הפעולה הקרקעית של צה"ל בדרום לבנון שיצאה לדרך הלילה (בין שני לשלישי) החלה בכניסה חשאית, בחסות תקיפות ריכוך מסיביות שנמשכו לאורך כל הלילה מצד חיל האוויר ותותחים. לדרום לבנון נכנסו הלילה כוחות אוגדה 98, משלושה צוותי קרב חטיבתיים שלחמו יחד ברצועת עזה - והם תפסו שטחים שולטים בדרום לבנון.
צפו בהצהרת דובר צה"ל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)

צוותי הקרב של חטיבת הקומנדו, חטיבת הצנחנים ושל חטיבה 7 של השריון הם הכוחות שנכנסו הלילה, וצפויה להם התנגדות מצד מחבלי חיזבאללה, לצד חיכוך ואיום נ"ט מתקדם. אף על פי כן, העובדה שצה"ל תקף באזור מאות יעדים במרחבים שאליהם נכנסו הכוחות, לאורך כמעט שנה, אמורה להקל עליהם במהלך הלחימה.
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, פרסם הבוקר הצהרה לתקשורת הזרה, שבה הסביר את אופן הפעילות במעוזי חיזבאללה. "צה"ל מבצע פשיטות מוגבלות וממוקדות לאורך הגבול הצפוני של ישראל נגד האיום שחיזבאללה מציב כלפי האזרחים בצפון הארץ. הפשיטות הקרקעיות המקומיות הללו יכוונו למעוזי חיזבאללה שמאיימים על ערים, קיבוצים וקהילות ישראליות לאורך הגבול שלנו", אמר.
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ב דרום לבנון
תקיפות צה"ל ב דרום לבנון
(צילום: REUTERS/Jim Urquhart)
לדבריו, "חיזבאללה הפך כפרים לבנוניים הסמוכים ליישובים ישראליים לבסיסים צבאיים המוכנים לתקיפה של ישראל. חיזבאללה תכנן להשתמש בכפרים הללו כבסיסים לפלישה קרקעית לישראל בדומה לטבח ה-7 באוקטובר. לחדור לתוך בתים בישראל. חיזבאללה תכנן לפלוש לישראל, לתקוף יישובים ישראליים, ולבצע טבח בגברים, נשים וילדים חפים מפשע. הם כינו את התוכנית הזו 'כיבוש הגליל'".
הגרי גם השמיע ביקורת על האו"ם, הקהילה הבינלאומית ועל מדינת לבנון: "במשך עשרות שנים, החלטות מועצת הביטחון של האו"ם קראו למדינת לבנון לוודא כי שטחה יהיה נקי מקבוצות חמושות שאינן ממשלתיות. החלטת מועצת הביטחון 1701 משנת 2006 שעליה הסכימו ישראל ולבנון דורשת שלא יהיו חמושים, נכסים או נשק שאינם שייכים לממשלת לבנון או יוניפי"ל בדרום לבנון. 18 שנים לאחר העברת החלטה 1701: חיזבאללה הוא הצבא הלא-ממשלתי הגדול בעולם, ודרום לבנון מוצפת במחבלים ובנשק של חיזבאללה".
הקלטות הקשר של מפקד אוגדה 98, לפני הכניסה
(צילום: קובי קואנקס)

"אם מדינת לבנון והעולם לא יכולים להרחיק את חיזבאללה מהגבול שלנו אין לנו ברירה אלא לעשות זאת בעצמנו. אני רוצה להבהיר: המלחמה שלנו היא עם חיזבאללה, לא עם אזרחי לבנון. אנחנו לא רוצים לפגוע באזרחים לבנונים, ואנחנו נוקטים צעדים כדי למנוע זאת", אמר הגרי. לא נאפשר ש-7 באוקטובר יקרה שוב באף אחד מהגבולות שלנו. נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי שאזרחי ישראל יוכלו לחזור לבתיהם בביטחון ובשלום".
הפעולה הקרקעית המצומצמת בלבנון אושרה אמש על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני. במהלך הדיון מחו שרים על הדלפות שיצאו מהאמריקנים בנוגע לתמרון לאחר שקיבלו עדכון בנושא מישראל. כמה שרים שאלו מדוע דובר צה"ל התייחס לתמרון עוד לפני תחילת הדיון, וקיבלו הסבר שהיה צורך להתייחס לפרסומים שונים בתקשורת הזרה.

