תנאי המלחמה בעזה, הנמשכת קרוב לחמישה חודשים, הובילו את הנהגת ארגון חמאס ברצועה לנקוט בשורת צעדי ביטחון מחמירים בתהליכי התקשורת. הצעדים ננקטים במסגרת ההנהגה המדינית בארגון הטרור, אך גם במסגרת הנהגת הזרוע הצבאית ואף עם ההנהגה בחו"ל. כך גם מנהלת התנועה את הליכי המשא ומתן לשחרור החטופים הישראלים.
למרות הדיווחים על נתק מוחלט בין מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה, ההנהגה בעזה דנה בכל הצעה או עסקה - ואף חורצת את גורלם. הדיונים המתמידים מתנהלים באופן חשאי, במטרה להבטיח שהמידע לא ידלוף.
3 צפייה בגלריה
מוחמד דף, יחיא סינוואר
מוחמד דף, יחיא סינוואר
מצליחים להסתתר. דף וסינוואר
(צילום: דובר צה"ל, EPA)
3 צפייה בגלריה
yk13797172
yk13797172
חדר שרתים במנהרת חמאס ברצועה
(צילום: DYLAN MARTINEZ, רויטרס)
גורמים המקורבים להנהגת חמאס אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, כי מנהיגי התנועה אימצו מנגנון תקשורת מיוחד בו הם עושים שימוש כדי ליצור קשר בעיקר עם גורמים מחוץ לרצועה. זאת, כך על פי הדיווח, לאור הניתוק הכמעט תמידי של התקשורת והאינטרנט בעזה, ואף כדי להישמר ממעקב מודיעיני ישראלי.
עוד אמרו המקורות כי המנהיגים הסתמכו בתחילת המלחמה על התקשורת הקרקעית של התנועה, אותה המציאו מהנדסי הזרוע הצבאית של חמאס כבר ב-2009. הם החלו לפתח אותה מעת לעת, בעיקר באמצעות טכנולוגיה שהובאה מחו"ל, וככל הנראה עשו שימוש בהברחות דרך מנהרות על הגבול עם מצרים. לפי הדיווח, "גדודי אל-קסאם" התקינו מרכזיות תת-קרקעיות המחוברות לקווים ישנים בנקודות מסוימות מעל פני הקרקע. המרכזיות תוחזקו על בסיס חודשי, ומעת לעת נבדקו כדי למנוע חדירה.
התיעוד שחשף צה"ל: סינוואר במנהרה
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
אמצעי תקשורת שאותרו במחסן הנשק בחאן יונס
אמצעי תקשורת שאותרו במחסן הנשק בחאן יונס
אמצעי תקשורת שאותרו במחסן נשק בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
בנוסף, סיפרו המקורות לעיתון כיצד לכל מנהיג הייתה "נקודת מגע" משלו, באמצעותה התנהלה התקשורת במקרי חירום. ישראל, כך לטענתם, הייתה מודעת למערכת הזו וניסתה לפרוץ אותה מספר פעמים. לעיתים אף כיוונה אליה תקיפות אוויריות. "במלחמה חשאית לא מוכרזת האויב הצליח למלכד את קווי התקשורת במאי 2018", סיפרו. "זה הוביל להתנקשות במהנדסים שניסו לחשוף פגיעות אבטחה". לטענתם, כוח ישראלי מיוחד חדר לרצועה וביצע בה שורת משימות, לרבות ניסיונות לחדור למערכת התקשורת של חמאס.
נראה כי חמאס שמר על צורת התקשורת הזו גם בתחילת המלחמה הנוכחית למרות שצה"ל התמקד והשמיד חלק מהמערכות, לצד מנהרות שהכילו קווי תקשורת גדולים. המקורות סיפרו כי למרות הנזק, הנהגת התנועה המשיכה להשתמש בקווים - ואף ניהלה בהם את שיחות המשא ומתן שהובילו לעסקת הפסקת האש ושחרור החטופים הראשונה.
הם הסבירו כי מאוחר יותר הצליחו מהנדסי "אל-קסאם" להחזיר חלק מהמרכזיות לעבודה, והפעילו נקודות תקשורת חדשות. בנוסף, חשפו המקורות כי המשא ומתן להפוגה התקיים בתוך הרצועה. לאחר מכן הוטל על פעיל בארגון להעביר את התשובות להנהגה בחו"ל. "השיחות התנהלו באמצעות תקשורת פנימית והועברו החוצה בכמה שיטות, כולל אינטרנט המקושר לשבבים אלקטרוניים ושימוש בתוכנות מוצפנות שנרכשו בחו"ל", אמרו.
פורסם לראשונה: 23:01, 04.03.24