3 צפייה בגלריה
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
אהוביה סנדק והרכב אחרי המרדף
(צילום: דוברות איחוד הצלה, באדיבות המשפחה)
תחקיר ynet ו-"ידיעות אחרונות" על חקירת מותו של אהוביה סנדק שנהרג במהלך מרדף משטרתי הוביל להקמת ועדת חקירה בכנסת, והבוקר (יום שלישי) התקיים בה הדיון הראשון - שבו התקשו חברי הכנסת לקבל תשובות לגבי המקום שבו עומדת החקירה כעת. בתחקיר טען מקור במשרד המשפטים כי חקירת מותו של סנדק זוהמה מההתחלה, ובמהלך הדיון היו חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה תמימי דעים באופן חריג לגבי הצורך לקבל תשובות.
בתחילת הדיון בכנסת אמר אברהם, אביו של אהוביה: "הטיוח מכסה את הדם, אך הדם עוד רותח. אף שקר לא יוכל לכבות את האמת". אברהם, שדיבר בדמעות, אמר כי בעקבות המקרה "עולמנו חשך, נעקרה עצם מעצמותינו ובשר מבשרנו". לדבריו, "אף שנאה לא תוכל לכבות את אהוביה. טיוח מכסה את הצדק, אם השוטרים לא יהיו ישרים אנחנו נישאר עם משטרה חלולה".
הדיון על חקירת סנדק בכנסת, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

בראש הוועדה, שמשותפת לוועדת החוץ וביטחון ולוועדה לביטחון פנים, עומדים חברי הכנסת מרב בן ארי ורם בן ברק. השניים אמרו כי טענותיהם הם לא כלפי המשטרה - אלא כלפי מח"ש ומשרד המשפטים, שלא מספקים תשובות לגבי איפה עומדת החקירה. במהלך הדיון אף התגלעו עימותים בין חברי הוועדה לנציגי מח"ש ומשרד המשפטים, אחרי שאלה לא סיפקו תשובות לשאלות שנשאלו.
נציגת מח"ש בדיון, הילה אדלמן, אמרה כי "עדיין לא התקבלה החלטה בתיק ולכן הוא עדיין פתוח". כשנשאלה עד מתי יישאר סטטוס החקירה במצב זה, וכמה זמן האירוע נמצא בשולחנם, השיבה: "החקירה הייתה מאוד לא פשוטה. זה לא אירוע רגיל שברור מה קרה בו. יש פה חקירה מורכבת ונעשו במסגרתה הרבה פעולות. היו הרבה שאלות שנבחנו, והתיק מלווה על-ידי הגורמים הבכירים ביותר. גם ההחלטה תהיה מלווה על-ידם. התיק הוחזר להשלמות".
חבר הכנסת איתמר בן גביר השיב: "אבל עברה כבר שנה - כמה זמן אתם צריכים? איפה אתם נמצאים?". אדלמן השיבה: "החקירה הסתיימה. לא מושכים את הזמן מתוך זלזול אלא להפך, כדי להגיע להחלטה המדויקת ביותר. מתוך המורכבות הרבה של האירוע, לא אוכל להתייחס. נפעל כדי לקדם את קבלת ההחלטה הסופית בתיק הזה".
חברת הכנסת בן ארי אמרה לאדלמן: "תקבלו החלטה. מה הבעיה?". בן גביר הוסיף: "למה באותו יום כשהנער נהרג, קרן בר מנחם (ראש מח"ש, ג"כ) נתנה הוראה לא לחקור את השוטרים?".
3 צפייה בגלריה
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
"מרחו אותנו". בן ארי כעסה על נציגי משרד המשפטים
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נציגת מח"ש השיבה: "יש לנו תשובות לדברים האלה. יינתנו כשתהיה החלטה". לאחר מכן התעמתו בן גביר ובן ארי עם נציגת מח"ש, ודרשו שתובא החלטה בעניין. נציגת מח"ש השיבה כי "התיק כרגע יצא ממח"ש והוא ממתין להחלטה על שולחנו של פרקליט המדינה".