דיווח: הפעולה שתוכננה - ונבלמה

בינתיים, ב"וושינגטון פוסט" האמריקני דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו תכנן פעולה קרקעית נרחבת יותר - אך ממשל ביידן הצליח לשכנע אותו ולהביא ל"עיצוב המדיניות הישראלית" לפעולה קרקעית מצומצמת. למרות זאת, לפי העיתון האמריקני, גורמים בממשל נאלצו שוב ושוב לשנות את הקווים האדומים שלהם - ולהצדיק החלטות ישראליות שלהערכתם היו פזיזות.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת לאחר מינויו של גדעון סער לתפקיד שר וצירוף סיעת הימין הממלכתי לממשלה
מליאת הכנסת לאחר מינויו של גדעון סער לתפקיד שר וצירוף סיעת הימין הממלכתי לממשלה
נתניהו עם כ"ץ ובן גביר בכנסת, אתמול. תכנן פעולה רחבה יותר?
(צילום: עמית שאבי)
ולצד זאת, לפי ה"וושינגטון פוסט", גורמים בממשל ביידן גם התרשמו מהפעולות הישראליות: הן מפיצוצי הביפרים המיוחסים לה, והן מחיסול ההנהגה הבכירה. אבל בכירים אמריקנים, שייעצו לישראל להימנע מפעולה קרקעית בלבנון, טענו כי מהלך כזה עלול לקטוע את הישגי ישראל - שכן הוא עלול לעורר תמיכה מחודשת בחיזבאללה בתוך לבנון, לצד מעורבות איראנית ופגיעה בלתי-צפויה באזרחים.
בהודעת דובר צה"ל שפורסמה במהלך הלילה על היציאה לפעולה קרקעית נמסר כי "בהתאם להחלטת הדרג המדיני, הצבא החל לפני כמה שעות בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת במרחב דרום לבנון נגד יעדי ותשתיות טרור של חיזבאללה, במספר כפרים סמוכים לגבול, מהם נשקף איום מיידי וממשי ליישובים ישראליים בגבול הצפון".
בין היתר נכתב כי "צה"ל פועל על פי תוכנית סדורה שתוכננה במטה הכללי ובפיקוד הצפון, ואליה הכוחות התאמנו ונערכו בחודשים האחרונים. הכוחות הקרקעיים מלווים במאמץ תקיפות של חיל האוויר וכוחות תותחנים, שתוקפים מטרות צבאיות באזור במאמץ מתואם עם לוחמי כוחות היבשה. שלבי המערכה אושרו ומתבצעים בהתאם להחלטת הדרג המדיני. מבצע 'חיצי הצפון' נמשך על פי הערכת המצב במקביל ללחימה בעזה ובזירות נוספות".
סא"ל ע': התחלנו במבצעים בחתימה נמוכה
(צילום: דובר צה"ל)

מעשית, מדובר בכניסה המוצהרת הראשונה של צה"ל לשטח לבנון מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006. אבל מפקד יחידת אגוז, סא"ל ע', חשף בשיחה עם לוחמי היחידה לפני כניסתם לתמרון כי כפי שדווח אתמול, הכוחות כבר ביצעו לאחרונה פשיטות ממוקדות חשאיות בדרום לבנון. "יש לנו זכות גדולה לכתוב את ההיסטוריה כמו שעשינו בעזה, גם כאן בצפון. התחלנו את זה במבצעים בחתימה נמוכה, והיום אנחנו הולכים להיכנס לתמרון יותר משמעותי, ולהחזיר את תושבי הצפון בביטחון לבתים שלהם", אמר סא"ל ע'.