בדרך לממשלת שינוי? כתבת ynet מדווחת באולפן
(צילום: משי בן עמי)

יום פוליטי גורלי: בליכוד ממשיכים עד הרגע האחרון במאמצים למנוע את הקמת "ממשלת השינוי" המסתמנת, ול-ynet נודע שאתמול (שבת) התקיימה פגישה בין יעקב אטרקצ'י, המתווך מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לגדעון סער. בפגישה הוצעה לסער לכהן כראש ממשלה במשך כשנה ורבע, לאחר מכן נתניהו יכהן שנתיים - ואז נפתלי בנט יכהן שנה וחצי. בימינה הסכימו, סער סירב - ובהמשך נתנו ראשי סיעות הימין-חרדים תוקף רשמי להצעה, כשחתמו על מכתב שבו התחייבו לקיים אותה במלואה.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
הצעה כנה או ספין? בנט, נתניהו וסער
(צילום: AP, קובי קואנקס)

בוקר פוליטי סוער - השתלשלות האירועים:

• סער קיבל הצעה לרוטציה משולשת עם בנט ונתניהו • ימינה דחתה את ישיבת הח"כים לצהריים כדי להבין מה כוונותיו של סער • גורמים בימינה: אם סער יקבל את ההצעה - תקום ממשלת ימין • אחרי שלא השיב להצעה, צייץ סער בטוויטר: "התעלמו מספינים" • ראשי סיעות הימין-חרדים התחייבו לקיים את ההצעה במלואה
נתניהו: "חתמנו על הצעה מרחיקת לכת, בנט וסער - בואו לפגישה עכשיו"

תחילה סער לא השיב להצעה, אך מאוחר יותר דחה יו"ר תקווה חדשה את ההצעה וכתב בטוויטר: "עמדתנו ומחויבותנו הייתה ונותרה - החלפת שלטון נתניהו. בהתאם לכך נמשיך לפעול. המלצה חמה לימים הקרובים - התעלמו מספינים". הסיבה לכך, ככל הנראה, היא שבסביבתו של יו"ר תקווה חדשה לא מאמינים לנתניהו. עם זאת, גורמים בימינה טענו כי "אם סער ישיב בחיוב להצעה - תקום ממשלת ימין".
לאחר שסער כינה את ההצעה "ספינים", חתמו נתניהו, ראש ש"ס אריה דרעי, ראש יהדות התורה משה גפני וראש הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' על מכתב שהופנה לסער ולבנט ובו התחייבו כי ההצעה תקוים במלואה. מלבד ההתחייבות על אורך הכהונה של סער ובנט, ראשי המפלגות התחייבו לבטל את סעיף הפריטטיות - שנוצר בממשלת האחדות של הליכוד וכחול לבן - והוסיפו כי שר המשפטים ימונה בהסכמה.
אחרי החתימה על המכתב פרסם נתניהו הצהרה מוקלטת שבה אמר: "אנחנו נמצאים ברגע גורלי לביטחונה, אופייה ועתידה של מדינת ישראל. ברגע גורלי כזה שמים בצד כל שיקול אישי ונוקטים צעדים מרחיקי לכת, חסרי תקדים אפילו. זה מה שכל ראשי סיעות הימין ואני עשינו עכשיו - חתמנו על הצעה מרחיקת לכת לסער ולבנט, שתמנע הקמת ממשלת שמאל מסוכנת ותבטיח הקמת ממשלת ימין חזקה ויציבה. כל ראשי סיעות הימין ואני מזמינים את סער ובנט - בואו עכשיו, מיד, לפגישה שתאפשר הקמת ממשלת ימין".
בעקבות ההצעה - ולמרות התגובה של תקווה חדשה - ישיבת סיעת ימינה, שתוכננה במקור לשעה 10:00 ברעננה, נדחתה לשעה 14:00. המטרה היא שבחלון זמן זה תוכל המפלגה לקבל אינדיקציה לגבי כוונותיו של סער. ישיבת ימינה תתכנס על רקע הדיווחים שלפיהם בנט יודיע הערב, או לכל המאוחר ביום שני, על בחירתו בממשלת אחדות שבה יכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה. עוד לפני הישיבה של סיעת ימינה נפגשו צוותי המו"מ של תקווה חדשה ויש עתיד.
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ בריאיון באולפן
ישראל כץ בריאיון באולפן
הודה שהציע לנתניהו לזוז הצידה. כץ
(צילום: קובי קואנקס)
מפגינים מול ביתם של סער ובנט, אתמול
(צילום: שחר גולדשטיין, יאיר שגיא, הדגלים השחורים)

