תיעוד: שוטרים מפזרים את הפרות הסדר במזרח ירושלים

מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון תורג'מן ערך הערב (ראשון) תדרוך לתקשורת בעקבות גל ההתפרעויות בהר הבית ובעיר העתיקה בימים האחרונים. על רקע העימותים הקשים ביום שישי במתחם מסגד-אקצא, הביע תורג'מן הערכה לפועלם של אנשי הווקף המוסלמים: "בכל השלבים היה לנו שיתוף פעולה מצוין עם הווקף. קיימנו הידברות, הווקף ניסה ללא הצלחה, בסוף הווקף אמר נואש".
8 צפייה בגלריה
דורון תורג'מן
דורון תורג'מן
מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן
(צילום: דוברות המשטרה)
מאות פורעים ערבים נעצרו בעימותים עם כוחות הביטחון ביום שישי, וגם הבוקר נרשמו הפרות סדר במזרח ירושלים, בעיר העתיקה ובאזורים שמובילים להר הבית ולכותל המערבי. בין היתר נרגמו שלושה אוטובוסים של חברת אגד באבנים ליד שער האריות בירושלים.
שבעה נוסעים, בהם נערה בת 13, נפצעו באורח קל. ניצב תורג'מן עדכן כי נהג ערבי משכונת ואדי ג'וז נעצר בחשד שבלם את רכבו לפני האוטובוסים ו"זימן" כדברי מפקד המחוז את המתפרעים רעולי הפנים למקום. על רקע הביקורת שלפיה לא היו שוטרים באזור התקיפה, הדגיש ניצב תורג'מן כי שוטרים הגיעו לזירה בתוך 10 דקות.
8 צפייה בגלריה
תיעוד מהאוטובוס בהר הבית לאחר יידוי האבנים
תיעוד מהאוטובוס בהר הבית לאחר יידוי האבנים
תיעוד מאחד האוטובוסים שנרגמו באבנים בירושלים
476 מתפרעים ערבים נעצרו בחשד למעורבות במעשי אלימות והסתה בהפרות הסדר שאירעו במתחם מסגד אל-אקצא ביום שישי. שלושה שוטרים נפצעו באורח קל, כמו גם עשרות פלסטינים. "אני 30 שנה בירושלים, ויכול להגיד שזה היה אחד האירועים המשמעותיים שאני זוכר", אמר הערב מפקד המחוז. "רק כשהאבנים, הזיקוקים ובקבוקי התבערה הגיעו כבר לצומת גת שמנים ודרך העופל, הובלתי כניסה של כוחות המשטרה להר.
"ברגע שמיקמתי את הכוחות, הבנתי שזאת ההחלטה הנכונה. ההחלטה היא ללא ספק לא פשוטה, אבל לדעתי היא ברורה לחלוטין. אם לא נוציא את מפירי הסדר מהמסגד, לא תתקיים תפילת יום השישי במסגד. לכל החלטה יש השלכות מאוד משמעותיות, וכל עוד הייתי משאיר אותם במסגד - הם לא היו מאפשרים את המשך קיום התפילות ופוגעים גם בשאר האנשים שעלו להתפלל".
8 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות ביום שישי
(צילום: דוברות המשטרה)
8 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
(צילום: דוברות המשטרה)
8 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות ביום שישי בהר הבית
(צילום: AFP)
על כמות המעצרים חסרת התקדים ביום שישי, אמר ניצב תורג'מן: "המספר הזה דורש הובלה, שמירה, זיהוי, חקירה ומיון. יש חשודים עם עבר, יש כאלה שלא. יש בגירים וקטינים. חשוב להפריד בין מעצרים רגילים של תקיפת שוטרים באירוע שגרה לאירוע ביום שישי.
"באירוע הזה המטרה הייתה לנתק אותם מהמסגד, אך ורק בשביל לאפשר את תפילת יום השישי והתכלית הושגה. 48 אלף איש השתתפו לאחר המעצרים האלה בתפילות יום השישי. בסוף כל אחד מהם קיבל 'טיפול'. חלקם נשלחו למעצרי בית, חלקם הורחקו, חלקם נשלחו למעצר מינהלי וחלקם נחקרו על ידי שב"כ".
תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים בעיר העתיקה

