כשברקע התחדש ירי הרקטות לעוטף עזה וצה"ל יצא לגל תקיפות נוסף ברצועה, גורם מדיני בכיר אמר אחר הצהריים (יום ה') כי הג'יהאד האיסלאמי לא נמצא במקום שבו הוא יכול להכתיב לישראל תנאים עבור הפסקת אש, כגון דרישות שהועלו בדיווחים שונים על הפסקת הסיכולים הממוקדים או החזרת גופתו של האסיר ששבת רעב חאדר עדנאן.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
יחד עם זאת, הגורם הבכיר רמז כי "לא היו סיכולים בשגרה" וכי חיסולם של שלושת בכירי הג'יאהד האיסלאמי - במכת הפתיחה של מבצע "מגן וחץ" - נעשה רק לאחר שארגון הטרור שיגר יותר מ-100 רקטות בשבוע שעבר, בסבב שנמשך יום אחד ופרץ בעקבות מותו של האסיר עדנאן, איש הג'יהאד. "לא תהיה התחייבות ישראלית להפסקת הסיכולים", הוסיף הגורם. "הבהרנו שלא נשלים עם מצב שבו הם יורים על שדרות בגלל אסיר שהחליט להרעיב את עצמו למוות. זה לא מקובל עלינו".
בנוגע למגעים עצמם הבהיר הגורם כי "שקט ייענה בשקט" וכי ישראל כבר נתנה את הסכמתה מול המתווך המצרי לעצור את תקיפות צה"ל - אם הג'יהאד יעצור מצדו את ירי הרקטות. לדבריו, למרות ההסכמה הישראלית שיגורי הרקטות נמשכים: "אמרנו למצרים - הם מוזמנים להפסיק ואנו נעצור. עד אז ממשיכים בצורה ממוקדת ומדויקת כדי שלא לפגוע בילדים. נמשיך לפגוע בפעילים שיוצאים לבצע ירי כמו גם בבכירים שנמצאים בדירות מסתור".
3 צפייה בגלריה
ענני עשן מהתקיפות בעזה
ענני עשן מהתקיפות בעזה
ענני עשן מהתקיפות בעזה, בצהריים
(צילום: AFP)
על האופו שבו בסופו של דבר הפסקת האש תושג ככל הנראה: "בדרך כלל יש מועד שבו המצרים מודיעים על הפסקת אש. יכול לקרות שעוד שעתיים יודיעו שהפסקת האש תיכנס לתוקף תוך חמש שעות. זה יכול להיות מחר או מחרתיים. אנחנו מוכנים להפסיק - ונכונים להמשיך". לגבי האיום של הג'יאהד לשגר טיל לטווח של 85 ק"מ, אמר: "אם הם ישגרו ננסה ליירט, ונפעל נגדם".
בישראל מוסיפים כי את הפסקת האש מעכבת בין היתר מתיחות שנוצרה במבצע הנוכחי בין אנשי הג'יאהד בתוך רצועת עזה ("ג'יהאד פנים") לבין אלו שנמצאים מחוצה לה (ג'יהאד חוץ"), בראשם מנהיג הארגון זיאד נחאלה. לגברי הגורם המדיני הבבכיר, "ג'יהאד פנים חוטפים קשה בעוד ג'יהאד חוץ חיים את החלום בבתי קפה ומוכנים להילחם עד טיפת דמם האחרונה של ג'יהאד פנים".
3 צפייה בגלריה
מנהיג הג'יהאד זיאד נחאלה. מתיחות פנימית בארגון הטרור?
מנהיג הג'יהאד זיאד נחאלה. מתיחות פנימית בארגון הטרור?
מנהיג הג'יהאד זיאד נחאלה. מתיחות פנימית בארגון הטרור?
דברי הגורם נאמרו כאמור אחרי שלאורך היום הגיעו שלל דיווחים בנוגע למגעים על הפסקת אש. לפי חלק מהדיווחים בתקשורת הערבית הייתה בהם התקדמות, אבל בישראל מיהרו לסייג זאת ובהמשך גם הג'יהאד האיסלאמי איים לנקום על חיסולו הלילה של ראש מערך הרקטות שלו עלי חסן ראלי. שר הביטחון יואב גלנט הודיע במקביל כי הנחה "לקיים מוכנות ודריכות גבוהה לאפשרות של התרחבות מעגל הירי". שר החוץ של מצרים, סאמח שוכרי, אמר אחר כך כי המאמצים המצריים להביא להפסקת אש "לא הביאו לתוצאות שקיווינו שיביאו".
אחרי קצב שיגורים מופחת יחסית הבוקר, ביחס ל-500 הרקטות ששוגרו אתמול, בשעות אחר הצהריים נורה מטח נוסף לעבר יישובים במועצות האזוריות שער הנגב, אשכול וחוף אשקלון שבעוטף עזה. אזעקות "צבע אדום" נשמעו גם בשדרות. צה"ל פתח כאמור בגל תקיפות נוסף ברצועת עזה, ובין היתר תקף מהים באזור החוף, בשילוב של חיל האוויר וארטילריה. בין המטרות: בורות שיגור וחוליות נ"ט שהיו בדרכן לבצע ירי.