5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד יוצא מביתו
יאיר לפיד יוצא מביתו
יכהן תחילה כשר החוץ - ובהמשך כרה"מ. לפיד, אתמול
(צילום: יריב כץ)
בתוך כך, שר האוצר ישראל כץ הודה הבוקר שהציע לנתניהו לפנות את מקומו לטובת מועמד זמני אחר מהליכוד, שיוכל להקים ממשלה בתמיכת סער ותקווה חדשה. לדברי כץ, המטרה הייתה שאותו מועמד ישיב לנתניהו את המנדט אחרי כשנה – כמצב שעדיף מ"מתן רוטציה והשיריונים שהוצעו לבנט והליכה לאופוזיציה".
כץ הוסיף: "ההצעה הייתה מותנית כמובן בהסכמת ראש הממשלה, שגם היה אמור להציע אותה למרכז הליכוד כיו"ר התנועה. ראש הממשלה לא קיבל את ההצעה ובזה היא הוסרה מסדר היום". לאחר מכן פנה כץ לתקוף את יריביו בליכוד: "האמנתי שסיכויי להיבחר גבוהים בשל שורשיי בתנועה ובשל ניסיוני הרב והתפקידים הבכירים שמילאתי בהצלחה. אני משוכנע שהתקפותיו של חבר הכנסת ניר ברקת, בגלוי ובאמצעות סמסים אנונימיים ששלח נגדי, יידחו בבוז על-ידי חברי הליכוד – ואני פונה אליו פעם נוספת לבטל את הכנס החתרני שארגן נגד ראש הממשלה".

הליכוד לא מצא עריקים - ובנט פנה לממשלת שינוי

בנט, ששוחח עם חברי סיעתו גם אתמול בצאת השבת, צפוי לעדכן אותם היום בפרטי הפגישה שלו עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד - ולשמוע את דעתם טרם ההודעה הרשמית על הממשלה החדשה. המנדט להרכבת הממשלה שבו מחזיק לפיד יפקע בעוד שלושה ימים, ואם אכן תוקם ממשלה ללא נתניהו הוא ישמש בשנתיים הראשונות כשר החוץ ולאחר מכן כראש הממשלה השני ברוטציה.
במהלך הלילה ערך בנט התייעצויות נוספות, ומספר 2 שלו איילת שקד עוד המשיכה בניסיונותיה לתווך בין הליכוד לסער בדרכים שונות. מלבד חבר הכנסת עמיחי שיקלי, שצייץ אתמול בטוויטר את המשפט "ממשלה שדגלים שחורים מתנוססים מעליה", נראה כי כל חברי סיעת ימינה תומכים במהלך של בנט. ההערכה היא שגם שקד, שהתנגדה להצטרף לממשלת אחדות, תסכים לכך בהיעדר ברירה אחרת.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
נפתלי בנט יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
חזר לממשלת האחדות אחרי שהבין שאין לנתניהו עריקים. בנט
(צילום: מוטי קמחי)
בימים האחרונים עסק בנט בבדיקה אחרונה שלא נותר שום סיכוי לממשלה בראשות נתניהו בהיעדר עריקים שיצטרפו אליה. העובדה שלא נמצאו שני העריקים הנדרשים שיסייעו בהקמת ממשלת ימין הובילה את בנט לחזור לחלופה הראשונה שהוצעה לו בהיותו לשון מאזניים.
רוב התפקידים ב"ממשלת השינוי" כבר סוכמו, וההסכמים נבנו על בסיס המשא ומתן הקודם, שנעצר עם תחילת מבצע "שומר החומות". הדבר נכון גם לגבי ימינה וגם לגבי תמיכת רע"ם של מנסור עבאס. עם זאת, עדיין ישנה מחלוקת בנוגע לשאלה אם ימינה תקבל נציג בוועדה לבחירת שופטים, כפי שהיא מעוניינת.
אם המהלך להקמת ממשלת אחדות יצא לפועל, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמור להמשיך בתפקידו כשר הביטחון, שקד צפויה לקבל את משרד הפנים, וסער יעמוד בראש משרד המשפטים. אביגדור ליברמן צפוי לקבל את תפקיד שר האוצר, ואת תפקיד יו"ר הכנסת ימלא מאיר כהן. יפעת שאשא-ביטון צפויה להיות שרת החינוך.
לפי ההסכמות שהושגו עם יש עתיד, מפלגת העבודה תקבל את משרדי התחבורה, ביטחון הפנים והתפוצות. פרט למרב מיכאלי, עמר בר לב יהיה זה שיקבל כנראה את התיק הבכיר השני. במרצ יקבלו את משרד הבריאות לניצן הורוביץ, את תיק הגנת הסביבה לתמר זנדברג ואת המשרד לשיתוף פעולה אזורי לעיסאווי פריג'.
פורסם לראשונה: 08:56, 30.05.21