שימוש מקורי לכלים צבאיים ישנים: סולטנות עומאן הצטרפה בחודש שעבר למספר מדינות ערביות המפעילות מוזיאונים תת-ימיים שבהם מוצגים כלים צבאיים שהוצאו משימוש. הרשות לאיכות הסביבה במדינה הטביעה במאי האחרון ציוד צבאי ישן, במסגרת ההכנות לפתיחת המוזיאון הצבאי התת-ימי באזור שמורת הטבע של איי דמניאט.
המוזיאונים התת-ימיים של מדינות ערב
( צילום: ירון ברנר)

המוזיאון החדש, מעבר להיותו אטרקציה תיירותית לצוללים, אמור גם לשקם את הסביבה הימית באזור, להגדיל את שטחי שוניות האלמוגים וליצור מערכת אקולוגית חדשה. לפי פרסומים, הצפי הוא כי האתר ימשוך אליו יצורים ימיים רבים בגדלים שונים. הקמת המוזיאון צפויה גם להפחית את לחץ המבקרים באתרי שוניות האלמוגים הטבעיות באזור. הסביבה הימית חשובה לעומאן ונחשבת מדד מרכזי להערכת הביצועים של הסולטנות במדדים הסביבתיים.
גם בלבנון נפתח בדיוק לפני שנה, ביוני 2023, מוזיאון תת-ימי צבאי בעיר החוף אל-בתרון, הצפונית לביירות. המוזיאון, שהוקם בשיתוף פעולה של צבא לבנון ועיריית אל-בתרון, הושק בפסטיבל גדול שכלל גם צילום קליפ מתחת למים, על הכלים הצבאיים שהוטבעו. מטרת המוזיאון היא להציג כלי רכב צבאיים שיצאו משימוש והורדו למעמקי הים, כדי ליצור מרחב לצוללים מהעיר, המוכרת כבעלת היסטוריה של חיי ים וצלילה.
3 צפייה בגלריה
פינת ליאור בן ארי מוזיאונים תת ימיים במדינות ערב
פינת ליאור בן ארי מוזיאונים תת ימיים במדינות ערב
הקמת המוזיאון התת-ימי בעקבה. הכלים נוקו לפני שהורדו למים
לפי הפרסומים, בים באל-בתרון הוטבעו שבעה כלים צבאיים בעומק 20 מטר, כ-600 מטר מהחוף, ביניהם כלי רכב ממונעים על ארבעה גלגלים, אוטובוס וסירה. גם במקרה זה נועד הפרויקט בין היתר לתרום לתיירות, לכלכלה ולסביבה. כלי הרכב רוקנו לחלוטין מדלק ומשמן, והוטבעו ללא צמיגים או מנועים. הם נוקו על ידי צבא לבנון לפני ההורדה למים, כדי לא לפגוע בשום דרך בסביבה הימית.
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, עסק גם הוא בפתיחת המוזיאון לפני שנה, ושוחח עם מומחה סביבה בשם שאדי ענדארי. ענדארי הסביר כי עבור כל פרויקט מהסוג יש לקיים הערכה תקופתית, כדי להפיק ממנו תועלת מבחינת הגדלת העושר הימי. לדבריו, ההערכה מתבצעת במספר רמות ושלבים. בתחילתו של הפרויקט מתבצעת בחינה של מאפייני האתר והעושר הימי במקום, ובכל שנה אחרי תחילת הביצוע נערכות בדיקות. ענדארי הסביר כי כל אורגניזם ימי ירוויח בצורה שונה מהכלים הצבאיים המוטבעים: "חלק מהיצורים מתקבעים על מבני הברזל, שהופכים למעין מקלט עבורם, בעוד אחרים נמשכים לאצות ולעשבים הגדלים על הברזל במים, ומגיעים למקום כדי לאכול. יצורים אחרים רואים במקומות כאלה אתרים להטלת ביצים".
3 צפייה בגלריה
פינת ליאור בן ארי מוזיאונים תת ימיים במדינות ערב
פינת ליאור בן ארי מוזיאונים תת ימיים במדינות ערב
הטענה: גם הסביבה תרוויח. עבודות ההקמה בירדן
גם בעקבה שבירדן, בים האדום, נפתח בשנת 2019 מוזיאון צבאי תת-ימי, הכולל בין היתר אמבולנס, טנקים, סוללת טילים נגד מטוסים ומסוק, במטרה למשוך תיירים לאזור המוכר בזכות אתרי הצלילה בו. עם פתיחת המוזיאון נכתב ברשתות הערביות כי הוא נועד לספק סוג חדש חוויה המשלבת תערוכה, ספורט וסביבה. גם שם דווח כי לפני הכנסתם למים הסירו הרשויות מהכלים חומרים שעלולים להזיק לסביבה הימית.
במצרים דווח בספטמבר 2023 על פתיחת מוזיאון צבאי תת-ימי חדש בעיר הורגאדה, השוכנת גם היא לחופי הים האדום. המוזיאון נפתח בשיתוף פעולה של גורמים שונים במצרים, ביניהם הצבא, גורמים סביבתיים והממשלה. לצורך הקמת המוזיאון הוטבעו טנקים וכלי רכב שכל אחד מהם "מספר סיפור על אומץ והקרבה", כך נכתב בפרסום על המוזיאון בעיתון המצרי "אל-אהראם". באותו הפרסום נטען גם כי מדובר במוזיאון הצבאי התת-ימי הראשון במצרים ובאפריקה.