משטרת איראן הודיעה אחר הצהריים (שבת) כי עצרה 67 בני אדם במהלך מהומות שהתחוללו אתמול באיספהאן, העיר השלישית בגודלה במדינה, במסגרת מחאה של תושבים, ובראשם החקלאים, על מחסור במים. בסרטונים מהמהומות נראו מפגינים מיידים אבנים על שוטרים ומציתים אופנוע משטרתי ואמבולנס. המשטרה מצדה נראתה מפזרת גז מדמיע ומכה את המוחים באלות. כמה מפגינים נראו מדממים, ולפי דיווחים מצבם של שניים מהפצועים במהומות מוגדר קשה. מפגינים נשמעו קוראים לעבר כוחות הביטחון: "תתביישו!".
תיעוד: מהומות המים באיספהאן אתמול

9 צפייה בגלריה
איראן איספהאן מחאה נהר ש התייבש מחסור מים מהומות
איראן איספהאן מחאה נהר ש התייבש מחסור מים מהומות
המהומות אתמול באיספהאן, מתוך סרטונים שעלו לרשת
המצוקה של תושבים באיספהאן נובעת מהתייבשות נהר זינדהרוד החוצה את העיר: מאז שנת 2000 ניצב הנהר הזה יבש במשך רוב ימות השנה. אם בעבר סיפק הנהר כמותי יפה של מים לענף החקלאות באזור איספהאן, בשנים האחרונות האספקה לענף זה פחתה דרמטית. פעילי המחאה באיספהאן גם מאשימים את השלטונות בהסטת מים מהעיר אל מחוז יזד השכן, הסובל גם הוא ממחסור במים.
איראן מתמודדת עם בצורות זה כ-30 שנה, אבל בעשור האחרון הן החמירו מאוד. לפי השירות המטאורולוגי האיראני, ב-97% משטחי המדינה יש כעת בצורת במידה זו או אחרת.
9 צפייה בגלריה
איראן איספהאן מחאה ב נהר ש התייבש מחסור ב מים 19 נובמבר
איראן איספהאן מחאה ב נהר ש התייבש מחסור ב מים 19 נובמבר
מחאת המים בסוף השבוע שלפני כן: אלפים קראו לשלטונות לעזור לחקלאים שנשארו בלי אספקה
(צילום:AFP )
לפי הדיווחים מאיראן, כ-500 בני אדם השתתפו במחאה שהתפתחה אתמול למהומות. זירת הכינוס המרכזית שלהם הייתה אפיק הנהר היבש, אך מפגינים מחו גם בעומק העיר, ובין השאר העלו באש רהיטים ברחוב. סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית למחצה "תסנים" דיווחה כי כמה מפגינים פגעו בלילה שבין חמישי לשישי בצינור המעביר מים מאיספהאן למחוזות סמוכים. אין זו הפעם הראשונה שאלמונים פוגעים בצינורות המזרימים מים למחוזות שכנים.
בהודעה על מעצרם של 67 המפגינים טען היום גנרל חסן כרמי, בכיר במשטרת איראן, כי העצורים הם "עושי-צרות". קודם לכן דווח כי כוחות גדולים של שוטרים התפרסו במהלך היום באיספהאן כדי למנוע את המשך המהומות מאתמול.
9 צפייה בגלריה
איראן איספהאן מחאה נהר ש התייבש מחסור מים מהומות
איראן איספהאן מחאה נהר ש התייבש מחסור מים מהומות
הגז המדמיע שפיזרה אתמול המשטרה באיספהאן
9 צפייה בגלריה
בצורת באיראן
בצורת באיראן
30 שנות בצורת, אך היא הולכת ומחמירה בעשור האחרון. איראן
(צילום: רויטרס)
מאז אתמול מדווחים תושבים באיספהאן גם על קשיים להתחבר לאינטרנט, והחשד הוא שהשלטונות הם האחראים לכך: בעבר כבר שיבש משטר האייתוללות את החיבור לאינטרנט בימי מחאה נגדו, כדי להקשות על המפגינים להתארגן וללבות את הזעם נגד מנהיגי איראן.
בלילה שלפני המהומות של סוף השבוע נאלצו חקלאים שקיימו שביתת-שבת בת שבועיים במחאה על המחסור במים להתפנות ממקום המחאה שלהם בנהר, אחרי שגברים בלתי-מזוהים העלו באש את האוהלים שלהם. בפוסטים ברשתות החברתיות נטען כי האחראים למעשה הם כוחות הביטחון, ואילו התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה כי היו אלה "בריונים". זמן לא רב לפני ההצתה טענה התקשורת הממלכתית כי החקלאים הסכימו להתפנות, אחרי שהגיעו להסכם עם השלטונות.