2 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר הבעלים של מכבי תל אביב
מיץ' גולדהאר הבעלים של מכבי תל אביב
מיץ' גולדהאר
(צילום: עוז מועלם)
בזכות איש אחד נעשה צדק בפרשת הכדורגלנים. בזמן שההתאחדות מילאה פיה מים ושר התרבות והספורט לא מצא את מקומו בדיון, לקח על עצמו מיץ' גולדהאר, הבעלים הקנדי של מכבי תל אביב, לקבוע מה ראוי ומה לא, וזה כל כך חריג בנוף שלנו.
מרגע פרסום הפרשה בלטה התגובה שלו בחד-משמעיות שלה. הוא יכול היה לבחור לא לעשות דבר, להשאיר את תפוח האדמה הלוהט אצל הכפופים לו במועדון, או לחכות לרף הפלילי, אבל הוא טיפל בפרשה באופן אישי וכבר בהתחלה הוציא את השחקנים לחופשה מיידית.
מיץ' גולדהאר הבין שהסיפור רחב בהרבה מתוצאות חקירת המשטרה, ושכשנערות צעירות פוגשות כדורגלנים נערצים וקורים ביניהם דברים, זו לא "פרשיית מין" אלא פרשיית ניצול. בזמן שאחרים בחרו רק לדאוג לעתידם המקצועי של השחקנים, הוא ראה מול עיניו גם את הילדות. בהתנהלות שלו הוא סימן לחברה הישראלית שספורט הוא הרבה מעבר ליכולות מקצועיות או פיזיות ומעבר לרצון לנצח. ספורט הוא תרבות והוא מהווה חלק מתשתית נדרשת לבניית חברה טובה יותר.
גולדהאר סימן את גבולות המגרש: את המוסרי והנורמטיבי הוא חיבק, ואת האסור והרע הוא הוציא אל מחוץ לקווים. הוא הכריע: ילדות בנות 15 מול שחקנים נערצים זה לא כוחות.
באותו הזמן, ברחוב, השתוללו אוהדים בקריאות "אצילי ומיכה עולה עולה" ו"קטינה זונה". הכוונה לילדות שעברו שיימינג הרסני ברשתות ולא יכלו לצאת מהבית מרוב פחד. חייהן נרמסו תחת רגלי אוהדים בזמן שההתאחדות ומשרדי התרבות והחינוך טמנו את הראש בחול.
מיץ' גולדהאר עשה עוד משהו חשוב: הוא שחרר אותם, ולכאורה הם יכולים לחפש קבוצה אחרת, אבל איזה מועדון שמכבד את עצמו יסכים לקבל שחקנים ששוחררו על ידי הבעלים הכי בולט בספורט הישראלי? המועדונים בעולם התקדמו והקבוצות משקיעות מאמצים ותקציבים כדי למשוך קהלים חדשים, להביא משפחות ולהיפתח לנשים. החתמת שחקנים עם כזה כתם לא תועיל.
מקבלי ומקבלות ההחלטות בישראל צריכים להבין את מקומו של הספורט בתרבות. הבנה כזאת תשפר את היחס שלהם ושלנו לספורט. זה יהיה טוב גם לקבוצות, גם לאוהדים ולאוהדות וגם לספורט, שימשוך תקציבים ויתאפשר לו לבנות תשתיות ומתקנים.
זה צריך היה להיות האינטרס של אוהדי מכבי תל אביב. הפרשה הזאת נגמרה כך רק במקרה, עם הבעלים הנכון שיש לו לב במקום הנכון, אבל בקלות אפשר לדמיין איך כל הסיפור הזה היה נגמר אחרת.
  • יעל מרים סיני היא מנהלת קשרי ממשל של שדולת הנשים בישראל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com