקפצו לוחמי חטיבת יפתח לצפון הארץ, ובהמשך הצטרפו ללחימה הקרקעית ברצועת עזה - שם השלימו מבצע לטיהור מרחב עיסא, שנמצא מערבית לעיר עזה. בנוסף, החטיבה פעלה לאיתור והשמדת תוואי תת-קרקע ותשתיות טרור בשכונת שג'אעיה. במשימתם האחרונה, הלוחמים פעלו דרומית לעיר עזה במטרה לאתר ולהשמיד תשתיות אויב.
אורי, אחד הלוחמים בחטיבה, הציג לנשיא כרזה שמצא בתוך בית מגורים בשג'אעיה, ובה רואים את מגדל אייפל כשבקצהו צריח מסגד מוסלמי. תחת האיור מופיע תיאור המסביר כיצד החמאס יגיע לכל בית ולכל אור.
הרצוג שיבח את הלוחמים במפגש, ואמר להם: "אתם דוגמה ומופת לעם מדהים. יש לנו עם מדהים, ואנשים לא יודעים לשפוט אותו - יש בו אור גנוז עצום. נכון, קשה פה, אבל אנחנו עושים פה דברים מדהימים". הנשיא הוסיף כי "יש רצון עצום בציבור לא לחזור לשיח המפלג בימים שקדמו ל-7 באוקטובר. השיח יותר מרוסן בכל הכיוונים ובכל הערוצים".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה במפגש עם חיילי המילואים - מלחמת חרבות ברזל
נשיא המדינה במפגש עם חיילי המילואים - מלחמת חרבות ברזל
הרצוג ללוחמים: "אני קורא לכל מי שחוזר מהמילואים להוציא את הרגש, לספר על הכאבים, הטראומות, הדאגות והחששות"
הנשיא דיבר עם הלוחמים גם על החזרה מהלחימה לחיי השגרה, וציין כי הוא "יודע שעלו פה בשיחה דברים מאוד כואבים וזו רק ההתחלה של תהליך העיבוד שלכם. אני קורא לכל מי שחוזר מהמילואים לדבר, להוציא את הרגש, לבטא ולספר על הכאבים, הטראומות, הדאגות והחששות".
עוד אמר הרצוג: "לגבי המילואימניקים שחוזרים לעבודה, זו הזדמנות לקרוא לכל המעסיקים לכבד, להתחשב ולהבין שמדובר בתהליך - אין רגע אחד שאתה חייל ורגע אחר שאתה אזרח שחזר לשגרה. גם המוסדות להשכלה גבוהה וגם המרצים, כולם נדרשים להתחשב ולגלות אורך רוח".