בן ארי תקפה: "מה אפשר לתת לציבור שעוקב אחרי הדיון ולאבא שנמצא כאן? מה אתם יכולים להגיד? יש פה עניין ציבורי. תגידי משהו לציבור". לילך וגנר, ראש אשכול עונשין ופשיעה במשרד המשפטים, אמרה גם היא שהיא מקווה שבקרוב תתקבל החלטה. בן גביר תקף אותה: "את מבזה את הוועדה. את מבזה את הכנסת".
גם חברת הכנסת גבי לסקי ממרצ תקפה את נציגי מח"ש ומשרד המשפטים: "בלי קשר למה שאני חושבת על נערי הגבעות, כאשר נער מוצא את עצמו מת בכל אירוע שלא היווה סכנה - חייבים לבדוק את זה".
חבר הכנסת רם בן ברק, שעומד בראש ועדת החוץ והביטחון, אמר כי "אני חושב שאנחנו נמצאים במצב שנלך לשר המשפטים כדי לעשות סדר. לא יכול להיות שאנחנו לא מקבלים תשובות פשוטות, לא ממשרד המשפטים ולא ממח"ש. הדיון הזה לא תם ולא נשלם. יש כאן אירוע מורכב. אני חושש שאולי לא מגיעים להחלטה בגלל שככל הנראה מדובר בהחלטה לא פשוטה. לא תם ולא נשלם, נקבע פגישה עם שר המשפטים".
3 צפייה בגלריה
גבי לסקי, רם בן ברק
גבי לסקי, רם בן ברק
לסקי: "חייבים לבדוק את זה". בן ברק: "המחאה מוצדקת, האלימות לא"
(צילום: אלעד גרשגורן, דני שם טוב דוברות הכנסת)
לדברי בן ארי, "היה פה דיון מכובד קשה וחשוב אבל לא קיבלנו שום תשובות מרחו אותנו. לא יכול להיות שבמשך שנה אין תשובות, לא הגיוני שהאבא לא מקבל תשובות. משהו פה לא עובד. אני קוראת למח"ש הפרקליטות והיועמש תחליטו משהו מגיע לכם צדק. כאן נעשה חוסר צדק. אנחנו באירוע הזה איתך (פונה לאברהם סנדק, ג"כ). ננסה לשבת כבר השבוע עם שר המשפטים".
עו"ד אריאל עטרי שמייצג את משפחת סנדק מטעם ארגון חוננו אמר במהלך הדיון כי "עד כה לא ניתן מענה מדוע לא נערכה בדיקה האם יש משהו מתחת לרכב. תפקידו של שוטר הוא לגשת ולעשות את הבדיקה הזאת. אם היו עושים את הבדיקה יכול להיות שלא היינו פה. כמו כן, בדיווח הראשוני השוטרים לא מספרים שהם ניגחו את הרכב, רק לאחר בדיקה של בוחן תנועה ועדויות, הם שינו את גרסתם".
"כשהם מגיעים למח"ש לא גובים מהם עדות אלא משחררים אותם הביתה, וזה דבר חסר תקדים", הוסיף. "הגרסה של השוטרים למחרת היא כבר מתואמת ושונה ויש כאן בעיה. המקרה של אהוביה היא מקרה קיצון למה שקורה היום במח"ש, הם לא אוהבים ביקורת".
סנדק נהרג בדצמבר 2020, לאחר שרכב שבו נהג התהפך במהלך מרדף משטרתי - ככל הנראה אחרי שנוגח על-ידי רכב משטרתי. השוטרים דלקו אחר סנדק וארבעת חבריו לאחר שהתקבל דיווח שלפיו הם יידו אבנים לעבר רכבים פלסטיניים. לאחר התאונה הוקם צוות חקירה משותף למח"ש ולימ"ר תל אביב, שחקר את מעורבות הנערים והשוטרים במקרה.