התגברות הירי של חיזבאללה לעבר יישובי הצפון מעסיקה מאוד לא רק את הצבא אלא גם את התושבים. בקריית שמונה, לפי נתוני העירייה, פגעו אתמול (ראשון) 12 רקטות בשני מטחים. רקטה אחת פגעה ישירות בבית, מבלי לגרום לנפגעים בגוף. באחת הזירות פרצה שריפה וכמה מכוניות ניזוקו. "כל ירי על קריית שמונה הוא בול פגיעה", טען תושב העיר סמי מלול.
5 צפייה בגלריה
רפאל ועקנין
רפאל ועקנין
וקנין והנזק שנגרם לביתו
(צילום: אפי שריר)
5 צפייה בגלריה
רפאל ועקנין
רפאל ועקנין
(צילום: אפי שריר)
בקריית שמונה עלה חשש של תושבים שתהו אם מערכת כיפת ברזל ליירוט רקטות הפסיקה לפעול. מלול פנה לבכיר הליכוד והזהיר: "האזעקה והנפילה מגיעים יחד, אין כמעט זמן התרעה. חוליות של חמאס בהסכמת חיזבאללה ובעידודו הפכו את קריית שמונה למטרה. יש תחושה שהפקירו עיר ואם בישראל. גם אחרי פינוי התושבים - נשארו בה לא מעט, כולל חיילים רבים". בצה"ל אומרים כי ההפעלה של כיפת ברזל נובעת ממדיניות חיל האוויר.
רפאל וקנין, שביתו נפגע אתמול מרקטה, ניסה הבוקר לנקות ולפנות את ההריסות. "אתמול בערך ב-21:30 הייתי בחדר הביטחון בזמן האזעקה ופתאום הייתה נפילה והשנייה כבר הייתה ממש בחצר, בכניסה לבית. היא הקפיצה אותי מהמיטה, ראיתי כדור אש במסדרון והחשמל קפץ", הוא סיפר.
וקנין הוסיף כי "זו פעם ראשונה שקרה לי דבר כזה. יש לי עד עכשיו צפצופים באזניים. יש פה בכל יום נפילות וזה מרגיש שאין יירוט של כיפת ברזל. העיר כמעט ריקה לגמרי ואני נמצא כאן רק כי אני בתפקיד חיוני". כל ילדיו של וקנין משרתים כעת בצבא ואשתו התפנתה לבית קרובים בחיפה.
5 צפייה בגלריה
נפילה בקריית שמונה
נפילה בקריית שמונה
נזקי הנפילות בקריית שמונה
על רקע המשך העימותים בגבול, קראה הבוקר עיריית קריית שמונה לכ-3,000 התושבים שעדיין נשארו בעיר לעזוב אותה באופן מיידי. "המעוניינים בפינוי לבתי מלון מתבקשים להתקשר לחמ"ל הפינוי של משרד התיירות בין השעות 08:00 בבוקר עד 22:00 בלילה למספר 03-6394980", ציינו בעירייה.
בתוך כך, ראשי מועצות באזור קו העימות בצפון הלינו הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי מדיניות ההכלה של ישראל לא תואמת את המציאות בשטח, ושהגיע הזמן לדבר על מלחמה גם מול חיזבאללה. "מי שמפעיל את הכפתור של הווליום זה חיזבאללה", אמר ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ. אתמול נהרג גם אזרח ישראלי מפגיעת טיל נ"ט ששוגר לעבר רכבו באזור מוצב שושן שסמוך לקיבוץ יפתח בגליל העליון.
"אני מציע לא ליפול לטרמינולוגיה של 'טפטופים', אנחנו בצפון במלחמה", מבהיר זלץ. "בקו העימות אצלנו לחצי מהתושבים אין ממ"דים. קשה מאוד לנהל סוג של שגרה פה. המדינה חייבת לאפשר לתושבי קו העימות שמעוניינים בכך להתפנות, כפי שעשתה עם חצי מהתושבים עד היום. יש הרבה מאוד תושבים שמתלבטים אם לחזור או לא ליישובים שלהם. אם אחת ממטרות המלחמה של ישראל לא תהיה שכל תושבי עוטפי ישראל יוכלו לחיות בביטחון, הרבה תושבים ביישובים של ארבעת ראשי הרשויות שעלו פה, לא יחזרו הביתה. זו המציאות".
(צילום: שמוליק דודפור)

דוד אזולאי, ראש המועצה המקומית מטולה, הבהיר כי "מי שחושב שאין מלחמה בצפון - מנותק. אין מלחמה? מזהירים את נסראללה? הוא תוקף כל היום. זו מכבסת מילים. בסוף הלחימה אני לא אגור פה, במטולה. אם אני לא יכול להיכנס אפילו לבית שלי, מישהו צריך להתעורר ומהר. צריך לעשות הסכם כזה או אחר. נגמר המצב של הכלה, הכלה, הכלה. זה מטריף. זה לא יכול לקרות. חייבים להתעורר ולהעיר את מקבלי ההחלטות".
ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', אמר: "הרמטכ"ל הרצי הלוי אומר אתמול לנסראללה שאנחנו מוכנים למלחמה. צה"ל ערוך ומוכן למלחמה. יש פה יישובים שהפכו ליעד מבוצר של צה"ל וממשלת ישראל מנותקת מאיתנו. שלא נדבר על סוגיות של חוסר יכולת לתפעל חינוך ושלא נדבר על החוסן הכלכלי של אנשים שאיבדו את פרנסתם. אתמול שר האוצר התעמת עם צמרת משרדו על כך שהוא נתן הקלות לב"ש ולאשדוד, מי נשכח בדרך? כל תושבי קו העימות. אלו שפונו מבתיהם לא נמצאים בתקנות המס. אני אומר לשר האוצר - אתם מנותקים ממה שקורה בגליל ובגולן. בואו, רדו לשטח".
ניצן פלג, ראש המועצה האזורית גליל תחתון, סיכם: "כל הרביעייה פה שירתנו בלבנון באותן שנים. כל החברים שלי פה חיים ברצועת ביטחון חדשה במדינת ישראל. אי אפשר לחיות במצב כזה, זה לא הגיוני. המדינה חייבת לתת מענה גם למפונים וגם לראות איך חוזרים בחזרה לבתים שלנו".