הפגיעה אמש (שלישי) בבית החולים הבפטיסטי אל-אהלי בעזה הייתה עלולה לגרום לפגיעה קשה בלגיטימציה בזירה הבינלאומית למבצע גדול ברצועה, ואף לשבש את האפשרות ליציאה למבצע כזה. לכן, מדינת ישראל - לא רק צה"ל - נרתמו למאמץ מרבי כדי להוכיח שמדובר בפגיעה של טיל כושל של הג'יהאד האיסלאמי שנועד להגיע אל מעבר לגוש דן, ולא תוצאה של תקיפה של חיל האוויר. מדובר במשימה קשה, משום שבעולם הערבי והמוסלמי מיהרו לקבוע שישראל אחראית ואף להאשים אותה בפשע נגד האנושות - אבל לפחות כרגע נראה שהיא צלחה.
דובר צה"ל מציג את ההוכחות
(צילום: דובר צה"ל )

ההמונים שיוצאים לרחובות, כמו גם לשכותיהם של עבדאללה מלך ירדן, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ויו"ר הרשות אבו מאזן לא מוכנים לסטות מהנרטיב שמשרת את ארגוני הטרור בעזה, וזאת אף שיש כמה הוכחות ברורות שישראל לא ביצעה את המעשה אלא הג'יהאד האיסלאמי.
מה שהיה חשוב מבחינת ישראל הוא לשכנע את צוות הביטחון הלאומי של ארה"ב ואת הפנטגון שראש הנפץ הכושל הוא שגרם לקטל הנורא בחצר בית החולים, במטרה שג'ו ביידן יצהיר על כך כשינחת לביקורו בישראל. מדובר במרוץ נגד השעון, שאם יסתיים בהצלחה, כפי שנראה כרגע, תוכל ישראל להמשיך בתוכניותיה פחות או יותר על פי המתווה שכבר סוכם עם האמריקנים בישיבת הקבינט הביטחוני שבה השתתף השבוע שר החוץ אנתוני בלינקן.
לפני ואחרי: התיעוד שחשף צה"ל כדי להוכיח - בית החולים נפגע משיגור רקטה כושל
(צילום: דובר צה"ל)

אם ישראל לא הייתה מצליחה לעמוד במשימה, צה"ל היה צריך לעמול קשה כדי לשכנע את האמריקנים שהוא פועל הומניטרית למען תושבי עזה הבלתי-מעורבים, וזה היה עלול לפגוע באפשרות להמשיך את המצור, בעיקר בצפון הרצועה, שהוא מרכיב חשוב בלחץ המופעל על חמאס לשחרר את בני הערובה ולשכנע את האזרחים העזתים לברוח דרומה מנחל עזה.

ההוכחות שבידי צה"ל

בידי צה"ל ומדינת ישראל כמה הוכחות מצולמות לכך שלא אנחנו פגענו בבית החולים.
1. תמונת מכ"ם מעזה מראה שנתיב השיגורים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ב-18:59 עובר בדיוק מעל בית החולים. היו כמה מוקדי שיגור, אחד מהם סמוך לשפת הים בעזה ובשליטת הג'יהאד האיסלאמי, שבבירור שיגר רקטות ארוכות טווח לשטח ישראל, ואלה עברו מעל בית החולים.
תיעוד הפיצוץ בבית החולים בעזה
(צילום: משתלת בןבן נתיב העשרה )