גם הבוקר נרשמו עימותים בין עשרות מתפרעים ערבים למשטרה בשערי הר הבית. בין היתר נורו זיקוקים לעבר השוטרים במתחם, וכמה מתפרעים השתלטו על הרמקולים של המואזין וקראו למתפללים להגיע למקום: "הם השתלטו על המסגד, אל-אקצא בסכנה", נשמעו הקולות שהמשיכו לשלהב את ההמון. בהמשך קראו ברמקולים ל"פיגועים ודקירות". תשעה מתפרעים נעצרו, תשעה ערבים נפצעו.
בהתייחסו להתארגנויות של פורעים להכנסת אבנים לתוך הר הבית, אמר מפקד המחוז תורג'מן כי לא ניתן למנוע את המהלך. "הר הבית מלא אבנים ואשפה בכל חלקיו, אין לנו יכולת לאסוף את כל האבנים. הפורעים כמובן אוספים אותן וגם שוברים אבנים בזמן אמת כדי שיהיה להם מה לזרוק.
"אני לא אתן לשוטרים שלי לאסוף אבנים מהרצפה, בסוף הווקף אחראי על ניקיון הרחבה בהר הבית. אנחנו לא מפחדים להיכנס להר, אנחנו נמצאים בהר כל הזמן וכשנדרש מאיתנו להיכנס - אנחנו יודעים לעשות את זה. תוך דקות אפשר לארגן מערום אבנים כזה, ואין לנו דרך למנוע את זה מראש".

"הדרשנים הולכים על הקצה כדי לא להיתפס"

על דברי ההסתה שנשמעו בתחום הר הבית, אמר תורג'מן: "עבירת הסתה דורשת אישור פרקליטות בשביל חקירה. גם במקרים שבהם השיח או תוכן הדרשה מאוד קשים, אנחנו נדרשים לאישור פרקליטות. הפרקליטות יודעת לאבחן את זה גם כשזה פחות נוח. הדרשנים הולכים על הקצה כדי לא להיתפס. אני יכול לומר שעשינו פעולות בעבר וגם עכשיו אנחנו דורשים פעולות אל מול הדרשנים האלה".
ברשתות החברתיות פורסמו כמה תיעודים של שוטרים שמכים עוברי אורח. "לגבי השימוש באלות נגד בלתי מעורבים בהר הבית - אני כרגע בודק שלושה מקרים שהתפרסמו בתקשורת", אמר מפקד המחוז. "יש זירה רחבה עם מוקדים רבים. בכל תדריך לכוחות אני מדגיש את השליטה על השימוש בכוח. מקרים חריגים ייבדקו".
במבט קדימה, שכולל את אירוע ברכת הכהנים מחר בכותל המערבי, אמר תורג'מן: "חשוב שהאזרחים כולם יידעו שהדרך לכותל בטוחה. אנחנו רוצים שהם יגיעו ויחגגו בבטחה. משטרת ישראל שומרת עליהם. אני לא יודע להגיד מה יהיה מחר או עוד יומיים, אני יודע שאנחנו נעמוד בתוכנית ונאפשר לכל הדתות לקיים את חגיהן בבטחה. מדי יום נערוך הערכת מצב יומית ונחליט מה יהיה".
פלסטינים מיידים אבנים לעבר אוטובוס ליד שער האריות
(צילום: דוברות המשטרה)

לאחר ההתפרעויות: מעצרים במתחם מסגד אל אקצה
(קרדיט: alqastel)

מפקד המחוז אמר עוד: "חשוב שתושבי העיר יידעו שיש להם משטרה חזקה. תכלית הפעילות כולה היא חופש הפולחן תוך שמירה על סדר וביטחון. אנחנו כבר שבועיים ברמדאן, עד עכשיו התקיימו האירועים באופן סדור, היו אירועים שטופלו כירורגית. בשער שכם לקח כמה ימים עד שהם הבינו שאפשר ליהנות מהחג, הרחקנו את המפריעים. טיפלנו בנחישות גם מול היהודים שנשאו גדיים.
"ביקורי היהודים בהר הבית התקיימו היום כמתוכנן, בהתאם להפרות הסדר נדרשנו להוציא אותם מהרחבות. ההתנהלות בתוך המסגד הייתה לא ראויה. אתם יכולים לראות את הציבור שכל כך רוצה לחגוג את החג, ומי שמאפשר לו את החוויה הזאת זו המשטרה. במקרה של תקיפת המתפללים היהודים בעיר העתיקה, נעצרו חשודים לאחר מספר דקות. אני קורא למנהיגים ולאנשי הדת לגנות את המסיתים כדי שהציבור הרחבה יוכל להמשיך בחופש הפולחן".