כמעט שנה לטבח 7 באוקטובר נאם היום (חמישי) יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם. נאומו מגיע יממה בדיוק לפני הנאום הצפוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת השנתית - וביום ה-356 למלחמת "חרבות ברזל".
בפתח דבריו אמר אבו מאזן: "אנחנו לא נעזוב. פלסטין היא המולדת שלנו, היא הארץ של אבותינו וסבינו והיא תישאר שלנו. אם מישהו יעזוב זה יהיה הכובש. אני בא אליכם כשבני עמי נתונים כבר כמעט שנה לאחד הפשעים הגרועים ביותר של העידן שלנו, פשע מלחמה, רצח עם שישראל מבצעת, פשע שעד עכשיו הרג יותר מ-40 אלף שהידים בעזה בלבד ועוד אלפים מתחת להריסות. מאות משפחות פלסטיניות הוכחדו. שמות משפחה שלמים נמחקו מהמרשם. אלפים מתו בגלל מחלות, מגפות והמחסור בתרופות ומים".
נאום "רצח העם" של אבו מאזן באו"ם
(צילום: UN Web TV)

בהתייחסות ישירה לבנימין נתניהו הוא אמר: "אני לא פה להגיב לשקריו בנאום בקונגרס ביולי, כשטען שישראל לא הורגת חפים מפשע בעזה. אז מי הרג יותר מ-15 אלף ילדים ומספר שווה של נשים, ומבוגרים? ומי ממשיך להרוג אותם? אני מבקש שתענו לי. תפסיקו את הפשע הזה עכשיו. תפסיקו את רצח העם. תפסיקו לשלוח נשק לישראל. העולם כולו אחראי למה שקורה לעם שלנו".
על המצב ביהודה ושומרון אמר יו"ר הרשות כי "הגדה המערבית נמצאת תחת אגרסיה ישראלית יומיומית ותחת פעילות התנחלות אכזרית. הם בונים בכל פלסטין כאילו כל פלסטין שלהם. היא נתונה לטרור של כנופיות מתנחלים בתמיכת הממשלה והצבא הכובש". על ירושלים הוסיף: "הם רוצים לשנות את המעמד ההיסטורי והמשפטי שלה. שמענו לאחרונה שר ישראלי טרוריסט קורא לבנות בית מקדש על אל-אקצא. עלינו לעצור אותו ואת שכמותו שרוצים להצית אש של עימות דתי שתהרוס כל מה שבדרכו. מסגד אל-אקצא וסביבתו הם הרכוש של המוסלמים. זה נתמך על-ידי החלטה של חבר הלאומים ב-1930. לא נקבל שום דבר אחר".
על טבח 7 באוקטובר טען: "חזרנו והזהרנו כאן שהמצב בפלסטין הכבושה יוביל למה שקרה. ומהיום הראשון הדגשתי את הצורך להפסיק מיידית את המלחמה. גיניתי את הרג האזרחים, לא משנה מי הם ובאיזה צד הם ומאיזה עם הם. דרשתי את שחרור האסירים ואלו שנשבו על-ידי שני הצדדים. אבל במקום לשמוע לקול ההיגיון, ממשלת ישראל ניצלה את מה שקרה כדי להתחיל מלחמת רצח עם נגד עזה".
הוא הביע את הערכתו שישראל תשלם על פעולתה בעזה ופנה ישירות למנהיגי העולם: "אם ישראל חושבת שהיא תתחמק מאחריות ועונש לפשעים האלה, היא הוזה. הקהילה הבינלאומית חייבת מיידית להטיל סנקציות על ישראל. הטבח, הפשעים, רצח העם שהיא מבצעת כלפי עמנו מאז הקמתה עד היום הזה - לא יחמקו מעונש. אין התיישנות".
הוא ביקר את הממשל בארה"ב על התמיכה הדיפלומטית והצבאית שהיא מעניקה לישראל וקרא לאימוץ חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי לצדק מיולי האחרון לסיים את הכיבוש: "היא נתנה נשק כדי להרוג אלפי חפים מפשע. כל עוד ארה"ב תומכת בה, למה לא להמשיך? זו ארה"ב, החברה היחידה במועצת הביטחון שהצביעה נגד מתן חברות לפלסטינים באו"ם. אנו דורשים את יישום הדרישה (של בית הדין הבינלאומי, ע"ח) כולל הפסקה מיידית של הסיפוח ופינוי מתנחלים מהטריטוריה הפלסטינית".
2 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בניו יורק מדיסון סקוור גארדן ארה"ב
הפגנות פרו פלסטיניות בניו יורק מדיסון סקוור גארדן ארה"ב
"לא נשכח זאת". הפגנות פרו-פלסטיניות בניו יורק
(צילום: Paul FRANGIPANE / AFP)
אבו מאזן התייחס להפגנות התמיכה בפלסטינים ברחבי העולם ובארה"ב: "אני מכיר בכך שהאמריקנים צועדים ברחובות ואנו אסירי תודה להם. הפלסטינים לא ישכחו את עמידתכם המכובדת".
במהלך המלחמה אבו מאזן נמנע מלגנות את מתקפת חמאס, גינה בחריפות את פעולות צה"ל - אותן כינה לא אחת "רצח עם", וגם את אלה שמיוחסות לישראל, כמו חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בטהרן. תנועתו כן תקפה את בכירי ארגון הטרור השוהים בחו"ל, שלדברי הפתח "הביאו את האסון הכי גדול". בחודשים האחרונים התבטא יו"ר הרשות מספר פעמים על רצונו לבקר ברצועת עזה, ביקור שלפי הערכות ישראל לא מתכוונת לאפשר בעתיד הנראה לעין.

