בישראל חגגו את חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר ובכותרות בעולם אף תיארו אותו כ"עכברוש בבור" - אך עזתים רבים תופסים אותו דווקא כגיבור. תיעוד רגעיו האחרונים, בהם הוא נראה רעול פנים, מפויח ופצוע, דווקא חיזק ברצועה את הנרטיב כי הוא "נלחם עד הרגע האחרון".
פצוע ומפויח: רגעים האחרונים של סינוואר
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
סינוואר במעבר רפיח, לאחר שחרור בעסקת שליט
סינוואר במעבר רפיח, לאחר שחרור בעסקת שליט
סינוואר במעבר רפיח, לאחר שחרור בעסקת שליט
שעות אחרי ההכרזה הרשמית על מותו הופץ ברצועה סרטון של סינוואר, בו אמר כי "המתנה הכי גדולה שהכיבוש יכול לתת לי היא לרצוח אותי". בסרטון, שצולם לפני כשלוש שנים במהלך ריאיון, הכריז מנהיג חמאס: "אני מעדיף להיות שהיד מאשר למות מקורונה, שבץ או תאונת דרכים. בגיל הזה (59, כאמור לפני כשלוש שנים - ע"ח) התקרבתי להבטחה. אני מעדיף למות שהיד מאשר למות 'סתם'".
התיעוד שחשף דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, שבו נתפס סינוואר על ידי העזתים כ"לוחם", הציג אותו מפויח כשהוא לבדו בפינת החדר. בתיעוד, כפי שנראה מהרחפן שנשלח לסרוק את המבנה שבו הסתתר, הוא אוחז בידו מקל, אותו ניסה בשארית כוחותינו לזרוק על הרחפן ולהפילו - ללא הצלחה. בשלב זה הוא לא השיב אש, וסביר להניח שהבין כי חיסולו קרב.
בניגוד לרוב החיסולים לאורך מבצע "חרבות ברזל", בוודאי אלו הדרמטיים כמו של מוחמד דף או חסן נסראללה, החיסול של סינוואר קרה בעקבות היתקלות אקראית - וללא תכנון מראש. "סינוואר התחבא במרחב שכוחותינו כיתרו לאורך תקופה ארוכה. אנחנו לא ידענו שהוא שם, אבל המשכנו לפעול בנחישות. הכוחות איתרו את סינוואר עם אפוד, אקדח ו-40 אלף שקל במזומן. הוא ברח וכוחותינו חיסלו אותו", אמר דובר צה"ל.
3 צפייה בגלריה
 קריקטורות על חיסול סינוואר
 קריקטורות על חיסול סינוואר
כך נראה ברגעיו האחרונים? תמונה שהופצה בעזה
3 צפייה בגלריה
קריקטורות על חיסול סינוואר
קריקטורות על חיסול סינוואר
"עוטה אפוד ונלחם עד מותו"
למרות זאת, בעזה מיהרו להפיץ קריקטורות ותמונות שנוצרו באמצעות AI והמחישו את רגעיו האחרונים בצורה הירואית. בתמונה אחת הוא נראה נשען על המקל - אותו כאמור ניסה להשליך על הרחפן - לצד הכיתוב "מגן על העולם כולו כדי למגר את השחיתות הציונית הטרוריסטית מקיומה". בתמונה אחרת הוא דווקא עומד על רגליו, עוטה לגופו אפוד ויורה מנשק שכלל לא היה ברשותו. הפצע על ראשו נראה כחתך בלבד.
בתמונה נוספת שהופצה נראית הכורסה עליה ישב בתמונתו לאחר מבצע שומר חומות. סינוואר עצמו לא הוצג בקריקטורה, אך האקדח שאחז בתמונה המקורית נותר על הכורסה - ממתין לבא אחריו. כך למעשה חיזקו בעזה את האמירה כי "המנהיגים מתחלפים, אך הרעיון נשאר". מנגד, קריקטוריה אחרת "ציינה" כי איראן איבדה קלף חשוב בעקבות חיסולו, וככל הנראה כבר לא תוכל לשלוט ברצועת עזה באותו האופן. בקריקטורה הזו נראה סינוואר כבובה איראנית שחוטיה נגזרו.
גם תמונתו של של סינוואר משחרורו מהכלא הישראלי לפני 13 שנים (בעסקת שליט) הופצה מחדש. חאלד א-סאפי, הצלם העזתי שצילם את התמונה במעבר רפיח, כתב: "אז היה המפגש שלו עם החופש, היום היה המפגש שלו עם מות הקדושים. התברכת בחיים והיית שהיד קדוש".
בתוך כך, ואולי מתוך רצון לשמר את נרטיב "המנהיג הגיבור", בכיר חמאס מחמוד מרדאווי אמר כי "בחירת יורש לא תיקח זמן רב, זה הליך טבעי". הוא הדגיש בנוסף כי "התנאים שלנו בנוגע למו"מ להפסקת אש לא ישתנו לאחר מות סינוואר", מה שמרמז גם כן על הטענה כי "הרעיון נשאר".