2. רשת אל-ג'זירה צילמה את האזור באותה שעה ובתיעוד נראה בבירור שבזמן השיגור הכושל והפגיעה בבית החולים בעזה לא היו תקיפות של חיל האוויר או של הארטילריה צה"ל, לא רק באזור בית החולים אלא בכל צפון הרצועה.
3. בצילום של אל-ג'זירה רואים בבירור שמדובר בטיל ארוך-טווח שנמצא עדיין בשלב ההאצה (boost), כשהמנוע הרקטי שלו עדיין פועל והוא טרם הגיע לשיא המסלול. בשלב מסוים כבה המנוע שלו, הוא מתפרק, נופל לקרקע ובמקום הנפילה פורצת אש.
העובדה שהמנוע פעל בעת הפירוק מעידה שהטיל עדיין לא הגיע לשיא המסלול שלו, שממנו הוא אמור ליפול באופן חופשי למרחק ולכיוון שאליו נועד. מדובר לא במטח אלא בטיל בודד, כנראה R-160. מדובר בטיל ארוך טווח שהג'יהאד האיסלאמי פיתח וייצר בעצמו והוא קרוי על שם בכיר הארגון עבד אל-עזיז רנטיסי שישראל חיסלה ב-2004. למעשה, מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר היו כ-450 טילי נפל של חמאס ושל הג'יהאד האיסלאמי שהתפרקו והתפוצצו בשטח הרצועה.
1 צפייה בגלריה
תיעוד ראשון של צה"ל: כך נפגע ביה"ח אמש בעזה מרקטת הג'יהאד
תיעוד ראשון של צה"ל: כך נפגע ביה"ח אמש בעזה מרקטת הג'יהאד
צילומי האוויר מראים - אין הרס של מבנים סמוכים, כפי שהיה אמור להיות בהפצצה או בהפגזה
(צילום: דובר צה"ל)
4. בצילומי אוויר של אזור בית החולים שהתבצעו לפני ואחרי הפגיעה לא נראים מכתשים ואין הרס של מבנים, כפי שאמורים היו להיות לו נפגע מהפצצה של צה"ל מהאוויר או מהפגזה כבדה. ניכר מהתיעוד שנפלו רסיסים על גגות בבית החולים וסביב מגרש החניה, מה שמעיד על התפרקות הטיל באוויר לפני שראש הנפץ שלו פגע והצית שריפות גדולות, כולל מכוניות.
ההודעה מעזה על נפגעים בבית החולים הגיעה 11 דקות אחרי השיגור, מבלי שהיו כל אותו זמן הפצצות של חיל האוויר באזור בית החולים. לצה"ל יש אמצעים נוספים להוכיח שלא הוא ביצע – אפילו לא בשוגג כפי שקורה לעיתים – את הפגיעה הקטלנית בבית החולים. במטה חיל האוויר ובאגף המודיעין נעשה עכשיו מאמץ מרבי כדי למנוע מהאירוע להפוך לתבוסה תודעתית שעלולה לפגוע אנושות ביכולת ישראל וצה"ל להשיג את המטרות האסטרטגיות בעזה.
בעבר התרחשו מקרים רבים מהסוג הזה, לעיתים בגלל הפצצה בשוגג ולעיתים בגלל כשל טכני בחימוש שחיל האוויר או הארטילריה שיגרו לעבר עזה. זכור המקרה מצוק איתן שבו נהרגה משפחה שלמה על שפת הים בעזה כתוצאה מכשל טכני בפגז ארטילריה. חלק מהמקרים האלה ישראל הצליחה להסביר, בחלק מהם פורסמה הודאה בכישלון, ובכולם נגרמה פגיעה אנושה בלגיטימציה הבינלאומית וכתוצאה מכך בחופש הפעולה והתמרון של צה"ל. אבל הפעם זה לא אמור להיות מקרה. הפעם מדובר בצורה ברורה בכשל קטלני של טיל מתוצרת עצמית וישראל צריכה להיות מסוגלת לשכנע את נשיא ארה"ב, ובאמצעותו את דעת הקהל בעולם החופשי, שידינו לא הייתה במעל.

לשכנע את ביידן

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הציג הבוקר הוכחות נוספות והופעתו - למרות האנגלית הבסיסית - שידרה אמינות. שיחת הטלפון המוקלטת שהשמיע הגרי הייתה בניב עזתי כבד ונשמעה מאוד אמינה. לאמריקנים לא תהיה בעיה לוודא את מקורה כיוון שהם יקבלו הקלטות קודמות של השיחות בין שני בכירי חמאס.
"זה של הג'יהאד": הקלטת השיחה בין המחבלים
(צילום: דובר צה"ל )

הוא מסר את הצהרתו בעת הלילה האמריקני, ועד שיאיר הבוקר יחלפו שעות יקרות עד שאזרחי ארצות הברית ישתכנעו. אבל לנוכח ההוכחות שסופקו באיחור כדי לוודא דיוק, ובמטרה לא לחזור על מקרה העיתונאית שירין אבו עאקלה, נראה שישראל תצליח לשכנע את ביידן - וזה מה שחשוב. זמן קצר אחרי הצהרת דובר צה"ל נודע ל-ynet ממקורות אמריקנים וישראלים כי ארצות הברית מקבלת את הגרסה הישראלית בנוגע לפיצוץ בבית החולים.
בכל מקרה, סביר להניח שבמדינות ערב ימשיכו לדבוק בנרטיב השקרי שמשרת את המטרה לא לאפשר לצה"ל לפעול ברצועת עזה כפי שהוא מתכוון. אפשר להעריך שהמהומות שמתרחשות במדינות ערב כעת ובטורקיה ישפיעו גם על הנעשה ביהודה ושומרון, ואולי גם בקרב ערבים אזרחי ישראל.
ביטול הפסגה שבה ביידן היה אמור להשתתף היום בעמאן עם מנהיגי ירדן, מצרים והרשות הפלסטינית מהווה פגיעה במטרות האסטרטגיות של ארה"ב באזור. מבחינתנו, הנזק אינו גדול כמו הנזק שהיה עלול להיגרם מאובדן לגיטימציה, אם לא היינו מצליחים לשכנע את האמריקנים.