היום שאחרי: "שתי מדינות וכוח בינ"ל"

בסוגיית היום שאחרי המלחמה בעזה הציג יו"ר הרשות הפלסטינית את הצעתו: "קודם כל, הפסקת אש קבועה, סוף לתוקפנות הצבאית ולהתקפות על-ידי מתנחלים מחבלים בגדה המערבית. סיוע הומניטרי חייב להיות מחולק בכמות מספקת ובצורה מסודרת. שלישית - נסיגה ישראלית מלאה מרצועת עזה. אנחנו מסרבים לאזורי חיץ. לא נאפשר לאף חלק של עזה להילקח. אנחנו דורשים את חזרת העקורים. נתניהו רוצה שאנשי הגדה ועזה יפונו למצרים ולירדן, ואנו מסרבים. אנו דורשים הגנה על אונר"א ומימון לארגונים אלה כדי שיוכלו לתת שירות לפליטים הפלסטינים עד חזרתם הביתה.
"אנו דורשים הגנה בינלאומית לפלסטינים בארצם הכבושה. אנחנו לא יכולים להילחם בישראל ולא רוצים. אנחנו רוצים הגנה. דרישה שישית: מדינת פלסטינית, אחריות ברצועת עזה ומנדט מלא, כולל בנקודות המעבר עם מצרים. שביעית, בהקשר של רפורמה לאומית: זה תהליך שאנחנו עושים. אנחנו נערוך בחירות ונקים ממשלה פלסטינית".
2 צפייה בגלריה
נאומו של  אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם
נאומו של  אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם
"לסיים את הכיבוש תוך שנה". אבו מאזן באו"ם, היום
(צילום: Michael M. Santiago / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
הצתת מגרש מכוניות פלסטינים ע"י מתנחלים

הוא פנה למדינות החברות באו"ם ואמר: "195 חברות באו"ם - יש לנו מדינה, יש לנו סמכות, יש לנו תרבות, יש לנו כל מה שאנחנו צריכים. אנחנו מבקשים את עזרתכם לסיום הכיבוש תוך 12 חודשים".
הוא הוסיף כי הפלסטינים מעוניינים בוועידת שלום בינלאומית ליישום פתרון שתי המדינות, וציין: "אנחנו מכירים בישראל, אבל ישראל לא מכירה בנו. אנו רוצים פתרון שיגן על שתי המדינות שיוכלו להתקיים בשלום. דרוש כוח בינלאומי בין פלסטין לישראל עבור ביטחון שתי המדינות. אלה האלמנטים של החזון שלנו ליום שאחרי. למרות כל מי שמתנגד לכך, אנשינו יחיו בארץ אבותיהם כפי שעשינו יותר מ-6,000 שנה. הכיבוש ייגמר".