רשת "פוקס ניוז" חושפת היום (ב') מסמך שצה"ל תפס לדבריה במהלך הקרבות ברצועת עזה, ובו נכללת תוכנית "שיטתית" של ארגון הטרור חמאס לפתח מצנחי רחיפה ככוח אווירי, כוח ששימש את המחבלים שלו במתקפת הטרור על יישובי העוטף ובסיסי צה"ל ב-7 באוקטובר. "פוקס ניוז" לא ציינה מתי המסמך נכתב, והיכן או מתי בדיוק נתפס.
2 צפייה בגלריה
חשש לחדירת מחבלים
חשש לחדירת מחבלים
מצנחי הרחיפה של חמאס חוצים לישראל ב-7 באוקטובר, בסרטון שצילם רגע לפני שנרצח צלם ynet רועי עידן ז"ל
(צילום: רועי עידן)
המסמך, שנכתב בערבית וחלקים ממנו פורסמו ברשת האמריקנית באנגלית, מתאר כיצד פעל חמאס לפתח בקרב אנשיו ברצועה ניסיון בשימוש במצנחי רחיפה, כדי שניתן יהיה לפתח "כוח אווירי" ולנצל אותו לצורכי טרור. "יש לפתח את הספורט הזה על מנת שהמצנחים יהיו ממונעים. תחומים שבהם הספורט הזה יכול להיות מנוצל מבחינה צבאית: נחיתה מאחורי קווי האויב, כחלק מפלישה שקטה ברחבי הגבול באמצעות מצנחי רחיפה", נכתב במסמך שנתפס.
עוד נכתב בו לפי הדיווח: "ניתן לעשות זאת באמצעות עמדות שיגור שקטות. ניסויים ואימונים צבאיים מוסווים. הפחתת המחיר באמצעות שימוש כפול כניסויים אזרחיים. פתיחת האפשרות של שימוש בפעילות אזרחית בענפי ספורט אחרים שיכולים לספק יתרונות צבאיים. הפקת תועלת ממידע זר שיושג באמצעות פעילות אזרחית".
במסמך נכתב כי "החזון" של ארגון הטרור הוא "להקים כוח אווירי צבאי ואזרחי בשירות פרויקט השחרור". המסמך מפרט "בעיה" שעומדת בפני מטרה זו: "הכיבוש פועל למנוע הקמת כוח זה ונלחם נגדו בכל האמצעים". "הפתרון" שמוצע במסמך: "חשיפת הדפוס הזה, ופעילות להטמעתו בחברה בדרכים שימנעו מהאויב להביא לסיומו. יצירת מציאות שבה הכוחות של האויב מקבלים אותו בצורה מסוימת".
2 צפייה בגלריה
עיסאם אבו רכבה עצאם
עיסאם אבו רכבה עצאם
עיסאם אבו רכבה, ראש המערך האווירי של חמאס שחוסל עוד באוקטובר אשתקד. הכווין את המחבלים על מצנחי הרחיפה
(צילום: דובר צה"ל)
המסמך מפרט גם תוכנית פעולה, עם "צעדים הכרחיים" כדי להקים כוח של מצנחי רחיפה: "עריכת ניסויים אזרחיים אישיים עם מצנחי רחיפה, פרסומם ברשתות החברתיות ובתקשורת העולמית... פעילות למשיכת תשומת לב של הרפתקנים צעירים כדי שיעסקו בענפי ספורט שכאלו. הקמת מועדון עבור הספורט הזה ברצועה ועידוד רוח התחרות כדי להפציץ את הספורט בהיקף רחב יותר. יצירת קבוצות ועמודים ברשות החברתיות שיפיצו את היופי ואת היסודות של הספורט הזה. משרד הצעירים והספורט חייב לתמוך בספורט הזהב. הספורט צריך להיות מחובר לתאגיד הבינלאומי, ה-FAI".
חמאס, כידוע, אכן השתמש במצנחי רחיפה בטבח 7 באוקטובר, ואת המצנחים צילם בין היתר ברגעים הראשונים של מתקפת הפתע צלם ynet רועי עידן ז"ל, שנרצח בטבח בקיבוץ כפר עזה יחד עם אשתו סמדר ז"ל. בתם הקטנה אביגיל נחטפה, ושוחררה בעסקה מול חמאס בשנה שעברה.
בסוף אוקטובר אשתקד הודיע צה"ל כי חיסל בהפצצה אווירית את ראש המערך האווירי של חמאס, עיסאם אבו רכבה, שהיה אחראי בין היתר על מערך מצנחי הרחיפה של ארגון הטרור. הוא לקח חלק במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, והכווין את המחבלים שחדרו על גבי מצנחים לשטח העוטף, וגם את מתקפות הרחפנים שכוונו לעבר מוצבי צה"ל.