2 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
(צילום: רויטרס)
על רקע הדאגה הגוברת בישראל מהמשך השיחות בין המעצמות לאיראן בווינה, יגיע היום (ג') היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן לשיחות עם עמיתיו הישראלים - וייפגש גם עם הנשיא יצחק הרצוג. במוקד השיחות תהיה איראן, אך גם שורה של נושאים אזוריים ובינלאומיים אחרים ובהם סוריה, לבנון, סין, רוסיה ועוד.
"נדבר על המצב של תוכנית הגרעין האיראנית ועל לוחות זמנים", אמר הלילה בכיר אמריקני בהתייחסו לביקור סאליבן בישראל. "זו תהיה הזדמנות טובה לשבת פנים אל פנים, לדבר על מצב השיחות, על מסגרת הזמן שבה אנחנו עובדים ולהדגיש מחדש שאין לנו יותר מדי זמן". את סאליבן ילוו ברט מקגורק, יועץ המזרח התיכון, ויעל למפרט, ראש מחלקת מזרח תיכון במחמ״ד, שתבקר קודם בירדן.
סאליבן ייפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט, עם שר הביטחון בני גנץ ועם שר החוץ יאיר לפיד. אל סאליבן יתלווה ברט מקגורק, מנהל אזור המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי. ההערכה בישראל לקראת הביקור היא כי הסיכויים גבוהים יותר שהמו"מ עם איראן יסתיים בהסכם. סאליבן צפוי לבקר גם בגדה המערבית ולהיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.
2 צפייה בגלריה
מפגש בין נציגי איראן לנציגי המעצמות על הסכם הגרעין ב וינה אוסטריה שיחות הגרעין
מפגש בין נציגי איראן לנציגי המעצמות על הסכם הגרעין ב וינה אוסטריה שיחות הגרעין
שיחות הגרעין בווינה
(צילום: רויטרס)
מהדיווחים שהגיעו לירושלים עולה כי ישנו לחץ גדול של המעצמות על איראן להגיע להסכם ביניים. עם זאת, התקבלה החלטה אסטרטגית איראנית שלא לחזור למסגרת הסכמית כל שהיא בטווח הקרוב ולהמשיך ולגרור רגליים כדי להגיע לנקודה טכנולוגית מסוימת שאליה הם שואפים.
איראן נמצאת כמה שבועות לפני הגעה לרמה של SQ1, כלומר שיש ברשותה מספיק אורניום מועשר לרמה של 90%, הכמות הנדרשת של חומר בקיע לפצצה גרעינית אחת. זהו רק אחד משלושת המרכיבים להגיע לפצצה גרעינית ויש עוד שני מרכיבים נוספים: אמצעי נשיאה כמו טילים שיכולים לשאת פצצה גרעינית במשקל של חצי טון לפחות ל-300 קילומטרים, והנשקה (הפיכת היכולת לנשק).
המו"מ עם איראן מקרטע: הברית של ישראל-ארה"ב עומדת למבחן
(צילום: שחר גולדשטיין)
בישראל סבורים שאיראן מושכת זמן ולא פועלת בתום לב כדי להגיע להסכם כמה שיותר מהר. בראייה ישראלית – אנו נמצאים בנקודה שהיא הכי קרובה לסוף הרלוונטיות של הסכם הגרעין (JCPOA) מ-2015 ומהנקודה הזאת לא תהיה עוד אפשרות להפעיל לחץ מדיני על איראן לחזור להסכם.
בישראל לא רואים בהסכמה האיראנית להחזרת המצלמות למפעל הצנטריפוגות בכראג' דבר שמעיד על התקדמות, בניגוד לגורמים שונים במערב. למעשה, לדבריהם, איראן סיפקה דבר קטן מאוד שמטרתו לגרור זמן בלבד לאחר שהבינה שהיא חייבת "לתת" משהו. מדובר במפעל אחד והאיראנים כלל לא הבטיחו למסור את כרטיסי הזיכרון מהמצלמות האלה. בהשוואה למה שאיראן עושה מתחת לאדמה - המצלמות בכראג' זו טיפה בים. ההסכמות על המצלמות בכראג' הושגו בלחץ של רוסיה שרצתה למנוע כינוס נוסף של חבר הנאמנים של סבא"א שבו היו עלולים לגנות את האיראנים.
גורמים רבים במערב, טוענים בישראל, מעדיפים "ליפול" למניפולציות של איראן, מאחר שהמצב הנוכחי הוא שלא נותרו אלטרנטיבות מלבד כניעה לאיראנים, מה שיוביל למצב משברי שהקהילה הבינלאומית חוששת ממנו מאוד.
בקהילה הבינלאומית חוששים שאיראן לא תחזור למסגרת הסכמית, ובכך העולם ייכנס למציאות משברית מולה. ואולם, האיראנים באו עם רשימת דרישות כה ארוכה, שהיכולת להגיע איתה לסיכום תיקח עוד חצי שנה של מו"מ לפחות. מטרת המעצמות בינתיים היא לגרום לאיראנים להפסיק את ההתקדמות הטכנולוגית מצד אחד, ולהתחיל לדבר ברצינות על חזרה למסגרת הסכמית כלשהי. כעת, עומדות שתי אפשרויות: או הסכם ביניים שהסיכויים להגיע אליו גבוהים, או להגיע למשבר.
פורסם לראשונה: 23:48, 20.12.21